Μια αρκετά ενδιαφέρουσα ιστορία ήρθε στο φως της δημοσιότητας και αφορά τα δικαιώματα του FIFA πίσω στα 90s. Πιο συγκεκριμένα ο πρώην αντιπρόεδρος marketing της EA στην Ευρώπη, Tom Stone, μιλώντας στο timeextension θυμήθηκε την ιστορία με τα δικαιώματα που αφορούσαν την ονομασία της Παγκόσμιας ομοσπονδίας ποδοσφαίρου. Το 1997 και ενώ το franchise είχε ήδη κυκλοφορήσει από το 1993 (θυμηθείτε την ιστορία των αθλητικών τίτλων εδώ) η εταιρεία ISL, που ήταν υπεύθυνη τότε για το branding της FIFA, πρότεινε στην Sony να αγοράσει τα δικαιώματα πίσω από την πλάτη της EA!
O Stone διηγήθηκε το story:
“Ο Chris Deering [ο πρόεδρος της Sony PlayStation Europe εκείνη την εποχή] με συναντήσε και μου είπε, “Μας έχουν προσφερθεί τα δικαιώματα του FIFA Soccer”. Είπα, “Πρέπει να αστειεύεσαι. Σοβαρά; Η ISL έχει πλησιάσει και ρώτησε αν θα ήθελες μια αποκλειστική παγκόσμια άδεια για τη FIFA; Μετά από όλα όσα κάναμε γι ‘αυτούς;” Ήμουν πραγματικά οργισμένος. Αλλά ο Chris μου είπε, “Δεν θα υπογράψω αυτή τη συμφωνία παρά μόνο αν δεν μπορέσεις να συμβιβαστείς με τη FIFA. Αυτή είναι η συμφωνία σου. Προφανώς, ο Chris έβλεπε τη «μεγάλη εικόνα» για την υποστήριξη που παρείχε η EA στο PlayStation παγκοσμίως. Νομίζω ότι θα ήταν μια ενδιαφέρουσα συζήτηση αν η Sony είχε υπογράψει αυτή τη συμφωνία, ωστόσο. Νομίζω ότι η EA θα είχε ανταποκριθεί πολύ άσχημα σε αυτό.”
Να θυμίσουμε ότι η Sony κυκλοφορούσε τότε το δικό της ποδοσφαιράκι υπό την Psygnosis με την ονομασία Adidas Power Soccer που φυσικά δεν γνώρισε αντίστοιχη επιτυχία. Θα μας μείνει η απορία και το τι θα συνέβαινε αν η Sony έπαιρνε την ονομασία και πως θα εξελισσόταν η σχέση της με την EA, που κακά τα ψέματα, έχει συμβάλλει τα μέγιστα στο brand του PlayStation με το FIFA, το NBA Live παλιότερα και τα υπόλοιπα αθλητικά franchises….
Για να το συνεχίσουμε η EA σκεφτόταν σε διάφορες φάσεις μέσα στα 30 χρόνια συνεργασίας με τη FIFA να μην ανανεώσει τη συνεργασία, όπως και έγινε τελικά από φέτος. Σύμφωνα με τον παραγωγό των τίτλων FIFA στα 90s και αρχές του 2000, Marc Aubanel, η εταιρεία δεν προχώρησε σε αυτή την κίνηση, γιατί φοβήθηκε το rebranding εν μέσω της επιτυχίας.
Ξέραμε ότι κάναμε πολλά περισσότερα για τη FIFA από όσα έκαναν για εμάς από την άποψη του branding. Επομένως, συζητούσαμε για να αφήσουμε την ονομασία δεκαετίες προτού η EA τελικά το κάνει. Ο μόνος λόγος που δεν το έκαναν ήταν επειδή το marketing φοβήθηκε την απώλεια της αναγνωρισιμότητας της επωνυμίας. Είχαμε βαρεθεί να πληρώνουμε για την επωνυμία, αλλά κάθε φορά που έπρεπε να επαναδιαπραγματευτούμε με τη FIFA, απλώς δεν ήθελαν να αναλάβουν τον κίνδυνο να αναγκαστούν να το μετονομάσουν.
Πως σας φαίνονται όλα τα παραπάνω; Τελικά η EA έχτισε το τεράστιο franchise ή περισσότερο έπαιξε ρόλο το branding της FIFA; Μάλλον είναι δύσκολο να απαντήσει κανείς στο ερώτημα….