Platform: PS4 (tested) PS4 Pro, PC
Publisher: Devolver Digital
Developer: No Code
Διάθεση: Devolver Digital
Κυκλοφορία: 21/05/2019

Η No Code, μετά την επιτυχία της με το ατμοσφαιρικό ¨Stories Untold¨, παρουσιάζει στην αυλαία το νέο της project με ονομασία Observation. Ακολουθώντας τα χνάρια της προηγούμενης κυκλοφορίας, το Observation πρόκειται για ένα sci-fi thriller, εστιάζοντας σε ένα δυνατό lore και μια καθηλωτική ατμόσφαιρα. Χωρίς κάποια ιδιαίτερη προσέγγιση σε περίπλοκους gameplay μηχανισμούς, το Observation θα σας προσφέρει μια αξιόλογη ιστορία – στα πλαίσια των drama και thriller– έχοντας δώσει βάση στον τεχνικό κομμάτι, δημιουργώντας μια εξωπραγματική ατμόσφαιρα για τα σημερινά δεδομένα.

Στο Observation αναλαμβάνεται το ρόλο του SAM. Όχι… ο SAM δεν πρόκειται για κάποια ανθρώπινη παρουσία, αλλά αντιθέτως η A.l. του διαστημικού σταθμού. Έχοντας, λοιπόν, αναλάβει το ρόλο του SAM (Systems Administration and Maintenance), έχετε τη δυνατότητα να επεμβείτε στην περίπέτεια της Dr. Emma Fisher, η οποία θεωρείται η μόνη επιβάτης στο διαστημικό σταθμό. Το όλο concept της πλοκής περιστρέφεται γύρω από το πως η Dr. Emma Fisher έμεινε μοναχή στο διαστημικό σταθμό, καθώς και πως τα πράγματα εξελίχθηκαν ως αυτό το τραγικό σημείο. Σε γενικά πλαίσια, η όλη ατμόσφαιρα του Observation θα σας ταξιδέψει σε παλαιότερες μοναδικές gaming επιτυχίες και μη. Η όλη αίσθηση μοναχικότητας και της κλειστοφοβίας του αγγίζει έντονες ρίζες από τίτλους όπως τα Alien και SOMA, ενώ ή αναπαράσταση του διαστημικού σταθμού φέρνει έντονες εικόνες από Xολυγουντιανές ταινίες σαν αυτήν του Interstellar.

Έχοντας αναλάβει, λοιπόν, το ρόλο του SAM είστε αρμόδιοι για κάθε κίνηση σας στο σταθμό. Αξιοσημείωτο από πλευράς της developer ομάδας είναι ότι όλος ο διαστημικός σταθμός βασίζεται στη λειτουργία του SAM. Για παράδειγμα, οι πόρτες δεν ανοίγουν χειροκίνητα, μέσω της παρεμβολής της Dr. Emma Fisher. Αντιθέτως, μέσω της επίλυσης ενός συστήματος, του οποίου τις εντολές δίνει ο SAM. Στην ουσία ο SAM είναι ο βασικός πρωταγωνιστής μας στο Observation. Το παιχνίδι λειτουργεί στην ουσία ως μια μυθιστορηματική αφήγηση, στην οποία ο SAM διηγείται σε τρίτο πρόσωπο το τι συναίβει στο διαστημικό σταθμό, στη Dr. Emma Fisher και στους προηγούμενους επιβάτες αυτού.

Στα του gameplay του τίτλου έχουμε ένα απλό, λιτό μοτίβο, που ακολουθεί τα χνάρια των puzzle βιντεοπαιχνιδιών. Γρίφοι και παζλ βρίσκονται στο προσκήνιο, όπου με την επίλυση των συγκεκριμένων βηματίζετε προς την εξέλιξη της ιστορίας και την αποκάλυψη νέων μυστηρίων. Η επίλυση των παζλ γίνεται μέσω του τεχνικού συστήματος, καθώς ο τίτλος βασίζεται και στο exploration του περιβάλλοντος. Επομένως, καθώς υπάρχει αλληλεπίδραση με νέα στοιχεία, ξεκλειδώνει και η πορεία του παιχνιδιού. Το όλο concept βασίζεται γύρω από ένα storytelling μηχανισμό, όπου με την επίλυση γρίφων, η μνήμη του SAM επιδιορθώνεται και ξεδιπλώνεται τόσο το μυστήριο, αλλά και η πλοκή. Αξιοσημείωτη είναι και η συνεισφορά του Jon McKellan, ο οποίος είναι γνωστός ως chief UI designer για το Alien: Isolation. Έχοντας έντονη επιρροή από τα χαρακτηριστικά του πρώτου, εστιάζοντας στο drama και στην αίσθηση της κλειστοφοβίας, το Observation κερδίζει με τη μοναδική του ατμόσφαιρα και τη σταδιακή σύνθεση της δομής του.

Από την άλλη, το αφηγηματικό κομμάτι του τίτλου δεν εστιάζει μοναχά στην Dr. Emma Fisher. Αντιθέτως, κάνοντας exploration θα βρείτε διάφορα στοιχεία και tapes σχηματίζοντας υλικό από τη ζωή των προηγούμενων επιβατών του σταθμού. Εδώ δένει και όλο το drama κομμάτι, ενώ το storytelling στοιχείο απογειώνεται. Η No Code έχοντας δεχτεί έντονη επιρροή από ταινίες και games αντίστοιχου είδους χτίζει μια εξωπραγματική διαστημική εμπειρία, η οποία βομβαρδίζεται από μία αξιόλογη γραφική και ηχητική επένδυση.

Σε γενικές γραμμές θα μπορούσε να πει κανείς ότι το gameplay του τίτλου περιπλανιέται σε γνώριμα νερά, χωρίς πολλές τροποποιήσεις από αυτό που ήδη έχουμε δει τα τελευταία έτη, είτε κάτι το καινότομο σε σύγκριση με τον προηγούμενο τίτλο της No Code. Εντούτοις, αν και το concept φαίνεται ¨ξεχυλωμένο¨ από κάθε οπτική, έρχεται να ριζώσει δυναμικά στο νέο τίτλο της developer ομάδας, έχοντας παντρέψει αρμοστά όλα τα βασικά στοιχεία ένα βιντεοπαιχνιδιού.

Σχετικά με το τεχνικό κομμάτι η No Code έρχεται δυναμικά και δείχνει ότι μια μικρή σχετικά εταιρία μπορεί καλύτερα από πολλούς κολοσσούς του είδους. Ο γραφικός τομέας του τίτλου αγγίζει ρεαλιστικά επίπεδα στις απεικονίσεις του, με τα μοντέλα των χαρακτήρων να εμφανίζονται προσεγμένα, με ιδιαίτερες πινελιές στα backgrounds και στα εικονικά χαρακτηριστικά της Dr. Emma Fisher. Η απεικόνιση του διαστημικού σταθμού είναι έντονα επηρεασμένη από Χολυγουντιανές ταινίες και βιντεοπαιχνίδια του είδους, παντρεύοντας το εξωπραγματικό με το ρεαλιστικό, δένοντας το thriller με το drama και σμίγοντας τα έντονα χαρακτηριστικά του τρόμου και της κλειστοφοβιας με αυτά ενός αληθινού σεναρίου ή μιας τέτοιας τραγωδίας. Από την άλλη, ο ηχητικός τομέας αγγίζει πλασματικά επίπεδα, έχοντας τα λοιπά sound effects να δένουν αρμονικά με τις γραφικές αναπαραστάσεις και να τονίζουν τη μοναδικότητα του τίτλου. Ο συνδυασμός της μουσικής επένδυσης, της απόλυτης γαλήνης, με την αίσθηση του αχανές σύμπαντος και της αέναης μαυρίλας αυτού μέσα από τα μάτια της Fisher ανεβάζει τον τίτλο σε άλλο επίπεδο. Τέλος, αξιοσημείωτη είναι η σύνθεση των credits από τον Robin Finck, των Nine Inch Nail, ενώ τα voice overs είναι αρκετά πειστικά.

Εν κατακλείδι, το Observation μπορεί να μην προσφέρει μια έντονη gaming εμπειρία – όσον αφορά το fast paced μοτίβο ενός τίτλου – αλλά εστιάζει σε μια μοναδική, εξωπραγματική εμπειρία του διαστήματος. Οι έντονες επιρροές από τίτλους και ταινίες του είδους είναι ορατές, ενώ η μετριότητα αυτού παύει να είναι αισθητή έπειτα από την παρεμβολή μεγάλων ονομάτων στη σύνθεση τόσο των τεχνικών, αλλά και του πυρήνα της δομής αυτού.