Μαγεία. Η συγκεκριμένη λέξη περιγράφει ακριβώς την εμπειρία του Ratchet & Clank: Rift Apart. Η 17η διαγαλαξιακή περιπέτεια του λατρεμένου διδύμου, από το πρώτο μέχρι και το τελευταίο της λεπτό, αποτελεί ίσως όχι την πιο σκεπτόμενη αλλά σίγουρα την πιο διασκεδαστική εμπειρία της φετινής χρονιάς και μερικές φορές αυτό και μόνο αρκεί.
Μερικά χρόνια έπειτα από τα γεγονότα του Into The Nexus, το Rift Apart μας συστήνει σε έναν πιο ώριμο και ικανό Ratchet, ο οποίος αναπολώντας τις περιπέτειες που βίωσε με τον Clank, προετοιμάζεται για το φεστιβάλ εορτασμού των ηρωικών πράξεων τους. Σε μία κίνηση καλής καρδιάς, ο Clank παρουσιάζει στον Ratchet τον επανασχεδιασμένο διαστασοποιητή, ένα κρίσιμο εργαλείο για τον εντοπισμό της χαμένης φυλής του Ratchet. Αναμενόμενα, τα σχέδια του διδύμου διαλύονται, με την ξαφνική εμφάνιση του Dr. Nefarious, ο οποίος καταστρέφοντας τον διαστασοποιητή, προκαλεί ένα ρήγμα μεταξύ εναλλακτικών και μη, διαστάσεων κάτι που οδηγεί στον χωρισμό των ηρώων μας. Σύντομα, μας συστήνεται και η δεύτερη αλλά εξίσου σημαντική πρωταγωνίστρια, γνωστή ως Rivet. Η εναλλακτικής διάστασης Ratchet, αποτελεί μέλος του επαναστατικού καθεστώτος κατά του Dr. Nefarious και γνωρίζοντας νωρίς στον τίτλο τον Clank, δημιουργείται μία προσωρινή συνεργασία μεταξύ των δύο, ενώ στο ίδιο χρονικό διάστημα ο Ratchet ψάχνει απεγνωσμένα για τα ίχνη του φίλου του.
Η ιστορία του Rift Apart, κινείται στα πρότυπα της σειράς, με καλογραμμένους χαρακτήρες, έξυπνο χιούμορ και συναισθηματικά φορτισμένες στιγμές. Η απόφαση της Insomniac να εστιάσει στην ταυτόχρονη ανάπτυξη πολλαπλών χαρακτήρων, εάν και αποτελεσματική δεν αποδίδει τα μέγιστα. Αυτό οφείλεται κυρίως στα επί το πλείστο, cliche character arcs των Ratchet & Clank και στην υλοποίηση της σχέσης του διδύμου. Ευτυχώς το συγκεκριμένο μοτίβο δεν εμφανίζεται στην ανάπτυξη των χαρακτήρων της εναλλακτικής διάστασης, γεγονός που ευνοεί αρκετά το ντεμπούτο της Rivet. Η νέα μασκότ της σειράς, κλέβει την παράσταση σε κάθε λεπτό που βρίσκεται στην οθόνη, χάρη στην φυσική της γοητεία, την ιδιαίτερη προσωπικότητα την και φυσικά την εξαιρετική ερμηνεία της Jennifer Hale, γνωστή από τον ρόλο της ως commander Sephard. Σε αντίθεση, με την εξέλιξη της ιστορίας του Ratchet, αυτή της Rivet είναι που περιέχει τις σημαντικότερες και πιο συναισθηματικές στιγμές, κάτι που γίνεται εμφανές νωρίς κατά την διάρκεια της 18ωρης περιπέτειας.
Στο εχθρικό μέτωπο, επιστρέφει ο ρηχός αλλά ξεκαρδιστικός villain της σειράς, Dr. Nefarious. Προς έκπληξη μας, ο ρόλος και οι γενικότερες εμφανίσεις του μέχρι και το τελευταίο δίωρο παραμένουν περιορισμένες κυρίως σε κωμικά σκιτσάκια.
Όπως συνηθίζεται σε σχεδόν κάθε Ratchet & Clank κυκλοφορία, ο Nefarious παρουσιάζεται ως ένας έξυπνος μεν αδύναμος δε villain, βγαλμένος από καρτούν σαββατιάτικου πρωινού, που πάντα τοποθετεί τους στρατιώτες και τα τσιράκια του στο πεδίο της μάχης. Εν έτη 2021, o Nefarious και η υλοποίηση του χαρακτήρα του στο Rift Apart, εξαιρουμένου του τελευταίου δίωρου, φέρνουν σε πρότυπο villain προ δεκαετίας, κάτι που δηλώνει την ανικανότητα της Insomniac να εξελίξει περαιτέρω τους ήδη εδραιωμένους χαρακτήρες της.
Η ουσία και η χρηστικότητα των gameplay μηχανισμών και συστημάτων, παρότι δεν έχουν λάβει ραγδαίες αναβαθμίσεις και αλλαγές, παρουσιάζονται στην απόλυτη μορφή τους. Ξεκινώντας από την “ψυχή” του κάθε Ratchet παιχνιδιού, το οπλοστάσιο του αποκλειστικού PS5 τίτλου, είναι πιο ευφάνταστο από ποτέ με περισσότερες από 20 διαφορετικές επιλογές. Η αίσθηση των όπλων, από τον βασικό και ελαφρύ “Εκρηκτικό σαρωτή” μέχρι τον βαρύ και ευαίσθητο “Εκτελεστή” είναι πραγματικά πρωτόγνωρη τόσο για παιχνίδι της σειράς όσο και για το γενικότερο σύνολο από τίτλους της νέας γενιάς. Εδώ βοηθάει αισθητά η ανεπανάληπτη υλοποίηση των χαρακτηριστικών του DualSense, συγκεκριμένα των δυναμικών σκανδάλων και της απτικής ανάδρασης. Το κάθε όπλο, συνοδεύεται από την δική του μοναδική χρήση του χειριστηρίου, γεγονός το οποίο ενισχύει την συνολική εμπειρία σε διαδραστικό επίπεδο και προσθέτει μια επιπλέον στρώση χαρακτήρα στο κάθε όπλο. Για παράδειγμα, ο προαναφερόμενος “Εκτελεστής” παρουσιάζει δύο διαφορετικές χρήσεις με την ενεργοποίηση μόνο του R2, επιλέγοντας μεταξύ μίας ή δύο σφαιρών και μειώνοντας η αυξάνοντας έτσι τον χρόνο επαναφόρτισης του. Απ’ την άλλη, όπλα που δεν υποστηρίζουν κάποια παρόμοια διπλή χρήση, εκμεταλλεύονται την διπλή ενεργοποίηση του R2, εμφανίζοντας την καμπύλη στόχευσης, επομένως η χρήση του L2 παραμένει προαιρετική καθ’ όλη την διάρκεια.
Η αναλογία μεταξύ προσθηκών και επιστροφών στο κοινό οπλοστάσιο των Rivet & Ratchet κυμαίνεται στο εντυπωσιακό ποσοστό 50/50. Μερικές από τις πιο αξιοσημείωτες προσθήκες αποτελούν ο “Όξινο-Ψεκαστήρας” και ο “Κατατσακιστής” αντίστοιχα. Το πρώτο από τα δύο μετατρέπει όλους τους εχθρούς εντός μιας συγκεκριμένης εμβέλειας σε μια κηπουρική εκδοχή τους, ακινητοποιώντας τους ενώ το δεύτερο λειτουργεί ως μια μεμονωμένη βολή που εφόσον ενεργοποιηθεί ξανά στην σωστή χρονική στιγμή, μπορεί να προκαλέσει επιπλέον ζημιά. Φυσικά, υπάρχει μια πληθώρα από νέα όπλα τα οποία οδηγούν σε δημιουργικούς συνδυασμούς τόσο μεταξύ τους όσο και με τα ήδη καθιερωμένα όπλα του franchise. Το όλο σύστημα, παρότι λειτουργεί αλάνθαστα, επηρεάζεται από την χαμηλή δυσκολία ακόμη και στα υψηλότερα επίπεδα. Επιτρέπει δηλαδή την χρήση μόλις του αρχικού όπλου για την αντιμετώπιση όλων των εχθρών, μικρών και μεγάλων και δεν περιορίζει ποτέ τον παίχτη σε συγκεκριμένες επιλογές ώστε να προωθήσει τον πειραματισμό. Άλλες σημαντικές προσθήκες αποτελούν τα phantom dash και το rift tether που επιτρέπει την γρήγορη μεταφορά από πύλη σε πύλη. Δύο ευχάριστες προσθήκες που ενισχύουν αισθητά το tempo της μάχης, ειδικά σε σχέση με το Remake του 2016.
Το σύστημα αναβαθμίσεων του Ratchet έχει λάβει σημαντικές βελτιώσεις όσον αφορά τις ποικιλόμορφες πανοπλίες. Αυτές χωρίζονται σε κράνη, στολές και μπότες και προσδίδουν σημαντικά bonus, από αύξηση στα ποσοστά ζημιάς με συγκεκριμένα όπλα, μέχρι και πολλαπλασιασμό της αξίας του νομίσματος του παιχνιδιού. Το κάθε κομμάτι της πανοπλίας, παρουσιάζει 16! διαφορετικές χρωματικές εκδοχές, χωρίς να χρειαστεί να ολοκληρωθεί κάποια επιπρόσθετη πρόκληση. Η απόκτηση τους γίνεται εφικτή μέσω συγκεκριμένων “διαστάσεων τσέπης”. Οι διαστάσεις αυτές αποτελούν παράπλευρες δραστηριότητες που βασίζονται στο στοιχείο του platforming και λειτουργούν ως ένα ευχάριστο και σύντομο break κατά την εξερεύνηση των πλανητών.
Μία από τις απρόσμενες εκπλήξεις του Rift Apart, η Ms. Zurkon επιστρέφει ύστερα από την εμφάνιση της στον πρώτο τίτλο, αυτή την φορά στον ρόλο του πωλητή. Με την σταδιακή εξέλιξη της ιστορίας, η Ms. Zurkon παραχωρεί περισσότερα, πιο ακριβά και πιο ποιοτικά όπλα, με την δυνατότητά αναβάθμισης αυτών, να ξεκλειδώνεται από τα πρώτα επίπεδα του τίτλου. Ο τρόπος αναβάθμισης του οπλοστασίου, πραγματοποιείται με την χρήση δυσευρετανίου, ενός σπάνιου κρυστάλλου που κρύβεται σε κάθε στενό και γωνία των ημι-ανοιχτών χαρτών του Rift Apart. Με την χρήση αυτού, αναβαθμίζεται το κάθε όπλο ξεχωριστά, ξεκλειδώνοντας συγκεκριμένα μπόνους, που διαφέρουν από όπλο σε όπλο. Κατά την διάρκεια του πρώτου playthrough, το μέγιστο επίπεδο των όπλων κλειδώνει στο level 5, ενώ η εκκίνηση ενός new game+ σε challenge mode ξεκλειδώνει τις level 10 εκδοχές του κάθε όπλου, γνωστές και ως omega. Το customization των όπλων τελειώνει εκεί καθώς η επιλογή για χρωματισμό και εναλλαγή κομματιών των όπλων, λάμπουν δια της απουσίας τους.
Επιστρέφοντας στις παράπλευρες δραστηριότητες, το Rift Apart συνεχίζει την παράδοση των χρυσών βιδών, μειώνοντας ωστόσο το ποσοστό τους ανά πλανήτη. Σε αντίθεση με προηγούμενους τίτλους, η απόκτηση τους είναι άμεση και δεν απαιτεί κάποια αναβάθμιση που ξεκλειδώνεται στα αργότερα στάδια. Η απόκτηση τους επιτυγχάνεται είτε μέσω κάποιας platforming δραστηριότητας είτε μέσω των νέων προκλήσεων της glitch, σκοπός της οποίας είναι η κατατρόπωση των παρασίτων και του κεντρικού ιού ενός οπτικά εντυπωσιακού λογισμικού συστήματος. Τέλος, θα χρειαστεί να συλλεχθούν και τα 10 πληροφοριοbot για την απόκτηση της 8ης και κορυφαίας έκδοσης του R.Y.N.O, του απόλυτου όπλου που κάνει την εμφάνιση του σε κάθε Ratchet & Clank τίτλο. Αποφεύγοντας να προδώσουμε την λειτουργία του κρυφού εργαλείου, θα πούμε απλώς πως οι οπαδοί του PlayStation και των first party παιχνιδιών του, αποκλείεται να μείνουν απογοητευμένοι. Συνολικά, οι δευτερεύουσες δραστηριότητες παρότι περιορισμένες σε περιεχόμενο και εύρος, επιτρέπουν την ομαλότερη ροή της κεντρικής ιστορίας και δεν πλήττουν την εμπειρία με ασήμαντα και μακροσκελή objectives.
Αδιαμφισβήτητα, η εικαστική κατεύθυνση σε συνδυασμό με τον ασύλληπτο οπτικό τομέα, αποτελούν εάν όχι τη δυνατότερη τότε σίγουρα την πιο εντυπωσιακή τομή του τίτλου. Το πρώτο βήμα του Ratchet στην cyberpunk-εμπνευσμένη πόλη Nefarious, είναι αρκετό για να ταρακουνήσει τα τωρινά δεδομένα και να κλείσει ακόμη περισσότερο το χάσμα μεταξύ CG ταινιών και παιχνιδιών της νέας γενιάς. Στο σημείο αυτό είναι που κολλάει και η πρώτη λέξη αυτού του review. Μαγεία. Από την πυκνότητα του κάθε πλανήτη, είτε αυτό αφορά τους φωτισμούς και την πολυπλοκότητα των χαρακτήρων και αντικειμένων στην οθόνη ανά κάθε στιγμή, είτε την μάχη, όπου particles και εφέ τοποθετούν το κερασάκι στην τούρτα του οπτικού τομέα, το αποτέλεσμα είναι απλά καθηλωτικό. Αυτός ο pixarικος ρεαλισμός, φανερώνεται και στην σοκαριστική ποιότητα των animations, από τις εκφράσεις των προσώπων του πρωταγωνιστικού cast, μέχρι τις αντιδράσεις των καλοδουλεμένων εχθρών και αρχηγών, την στιγμή που δέχονται ζημιά.
Η ποιότητα εικόνας εκτός του ότι παραμένει κρυστάλλινη σε μια native 4K ανάλυση, με ρυθμό ανανέωσης τα 30 καρέ το δευτερόλεπτο, συνοδεύεται από την κορυφαία υλοποίηση του ray tracing που έχει υπάρξει σε οικιακή κονσόλα μέχρι σήμερα. Φυσικά, δεν λείπουν και οι επιλογές για δυναμική 4Κ ανάλυση στα 60FPS καθώς και 1080p ανάλυση στα 60FPS με δυνατότητα για ray tracing. Οι συγκεκριμένες επιλογές δεν έγιναν διαθέσιμες κατά την review περίοδο του παιχνιδιού, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η μεταφορά των εντυπώσεων μας, ωστόσο έχουν γίνει διαθέσιμες ήδη κατά την κυκλοφορία του τίτλου.
Με το πέρασμα στην νέα γενιά και συγκεκριμένα με την κυκλοφορία της PS5 έκδοσης του Miles Morales, οι χρόνοι φόρτισης αποτέλεσαν ξαφνικά παρελθόν. Το φαινόμενο αυτό συνεχίζεται και στο Rift Apart, με τον SSD του PS5 να δίνει ρέστα για ακόμη μια φορά. Συγκεκριμένα, οι χρόνοι φόρτισης από την οθόνη έναρξης στον έλεγχο του χαρακτήρα, ανέρχονται μόλις στα 2 δευτερόλεπτα. Βέβαια η Insomniac δεν σταματάει εκεί, αλλά χρησιμοποιεί τον SSD ως gameplay μηχανισμό και συγκεκριμένα για την άμεση εναλλαγή πολλαπλών διαστάσεων, δημιουργώντας έτσι set pieces και σκηνικά που είναι δυνατά χάρη στις δυνατότητες των κόνσολών της νέας γενιάς. Ένα ακόμη αποκλειστικό προνόμιο του PS5 που έκανε πρόσφατα το ντεμπούτο του είναι η υποστήριξη του 3D Audio. Έπειτα από την εξαιρετική χρήση του σε τίτλους όπως Demon’s Souls, Returnal και Resident Evil Village, το Rift Apart καταφθάνει για να απογειώσει την εμπειρία του 3D Audio, δημιουργώντας ένα ξεκάθαρο soundscape που βοηθάει στον άμεσο προσανατολισμό των χαρακτήρων καθώς και στον άμεσο εντοπισμό της τοποθεσίας του κάθε εχθρού. Σε πολλές περιστάσεις μάλιστα έχουμε ταυτόχρονη χρήση του 3D Audio με την απτική ανάδραση του DualSense, με αποτέλεσμα είτε ο Ratchet είτε η Rivet να καθοδηγείται αποκλειστικά και μόνο μέσω των δύο αυτών “ελαφρυντικών”.
Προτού περάσουμε στα της τελικής ετυμηγορίας, πρέπει να επαινεθεί η υποστήριξη της Insomniac Games και της Sony τόσο για την εξαιρετική υλοποίηση των ελληνικών μενού και υποτίτλων όσο και για τον ξεχασμένο από πολλούς, τομέα της προσβασιμότητας. Η χρήση ελληνικών στο Rift Apart, δεν αφήνει παράπονα, με τις ευφάνταστες ονομασίες του οπλοστασίου αλλά και μερικές από τις δυσκολότερες αγγλικές ορολογίες, να μεταφέρονται εξαιρετικά στην ελληνική γλώσσα.
Ακολουθώντας τα βήματα του Miles Morales και κυρίως του The Last of Us Part II, το νέο εγχείρημα της Insomniac συνοδεύεται από μια εντυπωσιακή λίστα επιλογών προσβασιμότητας, που επιτρέπουν την απλοποίηση του παιχνιδιού, δίνοντας την δυνατότητα στον οποιοδήποτε να το ευχαριστηθεί με τα δικά του κριτήρια και παραλλαγές. Επιπλέον, η υποστήριξη τροπαίων παραμένει ενεργή ακόμη και ύστερα από την ενεργοποίηση των προαναφερθέντων επιλογών.
Το Ratchet & Clank: Rift Apart δεν είναι ένα παιχνίδι χωρίς ελαττώματα. Η στασιμότητα στην γραφή του και η έλλειψη από πρωτότυπες ιδέες στο στήσιμο του, εάν και απογοητευτικά στοιχεία του τίτλου, εξισορροπούνται από έναν αδιαμφισβήτητα πρωτοποριακό τεχνικό τομέα και μια gameplay λούπα που χάρη στις δυνατότητες του DualSense, παρουσιάζεται στην απόλυτη της μορφή. Το μόνο σίγουρο; Η Insomniac Games παραδίδει μαθήματα διασκέδασης σε ένα από τα μακροβιότερα franchises του χώρου. Το σημερινό ταξίδι μας μπορεί να τελειώνει εδώ, αλλά οι περιπέτειες των Ratchet & Clank συνεχίζουν σε μια απόμακρη, πιθανώς διαφορετική αλλά σίγουρα το ίδιο ελκυστική, διάσταση!
Ίδια βαθμολογία το ratchet and clank με το crash 4 ρε παιδιά;
Μπραβο για την βαθμολογία ρε Στάθη. Οσο και αν ειμαι λάτρης της σειράς επρεπε κατεμε να γινει το βήμα παραπανω στο γκειμπλει. Δεν μπορει παιχνίδι μετα απο τοσα χρονια να εχει ακριβως το ιδιο gameplay και να παίρνει 9αρια και 10καρια. Οσο εντυπωσιακός και αν ειναι ο τεχνικός τομέας.