Platform: PS4 (tested), PS4 Pro, Χbox One, Xbox One X, PC
Publisher: Codemasters
Developer: Codemasters
Διάθεση: Enarxis Dynamic Media
Κυκλοφορία: 11/10/2019

Από τις στάχτες της σειράς TOCA ήρθε το GRID, ένα νέο franchise που σκοπό είχε να τοποθετηθεί λίγο μακριά από τα παραδοσιακά αγωνιστικά πρωταθλήματα. Η Codemasters μετά από ένα εξαιρετικό DiRT Rally 2.0 και F1 2019, αναβιώνει το franchise του GRID, που έχουμε να δούμε σε κονσόλες προηγούμενης γενιάς. Πρόκειται για reboot και η επιθυμία της Codemasters είναι να αποτελέσει μια νέα αρχή για το franchise ως σύνολο. Για τη δημιουργία του τίτλου, αποκτήθηκαν οι συμβουλευτικές υπηρεσίες του οδηγού της F1, Fernando Alonso, τοποθετώντας όχι μόνο τα χρήματα αλλά και ένα μεγάλο όνομα πίσω από αυτό το project. O κόσμος της ταχύτητας είναι ανταγωνιστικός, γεμάτος ένταση, αγωνία και κίνδυνο. Οι gamers που αγαπούν την ταχύτητα αναζητούν μια μικρή δόση από τα παραπάνω, στα racing games που επιλέγουν και μένει να δούμε αν το νέο GRID μας το προσφέρει.

Ο πρωταρχικός στόχος της Codemasters με το GRID είναι ο παίκτης να διασκεδάζει ανεξάρτητα από το πού ξεκινά ή από πού τελειώνει σε έναν αγώνα και αυτό θα το καταλάβετε από τα πρώτα λεπτά. Στην εισαγωγή του παιχνιδιού καλούμαστε να ανταπεξέλθουμε σε κάποια σενάρια αγώνων, που λειτουργούν σαν tutorial για να εξοικειωθούμε γρήγορα με τους μηχανισμούς και τις λειτουργίες του παιχνιδιού. Από το ξεκίνημα είναι ξεκάθαρο ότι το παιχνίδι τοποθετείται μεταξύ simracing και arcade.

Στο career mode έχουμε ένα «πλέγμα» 91 αγώνων σε 6 πρωταθλήματα, Touring, Stock, Tuner, GT, Invitational και μια σειρά εκδηλώσεων εμπνευσμένη από τον Fernando Alonso. Σκοπός είναι να ολοκληρώσουμε το 60% περίπου των δοκιμασιών του career mode για να ξεκλειδώσουμε το GRID World Series. Σε κάθε κατηγορία έχουμε μόνο τον πρώτο αγώνα διαθέσιμο και θα χρειαστούμε ένα βάθρο για να ξεκλειδώσουμε τους παρακάτω αγώνες. (μπορούν να ξεκλειδωθούν και περισσότεροι αγώνες, δεδομένου ότι δεν είναι όλες οι κατηγορίες γραμμικές). Για κάθε αγώνα θα χρειαστεί να ξεκλειδώσουμε και το απαραίτητο αυτοκίνητο, με πόντους που κερδίζουμε από το σύστημα ανταμοιβής του παιχνιδιού για κάθε επιτυχημένο drift, προσπέρασμα, διατήρηση σωστής αγωνιστικής γραμμής αλλά και η τελική κατάταξη παίζουν τον ανάλογο ρόλο. Ενώ υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τύποι αγώνων, υπάρχει ελάχιστη ποικιλία στους τύπους των event. Το 90% των event είναι μόνο μια σειρά αγώνων βασισμένων σε lap, γρήγορου ρυθμού. Περιστασιακά, θα υπάρξει ένα event time attack ή ένας αγώνας αντοχής.

Όσον αφορά τα αυτοκίνητα, το GRID προσφέρει μια επιλογή από 70 αυτοκίνητα που καλύπτουν πάνω από 50 χρόνια ιστορίας μηχανοκίνητου αθλητισμού. Η Alfa Romeo,  Aston Martin, BMW, Chevy Camaro, Ferrari, Ford, McLaren, Nissan, Porsche και Volvo είναι μόνο ένα μέρος του κατάλογου των κατασκευαστών. Ακόμα χάρη στη συνεργασία με τον Fernando Alonso, έχουμε τη θρυλική Renault R26 F1, με την οποία ο Ισπανός κέρδισε το δεύτερο Παγκόσμιο Κύπελλο το 2006. Κάθε αυτοκίνητο διαφέρει στη συμπεριφορά και στο χειρισμό όπως θα περίμενε κανείς από ένα αξιόλογο racing.

Το σύστημα kudos αλλά και το σύστημα βλαβών, είναι έντονη ένδειξη ότι το GRID έχει κατευθυνθεί όλο και περισσότερο προς το arcade παρά προς το sim racing. Ακόμη και στο πιο σκληρό περιβάλλον, υπάρχει πολύ μικρός ρεαλισμός στις ζημιές που θα γίνουν στο αυτοκίνητό μας ακόμα και μέσα από σκληρές συγκρούσεις με άλλα οχήματα. Αυτό σημαίνει ότι είμαστε ελεύθεροι παλέψουμε για το δρόμο μας προς το βάθρο. Ο μόνος τρόπος για να προκαλέσουμε βλάβη στο αυτοκίνητο είναι αν πέσουμε στους βράχους ή στον τοίχο και η δυνατότητα να κάνουμε resume πριν από το λάθος που κάναμε, απομακρύνει αρκετά τον φόβο του λάθους που θα μας στοιχίσει όλο τον αγώνα.

Η Codemasters έχει εφαρμόσει ένα σύστημα Nemesis το οποίο είναι μια προσαρμόσιμη τεχνητή νοημοσύνη που θα οδηγεί πιο επιθετικά με βάση τις ενέργειές μας. Αν οδηγήσουμε με υπερβολική απερισκεψία, θα διαπιστώσουμε γρήγορα ότι οι αντίπαλοι δεν φοβούνται να μας κόψουν ενώ παίρνουμε μια στροφή. Είναι ένα σύστημα που θα τιμωρήσει εκείνους που επιθυμούν να επιταχύνουν στις στροφές και να χρησιμοποιήσουν τους εχθρούς τους σαν ένα αυτοσχέδιο φρένο. Δεν είναι τίποτα επαναστατικό,  το Forza έχει από καιρό καυχηθεί για το «drivatars» που έκανε το ίδιο πράγμα, αλλά λειτουργεί καλά εδώ και προσθέτει μια ενδιαφέρουσα δυναμική σε κάθε αγώνα. Η Codemasters ισχυρίζεται ότι υπάρχουν 400 διαφορετικοί χαρακτήρες A.I. για να μας ανταγωνιστούν και πράγματι ειδικά αν ανεβάσουμε το επίπεδο δυσκολίας θα δούμε απρόβλεπτες αντιδράσεις των οχημάτων, με κάθε προσπέραση να γίνεται με το σπαθί μας, δίνει ένα άλλο ενδιαφέρον σε κάθε αγώνα. Επίσης έχουμε την δυνατότητα να δώσουμε team orders στον teamate μας για να επιτεθεί η να αμυνθεί αναλόγως των συνθηκών σε κάθε αγώνα. Ωστόσο οι πληροφορίες που λαμβάνουμε από το paddock της ομάδας μας, εξυπηρετούν μόνο στην ολοκλήρωση του αγωνιστικού περιβάλλοντος και είναι πολλές φορές τελείως άσχετες ή άχρηστες.

Η επιλογή των τοποθεσιών αποτελείται από ένα μείγμα πραγματικών και φανταστικών Circuit. Τα πραγματικά Circuit του κόσμου περιλαμβάνουν το Sepang, το Σίδνεϊ και την Ιντιανάπολις, ενώ αναβιώνει το κλασικό κομμάτι του Σαν Φρανσίσκο. Τα πραγματικά Circuit δεν είναι ελκυστικά, από τα οποία λείπουν μερικά κλασικά όπως το Hockenheim, Nürburgring, Spa ή το Jarama (το οποίο, παρεμπιπτόντως, υπήρχε στο Race Driver: Grid).

Είναι αυτονόητο από την Codemasters, ότι το GRID χρησιμοποιεί τη μηχανή γραφικών EGO, την οποία βλέπουμε τα τελευταία 12 χρόνια στους τίτλους της. Το παιχνίδι φαίνεται πανέμορφο ακόμα και στο απλό PS4, με τα circuit να γεμίζουν με λεπτομέρειες, με πειστικούς θεατές (οι οποίοι αντιδρούν αν πέσουν αμάξια κοντά τους) και λεπτομέρειες εκτός δρόμου όπως ελικόπτερα και μπαλόνια προσθέτουν στην αίσθηση της περίστασης. Μέσα από το cockpit όταν ο ήλιος λάμπει, η αντανάκλαση από την άσφαλτο, προσθέτει έναν ακόμα βαθμό δυσκολίας στο να κρατήσουμε τη σωστή γραμμή στην πίστα, πράγμα που πρέπει να αντιμετωπίσει ένας πραγματικός οδηγός αγώνων, οπότε είναι καλό. Ωστόσο η μηχανή φωτισμού δεν φαίνεται να έχει τις βελτιώσεις που εισήχθησαν στο F1 2019 και ο φωτισμός δεν φαίνεται αρκετά φυσικός. Έχουμε τη δυνατότητα να τρέξουμε σε διαφορετικές συνθήκες, διαφορετικές ώρες της ημέρας με διαφορετικό φωτισμό, νύχτα αλλά και με βροχή.  Αυτοί οι παράμετροι είναι στατικοί, δεδομένου ότι δεν υπάρχει δυναμικός καιρός.

Τέλος, ο ήχος είναι εξαιρετικός, αναδημιουργώντας με τη μέγιστη πιστότητα τα χαρακτηριστικό βρυχηθμό των κινητήρων, καθενός από τα αυτοκίνητα που έχουν συμπεριληφθεί, παραμορφώνοντας τον ήχο σύμφωνα με την κάμερα που χρησιμοποιούμε και τις συνθήκες που συναντάμε.

Δοκιμάσαμε το GRID τόσο με το DualShock 4 όσο και με τιμονιέρα και μπορούμε να πούμε ότι έχει φτιαχτεί για να το ευχαριστηθούν οι παίκτες, με όποιο περιφερειακό επιλέξουν να παίξουν. Με τιμόνι το πράγμα βελτιώνεται πολύ , παρατηρούμε μια λιγότερο απότομη οδήγηση. Το Force Feedback ανταποκρίνεται πολύ καλά στις στροφές του τιμονιού και προσφέρει καλή αντίσταση. Είναι πιο εύκολο να κατευθύνουμε το όχημα όπου θέλουμε και το παιχνίδι γίνεται πιο διασκεδαστικό, αν και εξακολουθούν να υπάρχουν απρόβλεπτες αντιδράσεις, ειδικά σε ατυχήματα. Το Force Feedback χρειάζεται κάποια (μικρή) βελτίωση στην αίσθηση της διαδρομής, όταν αυτή γίνεται εκτός αγωνιστικής γραμμής πάνω από kerbs, χώμα κλπ κλπ.

Το GRID είναι ένα παιχνίδι που μας έχει αφήσει μια καλή εντύπωση. Λείπει λίγο θάρρος και εφευρετικότητα από την Codemasters που με λίγες λεπτομέρειες θα είχε απογειώσει το παιχνίδι. Ο έλεγχος των οχημάτων είναι προσαρμόσιμος, οι αισθήσεις στο τιμόνι είναι πολύ καλές, η A.I. είναι από τις καλύτερες του είδους και μπορεί να υπερηφανεύεται για ένα τεράστιο αριθμό events που θα διασκεδάσουν για μήνες όποιον το επιλέξει. Το αρνητικό κομμάτι είναι οι αρκετά περιορισμένες επιλογές παιχνιδιού στο αρχικό μενού. Ωστόσο, οι αρετές του καταλήγουν να ξεπερνούν τα ελαττώματά του, στο σημείο που ξεχνάμε τα πάντα όταν βρισκόμαστε στη μέση της κούρσας και επικεντρωθούμε σε ανταγωνισμό και απολαμβάνοντας την οδήγηση. Και στο τέλος, αυτό είναι που πραγματικά έχει σημασία.