Platform: PC, PS4 (tested), Xbox One
Publisher: Square Enix
Developer: Eidos Montreal
Διάθεση: CDMedia
Κυκλοφορία: 14/09/2018

Το πρώτο παιχνίδι που παρουσίασε έναν πλήρως τρισδιάστατο κόσμο διαθέσιμο προς εξερεύνηση ήταν αδιαμφισβήτητα το Tomb Raider. Συγκεκριμένα, το 1996, η Lara Croft, μια θηλυκή και συνάμα σαγηνευτική παρουσία, έκανε την εμφάνισή της στον κόσμο των videogames. To 3D περιβάλλον, το στοιχείο της εξερεύνησης, τα πληθωρικά πολύγωνα της Lara και τα διπλά πιστόλια δεμένα γύρω από τα πόδια της, οδήγησε στο να θεωρείται η πρώτη τριλογία όχι μόνο κλασσική αλλά και αγαπημένη από μεγάλη μερίδα κοινού, συμπεριλαμβανομένου με μεγάλη δόσης νοσταλγίας. Όσα χρόνια και να περάσουν, γενιές και γενιές θα μάθουν σίγουρα το όνομα αυτό και πως με την πάροδο του χρόνου σε άλλους θα μείνει ως η γυναίκα φωτιά και σε κάποιους άλλους η εξερευνήτρια με τα πιστόλια.

Με το πέρας της πρώτης τριλογίας και υπό πιέσεις για συχνές κυκλοφορίες που δημιούργησε η εμπορική επιτυχία, η σειρά, άρχισε να παίρνει σιγά σιγά την κάτω βόλτα, φυσικά με ελάχιστες εξαιρέσεις. Έτσι λοιπόν, το 2013, τα ηνία ανέλαβε η Crystal Dynamics, όπου κι αυτή με την σειρά της, είχε έντονες αντιδράσεις από το κοινό σχετικά με τους gameplay μηχανισμούς και το πως «φέρθηκε» στην ηρωίδα. Εξάλλου, δεν είναι κρυφό ότι η Lara, είχε χάσει το στέμμα στα action adventure παιχνίδια από το Uncharted και τον Nathan Drake. Η αλλαγή όμως που έκανε στο reboot η ηρωίδα, ήταν πως χρόνο με τον χρόνο μεγάλωνε, ορίζαμε αν θέλετε, καθώς στην πρώτη προσπάθεια την γνωρίσαμε σαν κοριτσάκι με ανασφάλειες που σε τίποτα δε θύμιζε, ούτε έδειχνε πως θα μπορούσε να εξελιχθεί στην δυναμική Lara Croft που τόσο αγαπήθηκε από τα παλιά. Στην συνέχεια και με το Rise of the Tomb Raider, η Lara δεν είναι πια το ευάλωτο πλάσμα που έπεσε με τη μία στα βαθιά. Ωριμότερη, σοβαρή και πιο αποφασισμένη αλλά και πάλι, το κοινό έχει αντίθετη άποψη. Φτάνοντας στο σήμερα και στο τιμόνι με την Eidos Montreal να έχει αναλάβει πλέον τα ηνία και να υπόσχεται την επιστροφή στο πατροπαράδοτο gameplay αλλά και πως θα γνωρίσουμε μια άλλη Lara Croft και ένα άλλο Tomb Raider.

Γεια σας μωράκια!

Η ιστορία του Shadow of the Tomb Raider, ξεκινάει από εκεί που σταμάτησε το προηγούμενο, με την βεντέτα της Lara και της ομάδας Trinity,  με την τελευταία τελικά να ευθύνεται για τον θάνατο του πατέρα της ηρωίδας μας. Αποδεικνύεται τελικά, ότι επικεφαλής της συγκεκριμένης ομάδας, είναι ο Pedro Dominguez, ο οποίος ψάχνει ένα ασημένιο κουτί με το οποίο μπορεί να αλλάξει τον κόσμο μέσω φυσικών καταστροφών. Έτσι λοιπόν, ξεκινάει ένα ταξίδι από το Μεξικό, καταλήγει στη Νότια Αμερική και στον τροπικό Αμαζόνιο, με συνοδεία φυσικά, του καλού της φίλο Jonah, όπου θα έρθουν σε επαφή με τον πολιτισμό των Μάγια και όχι μόνο.

Στο κομμάτι του gameplay, οι διαφορές σε σχέση με τον προκάτοχο του, είναι ελάχιστες καθώς οι μηχανισμοί μεταφέρονται σχεδόν αυτούσιοι και θα είναι εύκολο να βρείτε τα πατήματά σας, όσοι έχετε ασχοληθεί με τον προηγούμενο τίτλο. Η εξερεύνηση του χάρτη συνεχίζει να είναι το ίδιο διασκεδαστική και εθιστική με το να συλλέξετε όσα περισσότερα αρχαιολογικά ευρήματα και κείμενα μπορείτε για να ξετυλίξετε μεγαλύτερο βάθος στην ιστορία. Φυσικά, να πούμε ότι τα τοπία κλέβουν την παράσταση, ειδικά άμα έχετε ανέβει σε κάποιο μεγάλο ύψωμα και απλά χαζεύετε την θέα. Τύφλα να χει ο Nathan Drake! Μεγάλο ατού του παιχνιδιού αυτή την φορά φυσικά δεν είναι τα διπλά πιστόλια, που δυστυχώς δεν υπάρχουν ούτε σε αυτή την περιπέτεια αλλά οι υποβρύχιες περιοχές τόσο για εξερεύνηση όσο και για περιπλάνηση καθώς λάμπουν από λεπτομέρεια αλλά και από υδάτινη ζωή.

Μεγάλη αλλαγή και ο στόχος της Eidos Μontreal, είναι αυτό που αναφέραμε και λίγο πιο πάνω. Η Lara, έχει μετατραπεί σε κυνηγό και δεν είναι πλέον το θήραμα. Γι αυτό λοιπόν, το stealth στοιχείο παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στο Shadow και όχι τόσο η επίθεση κατά μέτωπο. Η νέα δυνατότητα της Lara να καμουφλάρεται με λάσπη και σε τοίχους με βλάστηση προσθέτει μία ωραία λειτουργία τύπου Predator, αλλά δυστυχώς δεν αξιοποιείται επαρκώς λόγω της ανεπαρκείς A.I. Η A.I. υφίσταται σε γνώριμα επίπεδα με τους εχθρούς να μας καταδιώκουν και να μας περικυκλώνουν σαν λυσσασμένοι σκύλοι στο πλαίσιο μάχης, κάτι που δεν ισχύει και στο stealth κομμάτι, με τους διώκτες σας να είναι ικανοί ακόμα και να σας ξεχάσουν εφόσον τους δώσετε αρκετό χρόνο. Αν θέλετε ένα challenge στην ιστορία σας, καλό θα ήταν να μην ξεκινήσετε από το Normal αλλά από το Hard επίπεδο καθώς το πρώτο φέρει απλά μια βόλτα στα τοπία, μέχρι την λήξη του παιχνιδιού. Στα υπόλοιπα έχουμε τα γνωστά, μαζεύουμε υλικά για να κάνουμε craft, ποικίλα βέλη καθώς και healing, ενώ ερχόμαστε αντιμέτωποι με άγρια ζώα και πιο συγκεκριμένα με Jaguar. Φυσικά, τα camps (save points) βρίσκονται πάντα στην διάθεσή μας, στα οποία μπορούμε να αναβαθμίσουμε τον εξοπλισμό μας και τα skill μας (Warrior, Scavenger, Seeker), μέσα από τα skill points που κερδίζουμε μαζεύονται XP από τις πράξεις μας.

Tomb Raider χωρίς tombs γίνεται; Δεν γίνεται! Επιστροφή λοιπόν και για τα tombs με το καθένα να ξεχωρίζει από το δικό του θεματικό. Καλύτερος σχεδιασμός και gameplay καθώς συνδυάζουν στοιχεία platforming και puzzle ώστε να επιτευχθεί το τελικό αποτέλεσμα, που είναι η απόκτηση κάποιου ξεχωριστού skill. Δυστυχώς, για μια ακόμη φορά, τα tombs είναι optional μέσα στο παιχνίδι και δύσκολα θα ασχοληθεί κάποιος μαζί τους εκτός αν πρόκειται για κάποιον trophy hunter.

Στον τεχνικό τομέα του παιχνιδιού, με μια πρώτη ματιά βλέπουμε πως η Lara, έχει γίνει πλέον το απόλυτο θηλυκό αλλά και η απόλυτη γυναίκα κυνηγός. Τα τοπία του παιχνιδιού και κυρίως η ζούγκλα είναι χάρμα οφθαλμών καθώς τα κρυμμένα μυστικά και ότι άλλο βρεθεί στο διάβα σας, ίσως σας προκαλέσει ρίγος και συγκίνηση. Περνώντας στα του ήχου, η διατήρηση των voice over δεν έχει αλλάξει κάτι το οποίο είναι πολύ θετικό και εκτός αυτού μια ωραία πινελιά θα λέγαμε, είναι ότι οι ντόπιοι κάτοικοι έχουν την δική τους μητρική γλώσσα το οποίο δίνει ένα συν στο περιβάλλον όπου βρισκόμαστε την εκάστοτε στιγμή. Το ίδιο συμβαίνει και με τις εκρήξεις ή όταν η δεσποινίς Croft είναι στον απόλυτο κίνδυνο. Στην επιλογή του οικιακού συστήματος ψυχαγωγίας, όσοι έχετε PS4 Pro ή Xbox One X καλό θα είναι να γνωρίζετε πως το παιχνίδι τρέχει σε native 4K ενώ σε λίγη χαμηλότερη ανάλυση για τους κατόχους της Sony. Επιπλέον, δίνεται η επιλογή ανάμεσα στο υψηλό frame rate (60fps) αλλά και των 30fps με το πρώτο βέβαια να μην παραμένει σταθερό και να πέφτει γύρω στο 40 με 45. Φυσικά, κανένα από αυτά δεν θα σας χαλάσουν την εμπειρία των εντυπωσιακών εφέ φωτοσκιάσεων, αντανακλάσεων, εκρήξεων αλλά και όλον τον κόσμο του Shadow of the Tomb Raider.

Κλείνοντας, το Shadow of the Tomb Raider, στα χέρια της Eidos Montreal θυμίζει αρκετά το Rise of the Tomb Raider αλλά οι λεπτομέρειες έστω και ελάχιστες φαίνονται καθώς η ομάδα δεν θέλησε να ρισκάρει και πολύ. Πέρα από το αδύναμο story line, έχουμε μια συνέχεια της γυναίκας ίνδαλμα με έμφαση στο δυναμισμό της και στο stealth στοιχείο. Το Shadow of the Tomb Raider θέλει να διορθώσει και να κλείσει αν θέλετε τη νέα reboot τριλογία της αρχαιολόγου μας αλλά τα καταφέρνει έως ένα σημείο. Αν αυτό ήταν το τέλος από την Definitive Edition μέχρι και σήμερα, ίσως καλά κάνει και κλείνει με αυτόν τον τρόπο, καθώς η Lara πέρασε απ’ όλα τα στάδια που μπορούσε και πάει (ίσως) γι άλλα. Θα θέλαμε σίγουρα όλοι μας να την δούμε να επιστρέφει και εμείς εδώ θα είμαστε να πέσουμε στην αγκαλιά της και όχι μόνο.