Platform: PS4, PS4 Pro (tested), Xbox One, Xbox One X, Switch, PC
Publisher: Warner Bros. Interactive Entertainment
Developer: NetherRealm Studios
Διάθεση: Zegetron S.A.
Κυκλοφορία: 23/04/2019

Μετρώντας 8 χρόνια από την άφιξη της NetherRealm Studios στο προσκήνιο με το reboot του Mortal Kombat (2011), φτάνουμε στο 2019 με το νέο Mortal Kombat 11 να κόβει τις ανάσες και να παρουσιάζει στην gaming αυλαία ένα από τα πιο σκληροπυρηνικά fighting βιντεοπαιχνίδια της δεκαετίας. Ως λάτρης του fighting genre και ακόμη περισσότερο της NetherRealm Studios (κυρίως για το franchise του Injustice), η φετινή άφιξη του Mortal Kombat σηματοδοτεί μια ανατρεπτική εξέλιξη στη δομή αυτού, με νέες προσθήκες, εξελιγμένο σύστημα μάχης, εξωπραγματικά και ουτοπικά fatalities, αριστουργηματική και ασυναγώνιστη γραφική επένδυση και μια ενδιαφέρουσα ιστορία με καλοπλασμένη πλοκή και προσεγμένο σενάριο.

Για τους νέους του είδους, το Mortal Kombat πρωτοεμφανίστηκε στην αυλαία πίσω στο 1992 με τη σκυτάλη να πέφτει στα χέρια της Midway, και με τον Ed Boon να λαμβάνει το ρόλο του δρομέα που μελλοντικά θα άνοιγε το δρόμο για ένα από τα μεγαλύτερα fighting franchises. Κατά την άφιξη του τίτλου στις κονσόλες, το Mortal Kombat σημείωσε ένα από τα μεγαλύτερα video game launches της εποχής. Μεγάλο ποσοστό στάθηκε υπέρ του τίτλου, ανάμεσα σε αυτό το Electronic Gaming Monthly magazine, παρουσιάζοντας το προηγούμενο ως το ¨Most Controversial Game of 1993¨. Στην άλλη πτέρυγα, το Mortal Kombat δέχτηκε έντονη κριτική για την βιαιότητα του, δίνοντας ώθηση σε κυβερνητικές επιτροπές να παρέμβουν στα μελλοντικά πλάνα της gaming βιομηχανίας, ζητώντας από την (ESRB) να σχηματίσει ένα rating system στους τίτλους στο μπροστινό cover τους. Μέχρι και το 2008, με το Mortal Kombat vs. DC Universe η Midway είχε δώσει στη δημοσιότητα αρκετούς MK τίτλους, καθώς και updates και spin offs αυτών. Από το 2011 και μετά, όπως προαναφέρθηκε, η σκυτάλη δόθηκε στη NetherRealm Studios με το Mortal Kombat να δέχεται ουσιαστικά ένα reboot.

Ξεκινώντας με το σεναριακό κομμάτι, η NetherRealm Studios κερδίζει ξεκάθαρα έδαφος από οποιαδήποτε άλλη developer στο συγκεκριμένο genre. Όπως και στο Injustice, έτσι και τα Mortal Kombat διακατέχονται από ένα βαθύ lore, με προσεγμένο σενάριο και εξονυχιστική προσέγγιση στους χαρακτήρες. Αν και επρόκειτο για ένα fighting game η developer ομάδα πετυχαίνει αισθητά ένα συναισθηματικό δέσιμο ανάμεσα σε εσάς και στους χαρακτήρες, έχοντας να προβάλλει μια διαφορετική οπτική γωνία του fighting genre.

Στο Mortal Kombat 11 η ιστορία συνεχίζει από εκεί που την είχαμε αφήσει στον προηγούμενο τίτλο. Έχοντας να κάνουμε με μια διεφθαρμένη έκδοση του Raiden, η ιστορία μας ξεκινάει με την άνοδο αυτού ως προστάτη του Earthrealm, ο οποίος διατίθεται να κάνει τα πάντα για να προφυλάξει το βασίλειό του. Αποφασισμένος, λοιπόν, ο Raiden και έχοντας τάσεις κυριαρχίας, εστιάζει το ενδιαφέρον του στην καταπάτηση των υπολοίπων βασιλείων και στον πλήρη αφανισμό των εχθρών του. Εντούτοις, αντιμέτωπος στα σχέδιά του φαίνεται να είναι μια νέα απειλή, η Kronika, η οποία αυτοπαρουσιάζεται ως ¨Keeper of Time¨. Συνοπτικά, εδώ αρχίζει και δένει η όλη υπόθεση, κατά την οποία προβάλλεται το concept των πολλαπλών timelines. Η αλήθεια είναι ότι το συγκεκριμένο μοτίβο των timelines κυκλοφορεί τελευταία ως μάστιγα της τωρινής γενιάς, έχοντας τις ομάδες ανάπτυξης –αλλά ακόμη και παραγωγούς ταινιών ή συγγραφείς– να το ξεζουμίζουν στο μέγιστο. Άλλωστε ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να αναιρέσεις κάτι από τι στιγμή που το ίδιο είχε καθιερωθεί ως αναπότρεπτο; Timelines!

Έτσι, λοιπόν, αντιμέτωπη στα μοχθηρά σχέδια του Raiden έρχεται η Kronika η οποία συνδέει παρελθόν με παρόν ώστε να φέρει την επιθυμητή ροή στα γεγονότα, δίνοντας άλλη ροή στην ιστορία και φέρνοντας στο προσκήνιο παλιούς χαμένους εχθρούς και φίλους. Όπως καλά καταλάβατε, μαζί με την αλλαγή της ροής θα έρθετε σε επαφή με χαρακτήρες που χάθηκαν στα πρώιμα στάδια της ιστορίας μετά το reboot, ανάμεσα σε αυτούς οι Liu Kang, Kitana, Kung Lao, Shao Khan, Baraka και αρκετοί ακόμη.

Το παραπάνω concept αν και ¨ξεχυλωμένο¨ από κάθε οπτική, έρχεται να ριζώσει δυναμικά στο νέο τίτλο της σειράς φέρνοντας στην αυλαία αγαπημένους χαρακτήρες, οι οποίοι θα δώσουν δυναμική στο σεναριακό κομμάτι και ανεβάζοντας τον πήχη για το μέλλον του fighting genre. Σε γενικές γραμμές, είναι ελάχιστες οι φορές που έχουμε υψηλά στάνταρ για το story ενός τέτοιου παιχνιδιού, έχοντας συνηθίσει σε απλοϊκές ιστορίες εκδίκησης και διεκδίκησης ενός τίτλου για τον καλύτερο μαχητή. Εντούτοις, η ιστορία του Mortal Kombat 11 λειτουργεί ως ένα θετικό χαρακτηριστικό αυτού, έχοντας αρκετές συναισθηματικές στιγμές, ακραίες ανατροπές και σημαντικές εξελίξεις για το μέλλον της σειράς.

Φτάνοντας στο πυρήνα του τίτλου –και φυσικά αναφερόμαστε στο gameplay– η ομάδα ανάπτυξης μαστορεύει άριστα για ακόμη μια φορά. Οι κλασικοί μηχανισμοί του Mortal Kombat 11 επιστρέφουν δυναμικά και άπταιστα λειτουργικά, ενώ παραχωρούν παράλληλα χώρο για τις νέες εισαγωγές. Όσοι πιστοί της σειράς –ή έστω του Injustice- θα είστε οικείοι με τα μεγαλοπρεπές combos των characters. Η νέα προσθήκη, όμως, έρχεται να αλλάξει αυτήν τη συνήθεια. Σε αυτό οφείλεται η εμφάνιση ενός επιθετικού και ενός αμυντικού meter. Το πρώτο λειτουργεί ως ο βασικός μοχλός για τη δυνατότητα πολλαπλών combos, ενώ το δεύτερο περισσότερο ως τρόπος αποφυγής των παραπάνω. Όσο απλοϊκά και αν ακούγονται τα παραπάνω το βασικό concept όλου του gameplay στηρίζεται γύρω από αυτά, δεσμεύοντας εσάς να έρθετε στη μέγιστη εξοικείωση με το χαρακτήρα σας. Αν θέλετε να πραγματοποιήσετε μεγάλα combos πρέπει να έχετε φροντίσει για το meter, ενώ αντίστοιχα αν θέλετε περισσότερες πιθανότητες αποφυγής τότε πρέπει να φροντίσετε για το αμυντικό meter. Σε γενικές γραμμές, η προσθήκη των παραπάνω αλλάζει ριζικά τη δομή του gameplay, εστιάζοντας περισσότερο στους φαν της σειράς, παρά σε νέους του είδους. Εντούτοις, ο περιορισμός των combos μειώνει τις πιθανότητες για ανελέητα, συνεχές χτυπήματα από τους επαγγελματίες του είδους.

Συνεχίζοντας στους νέους μηχανισμούς, ο τίτλος παρουσιάζει τα Krushing Blows και Fatal Blows. Τα πρώτα έρχονται να σημειώσουν σημαντικό damage στη μπάρα του αντιπάλου σας, παρέχοντας παράλληλα ένα οπτικό οφθαλμόλουτρο. Συγκεκριμένα, στην εφαρμογή των παραπάνω υπάρχει μια αντίστοιχη x-ray επένδυση από πλευράς της developer, δείχνοντας τα κόκκαλα του αντιπάλου σας να θρυμματίζονται κατά την επαφή. Όσον αφορά τη χρήση των Krushing Blows, μπορούμε να πούμε ότι λειτουργούν περισσότερο ως triggered μηχανισμοί, οι οποίοι πρέπει να χρησιμοποιηθούν την κατάλληλη στιγμή. Στην πραγματικότητα, αν και η παραπάνω προσθήκη απαιτεί άψογα αντανακλαστικά από κάποιον νέο του είδους, σύντομα γίνεται αρκετά αυθόρμητη για εσάς και το χαρακτήρα σας. Σχετικά με τα Fatal Blows, έρχονται ως βοηθητικά σε κρίσιμες στιγμές του αγώνα. Καθώς ενεργοποιούνται στα 30% ή λιγότερο HΡ, μπορούν να αλλάξουν ριζικά τη ροή της μάχης προκαλώντας ίσως από τα πιο ακραία ποσοστά damage στον αντίπαλό σας. Εντούτοις, αν χρησιμοποιηθούν τη λάθος στιγμή οι πιθανότητες μπορούν να αντιστραφούν για εσάς, έχοντας να αντιμετωπίσετε το επερχόμενο Fatal Blow του αντιπάλου σας, που πιθανών να είναι μοιραίο.

Τέλος, στις νέες προσθήκες έχουμε και το Flawless Block. Το τελευταίο λειτουργεί ως ένα σύστημα parry, καθώς επιτυγχάνεται μοναχά δευτερόλεπτα πριν την επαφή του εχθρού προς το μέρος σας. Συνοψίζοντας, οι νέες προσθήκες του Mortal Kombat 11 έρχονται να δώσουν μια αίσθηση φρεσκάδας στον τίτλο, δίνοντας πλεονεκτήματα αλλά και μειονεκτήματα τόσο στους σκληροπυρηνικούς, όσο και στους νέους φίλους της σειράς. Χωρίς να χάνει τη κλασική γοητεία του, το Mortal Kombat 11 διακατέχεται από νέους μηχανισμούς που έχουν να προσφέρουν αμέτρητες ώρες δράσης.

Στρέφοντας το ενδιαφέρον μας στα κλασικά του παιχνιδιού, στην αυλαία επανέρχονται τα kharacter variations. Τα τελευταία, αποτελώντας εισαγωγή του Mortal Kombat Χ, επιστρέφουν ανανεωμένα και εξελιγμένα. Κατά την επιλογή ενός χαρακτήρα θα σας δοθεί η δυνατότητα να επιλέξετε ένα συγκεκριμένο variation, το οποίο θα σας προσφέρει ένα αποκλειστικό set of attacks και special moves. Η αλλαγή που έρχεται στο νέο τίτλο είναι η επεξεργασία αυτών των variations, κάτι που σας περιόριζε στο προηγούμενο τίτλο. Σε αυτό το στάδιο, λοιπόν, θα σας δοθεί η δυνατότητα να τροποποιήσετε τα παραπάνω, κάνοντας ένα mix των attacks και special moves που εσείς θέλετε. Το παραπάνω concept όχι μόνο δίνει μια περισσότερο στρατηγική προοπτική στον τίτλο, αλλά ωθεί εσάς να προσαρμοστείτε σε διαφορετικά σετ για κάθε πιθανή περίπτωση σε κάποιον αγώνα.

Μαζί με τα variations επιστρέφουν και τα towers. Αν και στη δομή τους φαίνονται απλοϊκά, στην πραγματικότητα τα towers πρόκειται για ότι τα challenges σε έναν racing τίτλο. Έτσι και στο Mortal Kombat 11 τα παραπάνω επιστρέφουν και παρουσιάζουν αμέτρητα modes στα οποία θα περιπλανηθείτε για να ξεκλειδώσετε νέες αμοιβές που θα σας βοηθήσουν στη μετέπειτα πορεία σας. Τα towers, λοιπόν, επιστρέφουν από την κλασική μορφή τους –όπου με κάθε νίκη έρχεστε ένα βήμα πιο κοντά στην κορυφή– έως τα time-limited Towers of Time που πιθανών να αποτελούν τη μεγαλύτερη πρόκληση του παιχνιδιού.

Φτάνοντας στα αξιοσημείωτα του τίτλου, δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε την third-person προσέγγιση του τίτλου. Το όλο concept πάρθηκε από το κλασικό Konquest Mode που είχε κάνει αισθητή την παρουσία του σε παλαιότερους τίτλους, έχοντας αυτήν τη φορά μια ελεύθερη περιπλάνηση στο The Krypt. Η ουσιαστική προσθήκη του τελευταίου απαντά στην αναζήτηση και ξεκλείδωση κάποιων chests. Εντούτοις, δε μπορούμε να δηλώσουμε ότι αν και εικονικά αξιοσημείωτο, το The Krypt παραμένει ουσιαστικά κάπως αδιάφορο. Για πολλούς εξάλλου παραμένει ως η έμμεση λύση στη μάστιγα των microtransactions, τα οποία είναι ορατά στο νέο τίτλο. Σε αυτό το σημείο ένα μεγάλο ποσοστό του community έδειξε τη δυσαρέσκειά του για τη συγκεκριμένη μέθοδο συναλλαγής στο Kustomization σύστημα. Ναι μεν μπορείτε να ντύσετε τον χαρακτήρα σας με in-game coins, αλλά σίγουρα θα χρειαστείτε λίγο περισσότερο χρόνο για να τα αποκτήσετε. Το The Krypt, λοιπόν, με τα chests μπορεί να αποτελούν μονόδρομο –αν και φαινομενικά βασίζονται σε κριτήρια τύχης.

Πέρα τις ιδιοτροπίες του Kustomization, το δυνατό κομμάτι του Mortal Kombat 11 είναι το οnline mode. Αν και ο τίτλος ακολουθεί τα βασικά, η NetherRealm Studios έδωσε ιδιαίτερη βάση στο συγκεκριμένο τομέα, έχοντας συναντήσει μηδαμινά lag και μια άψογη εμπειρία στους servers. Στην πραγματικότητα, η όλη εμπειρία του Mortal Kombat 11 βασίζεται στα challenges και στο online, με το τελευταίο να κλέβει την παράσταση. Η όλη ουσιαστική εκπαίδευσή σας με τους χαρακτήρες θα αποδώσει στο online κομμάτι, όπου θα έρθετε σε σκληρές αναμετρήσεις με άλλους players.

Φτάνοντας στη γραφική επένδυση το Mortal Kombat 11 αγγίζει ρεαλιστικά επίπεδα στις απεικονίσεις του, με τα μοντέλα των χαρακτήρων να εμφανίζονται προσεγμένα, με ιδιαίτερες πινελιές στα backgrounds και στα διάφορα blows. Τα fatalities έρχονται όπως κάθε φορά με την μαγευτική τους γοητεία, με όλο το splatter να τραβάει την προσοχή και με την developer να παντρεύει το εξωπραγματικό με το ρεαλιστικό και να δίνει ως αποτέλεσμα κάτι το αξιοθαύμαστο για τη gaming αυλαία. Η όλη μακαβριότητα του τίτλου και των fatalities ζωντανεύουν, ενώ στο προσκήνιο εμφανίζεται μια εικονική οπτασία στο μέγιστο. Από την άλλη, ο ηχητικός τομέας αγγίζει πλασματικά επίπεδα, έχοντας τα λοιπά sound effects να δένουν αρμονικά με τις γραφικές αναπαραστάσεις και να τονίζουν τη μοναδικότητα του τίτλου. Τα voice overs είναι αρκετά πειστικά, ενώ η αδρεναλίνη αυξάνεται στα εξαιρετικά soundtracks.

Εν κατακλείδι, το Mortal Kombat 11 κερδίζει άξια τον τίτλο για ένα από τα καλύτερα fighting games της τελευταίας δεκαετίας. Εστιάζοντας εκεί που άλλοι τίτλοι του είδους δεν εστίασαν πότε, προβάλλοντας ένα δυνατό σενάριο και μια ανατρεπτική πλοκή, έχοντας ένα μαγευτικό roster από 25 χαρακτήρες και δίνοντας ένα αξιομνημόνευτο σύστημα μάχης, με πολλαπλούς μηχανισμούς και αμέτρητα variations για να επεξεργαστείτε, το Mortal Kombat 11 αποτελεί μια σίγουρη αγορά. Είτε λάτρης του είδος, είτε όχι ποτέ δεν είναι αργά να ενταχθείτε στο μοναδικό κόσμο του franchise.