Platform: PS4 (tested), PS4 Pro, Xbox One, Xbox One X, PC
Publisher: Focus Home Interactive
Developer: Spiders
Διάθεση: IGE S.A.
Κυκλοφορία: 10/09/2019

Έπειτα από τρία χρόνια «απουσίας» από την gaming βιομηχανία, το Γαλλικό Studio Spiders (Technomancer, Bound by Flame) επιστρέφει με το GreedFall, ένα ολοκαίνουργιο Action-RPG, βασισμένο σε έναν φανταστικό κόσμο του 17ου αιώνα όπου η  μαγεία, η επιστήμη και οι πολιτικές πεποιθήσεις αποτελούν το «πρωτοσέλιδο». Με τους προηγούμενους τίτλους της εταιρίας να μην αποτελούν κάποια ιδιαίτερη πρόταση προς τον καταναλωτή, ήρθε η ώρα να εξετάσουμε αν το GreedFall συμπεριλαμβάνεται σε αυτούς ή δηλώνει το βροντερό παρόν του Spiders ως ένα ταλαντούχο AA Developement Studio.

Η ιστορία μας ξεκινάει στον Old World έναν απόκοσμο όπου έχει διασκορπίστει η αρρώστια Malichor, για την οποία δεν έχει ανακαλυφθεί θεραπεία. Ο πρωταγωνιστής μας ονόματι De Sardet, μαθαίνει για το Teer Fradee ένα απομακρυσμένο νησί γεμάτο μυστήριο, παραφυσικά φαινόμενα και αρχαίες φυλές, στο οποίο φημολογείται ότι υπάρχει το αντίδοτο για την αρρώστια. Χωρίς δεύτερη σκέψη ο De Sardet, μαζί με τον ξάδερφο του Prince Constantin, βάζουν πλώρη προς το Teer Fradee με σκοπό να καταφέρουν να σώσουν τους αγαπημένους τους και να λύσουν το βαθύ μυστήριο του Malichor.

Στην αρχή του παιχνιδιού έχουμε την δυνατότητα να επιλέξουμε από κάποια presets για τον πρωταγωνιστή μας αλλά υπάρχει και το character customization στο οποίο μπορούμε να εμβαθύνουμε πιο πολύ. Η σημαντικότερη επιλογή κατά τη διάρκεια της δημιουργίας του χαρακτήρα μας είναι το class που θα διαλέξουμε και αφορά κυρίως το playstyle που αντιπροσωπεύει ο κάθε παίχτης. Το πρώτο class είναι το Warrior, το οποίο αφορά κυρίως τις μάχες σώμα με σώμα,την δημιουργία δυνατότερων σπαθιών και το crafting για δυνατές πανοπλίες. Στην συνέχεια έχουμε το Technical που δίνει την δυνατότητα για την τοποθέτηση διαφόρων παγίδων καθώς και την ενδυνάμωση του σπαθιού μας(φωτιά, δηλητήριο). Το τελευταίο class είναι το Magic που όπως καταλαβαίνετε αφορά το ranged combat και την χρήση μαγείας για την υπερίσχυση έναντι του αντιπάλου.

Το combat στο GreedFall είναι στιβαρό και αρκετά addictive σε αντίθεση με τους προηγούμενους τίτλους του studio. Οι εχθροί έχουν armor το οποίο θα πρέπει πρώτα να διαλυθεί ώστε να μπορέσουμε να κάνουμε πραγματικό damage στα hit points τους. Αυτό γίνεται εύκολα με την χρήση του όπλου μας το οποίο είναι ιδιαίτερα χρήσιμο, καθώς μπορεί από μακρινή απόσταση να κατεβάσει εύκολα το armour. Υπάρχει επίσης δυνατότητα αποφυγής, kick και parry. Το tactical menu «παγώνει το παιχνίδι» δίνοντας μας την δυνατότητα να σκεφτούμε για την επόμενη μας κίνηση, να θέσουμε μέχρι και 12 shortcuts κ.α. Σε γενικές γραμμές το combat του GreedFall είναι καλοφτιαγμένο χωρίς όμως να παίρνει κάποιο ρίσκο ή να πρωτοτυπεί σε κάποιο τομέα.

Εκεί που εμβαθύνει όμως το παιχνίδι είναι το υπέροχο RPG σύστημα του. Άπειρα skill trees που δίνουν την δυνατότητα διαφοροποίησης από παίχτη σε παίχτη. Ένα πολύ ενδιαφέρον attribute skill tree που μας επιτρέπει να πείσουμε NPCs με τον λόγο μας, να μπορούμε να φτιάξουμε φίλτρα με λιγότερα υλικά, να κατασκευάσουμε καλύτερες πανοπλίες, σπαθιά κ.α. Κατά την διάρκεια του ταξιδιού θα γνωρίσουμε αρκετούς companion NPCs τους οποίους μπορούμε να κάνουμε πλήρως customize από όπλα, πανοπλίες, καπέλα, περικεφαλαίες. Το σύστημα διαλόγου είναι εξαιρετικό καθώς η κάθε απάντηση μπορεί να κρίνει την ροή του παιχνιδιού αλλά και τα 4 τέλη του.

Δυστυχώς το ίδιο praise δεν μπορεί να δοθεί στην ιστορία του τίτλου. Αν και έχει ένα ωραίο ξεκίνημα δεν καταφέρνει να διατηρήσει το pacing στον ίδιο ρυθμό με αποτέλεσμα να υπάρχουν αρκετές «κοιλίες» κατά την διάρκεια και λίγες αξιόλογες στιγμές. Το quest design προσωπικά με απογοήτευσε καθώς σε στιγμές κορύφωσης της ιστορίας, σου ζητάει να κάνεις fetch quests που καταντούν βαρετά και επαναλαμβανόμενα. Σπουδαία δουλειά έχει γίνει στο voice acting των χαρακτήρων η οποία δυστυχώς πάει χαμένη γιατί οι περισσότεροι πάσχουν από underdeveloped plotlines και ελάχιστο έως και καθόλου character development. Οι στιγμές λάμψης της ιστορίας είναι λίγες και διάσπαρτες.

Το world design είναι εμπνευσμένο από την Ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική του 17ου αιώνα, γεγονός το οποίο ευνοεί αρκετά τον τίτλο. Κατά την διάρκεια του 30ωρου ταξιδιού μου συνάντησα φανταστικά τοπία με αληθοφανείς φωτισμούς, σκοτεινές σπηλιές γεμάτες μυστικά καθώς και καλοσχεδιασμένες πόλεις, όλα αυτά συνοδευόμενα από ένα χαμηλών τόνων soundtrack. Ένα drawback ωστόσο είναι η επαναχρησιμοποίηση των ίδιων assets τόσο σε εξωτερικούς χώρους όσο και σε εσωτερικούς. Αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές στα διάφορα παλάτια και χωριά καθώς οι εσωτερικοί χώροι είναι ίδιοι χωρίς καμία αλλαγή. Άλλο ένα immersion-breaking χαρακτηριστικό είναι η χρήση ίδιων models για πολύ σημαντικούς NPCs και τυχαίους χωρικούς της πόλης. Το παιχνίδι δεν είναι open world αλλά semi open world καθώς αποτελείται από μεγάλα sandbox περιβάλλοντα τα οποία έχουν και αρκετά linear μονοπάτια. Απογοητευτική είναι η ποικιλία των mobs καθώς και των bosses. Υπάρχουν περίπου στα 8 mobs τα οποία συναντάμε ξανά και ξανά με άλλο skin όπως  και 5 bosses τα οποία αντιμετωπίζουμε ξανά και σε main mission! Τέλος τα side missions αποτελούν ένα μεικτό πακέτο καθώς τα περισσότερα από αυτά αισθάνονται περισσότερο σαν fetch quests.

Ο τεχνικός τομέας του GreedFall μπορεί να εντυπωσιάσει και άλλο τόσο να απογοητεύσει. Το framerate ήταν σταθερά κλειδωμένο στα 30 fps. Ο σχεδιασμός των πανοπλιών, η αρχιτεκτονική των πόλεων, τα διάφορα περιβάλλοντα, το σύστημα φωτισμού, εντυπωσιάζουν αρκετά και είναι σίγουρα η καλύτερη δουλειά της Spiders μέχρι σήμερα. Εκεί που φαίνονται οι αδυναμίες της είναι στα facial animations αλλά κυρίως στο χείριστο lip syncing το οποίο δεν έχει απολύτως καμία σχέση με τα λόγια των χαρακτήρων και καταντάει εκνευριστικό. Επίσης η χρήση ενός παράξενου Boka Depth of Field κρύβει πολλές φορές αρκετά από τα χαρακτηριστικά σε cutscenes, όπως μαλλιά και σημεία του προσώπου. Στο ταξίδι μου συνάντησα ακόμη αρκετά bugs. Μερικά από αυτά είναι: 3 crashes, έπεσα μέσα από το έδαφος 2 φορές, οι χαρακτήρες δεν μιλούσαν κατά την διάρκεια του cutscene ενώ υπήρχε ήχος. Συνεπώς ο τεχνικός τομέας αποτελεί ένα μεικτό αποτέλεσμα που σίγουρα προσφέρει πολλά treats όμως χρειάζεται αρκετή δουλειά για να φτάσει σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο.

Συμπεραίνοντας, το GreedFall παρότι παρουσιάζει κάποια θετικά στοιχεία, πνίγεται από την αδιάφορη του ιστορία και τα πολλά προβλήματα τεχνικής φύσεως, τα οποία υπερκαλύπτουν το στιβαρό gameplay και το χορταστικό world design. Αποτελεί σίγουρα το καλύτερο παιχνίδι της Spiders, δίχως όμως να αποτελεί κάτι πρωτοποριακό στην κατηγορία των RPGs.