Η εταιρία ανάπτυξης πίσω από το Harmony: The fall of Reverie δεν είναι άλλη από την DONTNOD, γνωστή για τις όμορφες ιστορίες που έχει διηγηθεί σε παιχνίδια όπως τα Life is Strange, Vampyr, Tell me why και άλλα. Στο τελευταίο της δημιούργημα βασίζεται σε αυτή της την ικανότητα οπτικοποιώντας ψηφιακά, ίσως την πιο ενδιαφέρουσα ιστορία της μέχρι τώρα, σε ένα ιδιαίτερο visual novel. Ιδιαίτερο γιατί εκτός από την εξέχουσα αφήγηση του παρουσιάζεται και ένα πρωτότυπο σύστημα gameplay που αφορά την λήψη αποφάσεων και το “χτίσιμο” ουσιαστικά της ιστορίας από τον ίδιο τον παίχτη με γνώμονα την δυνατότητα που του δίνεται να βλέπει μελλοντικές καταστάσεις.
Ανάγκη για Αρμονία και Ισορροπία
Η ιστορία του Harmony: The fall of Reverie αρχίζει κινούμενη σε γνώριμα νερά συστήνοντας μας την πρωταγωνίστρία του παιχνιδιού, μία κοπέλα με το όνομα Polly η οποία επιστρέφει στη πόλη που μεγάλωσε με σκοπό να ψάξει την μητέρα της που μυστηριωδώς έχει εξαφανιστεί. Κατά την επιστροφή της θα διαπιστώσει ότι τα νήματα της Atina (η εν λόγω πόλη) κινούνται από μία πολυεθνική εταιρία με την ονομασία MK. Η ΜΚ έχει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά μιας πολυεθνικής που στοχεύει πάντα στο υπερτατο κέρδος αλλά και στην απόλυτη διακυβέρνηση ενός τόπου κάνοντας χρήση ακραίων πρακτικών όπως παρακολουθήσεις των πολιτών με κάμερες και drone, έλεγχο των ΜΜΕ και χειραγώγηση πολιτικών και δικαστικών. Το σενάριο του παιχνιδιού σχοινοβατεί μεταξύ ρεαλισμού και φαντασίας αφού η Polly θα διαπιστώσει ότι συνδέεται με ένα μυστικιστικό μέρος, γνωστό ως Reverie. Στο Reverie κατοικούν οι 6 Φιλοδοξίες της Ανθρωπότητας (Aspirations of Humanity: Δόξα (Glory), Ευδαιμονία (Bliss), Χάος (Chaos), Δύναμη (Power), Αλήθεια (Truth), Δεσμός (Bond) οι πράξεις των οποίων επηρεάζουν έμμεσα τον πραγματικό κόσμο. Η Polly θα ανακαλύψει ότι ο ρόλος της στους 2 κόσμους είναι εξαιρετικά σημαντικός αφού και η ίδια είναι μία Aspiration, η Αρμονία (Harmony). Χωρίς να επεκταθώ παραπάνω προς αποφυγή spoilers, η Polly / Harmony θα προσπαθήσει να φέρει την ισορροπία μεταξύ των 2 κόσμων και να βοηθήσει τόσο τους ανθρώπους όσο και τους / τις Aspirations.
Καλογραμμένοι χαρακτήρες, πανέμορφο art direction
Στο Harmony: The fall of Reverie μέσα από ένα εξαιρετικό voice over, πλούσιους διαλόγους και κάποια λιγοστά αλλά πανέμορφα animation ο παίχτης θα βιώσει τα συναισθήματα των χαρακτήρων, τις αγωνίες τους, τις φιλοδοξίες τους σε έναν κόσμο που αλλάζει. Σε αυτή τη μίξη ρεαλισμού και φαντασίας οι μεν Aspirations δεν πρόκειται απλά για παντοδύναμες θεότητες. Διακατέχονται από ανθρώπινα χαρακτηριστικά με ελλατώματα, αδυναμίες, ανάγκη για καθοδήγηση αλλά και αγάπη. Οι δε απλοί άνθρωποι προσπαθούν να δαμάσουν τους δαίμονες τους, να αντιμετωπίσουν την άσχημη κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει, λόγω κυρίως των απολυταρχικών μεθόδων της ΜΚ, επιδεικνύοντας σθένος και αυταπάρνηση. Η πολυπλοκότητα των χαρακτήρων αντικατροπτίζεται και στον σχεδιασμό τους. Οι Aspirations με τα μοναδικά χαρακτηριστικά τους (μαλλιά, τατουάζ, έντονο μακιγιάζ και σημάδια στο πρόσωπο) και τα ιδιαίτερα ρούχα τους προδίδουν στοιχεία της προσωπικότητας τους. Οι άνθρωποι της Atina είναι cool, με ποικιλία στο φύλο και στο χρώμα, με προσοχή να έχει δοθεί στις εκφράσεις τους για να περνάνε στον παίχτη το κάθε συναίσθημα που νιώθουν. Οι περιοχές επίσης είναι οπτικά πανέμορφες και είναι κρίμα που το Harmony: The fall of Reverie είναι ένα graphic novel και δεν μπορείς να τις εξερευνήσεις. Είναι σχεδόν αδύνατο να μην βρείτε κάποιον χαρακτήρα που δε θα σας κάνει να δεθείτε μαζί του. Η ευθύνη της Polly / Harmony να επιλύσει διαφορές και να εξισσοροπήσει τους 2 κόσμους θα γίνει και δική σας ευθύνη. Άλλωστε εσείς θα καθορίσετε την πορεία του κάθε χαρακτήρα στην ιστορία με το σύστημα αποφάσεων με την ονομασία Augural (Αυγή).
Νέα προσέγγιση στο κομμάτι του narrative design
Το κεντρικό κομμάτι του gameplay στο Harmony: The fall of Reverie είναι το Augural. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα δέντρο επιλογών (ή nods όπως λέγονται στο παιχνίδι) που περιλαμβάνει τις αποφάσεις που πρόκειται να πάρετε, αυτές που μπορείτε να επιλέξετε να κάνετε αργότερα και εκείνες που δεν έχετε πλέον πρόσβαση λόγω προηγούμενων επιλογών που έχετε ήδη κάνει. Το να μπορείς να βλέπεις κάποια ψήγματα από τα αποτελεσμάτα που θα έχουν οι αποφάσεις σου, λειτουργώντας όπως και η Harmony σαν ένα Oracle, είναι το στοιχείο που κάνει το Harmony: The fall of Reverie να ξεχωρίζει από παρόμοια παιχνίδια που ο παίχτης καθορίζει την πορεία της ιστορίας. Μπορεί να ακούγεται ως μία μορφή ingame spoiler αλλά δεν είναι. Άλλωστε άλλο είναι το να μπορείς να βλέπεις κάποια πράγματα που πρόκειται να συμβούν και άλλο το να τα ζεις. Βλέποντας το μέλλον και παίρνοντας κάποιες αποφάσεις αισθάνθηκα αρκετές φορές τύψεις και μετάνιωσα που τελικά δεν πήρα έναν διαφορετικό δρόμο παρόλο που τον είχα σχεδόν ανοιχτό μπροστά μου. Βέβαια αυτό είναι και ένα στοιχείο που βοηθάει και στο replayability του τίτλου αφού όταν ολοκλήρωσα την ιστορία γύρισα πίσω για να δω πως θα είχε εξελιχθεί αν είχα διαφορετική τακτική προσέγγιση. Η παρουσία του κομματιού της τακτικής λοιπόν σε ένα graphic novel, που το gameplay του βασίζεται στις αποφάσεις που παίρνεις, είναι μία φρέσκια ματιά στο narrative design. Δεν λειτουργεί πάντα άψογα και ειδικά στην αρχή χρειάζεται μια προσαρμογή που μπορεί να οδηγήσει την ιστορία σε μονοπάτια που τελικά δε θέλαμε να ακολουθήσουμε. Είναι πάντως κάτι που δεν έχουμε συναντήσει ξανά σε παιχνίδι του είδους κάνοντας πιο ενδιαφέρον το κομμάτι του gameplay που τις περισσότερες φορές δεν έχει την ίδια βαρύτητα με το storytelling σε ένα graphic novel.
Ένα graphic novel που διαβάζεται αλλά και παίζεται
Το Harmony: The fall of Reverie πρόκειται για ένα πανέμορφο graphic novel που θα συνεπάρει με την αφήγηση του τους παίχτες που αναζητούν ωραίες ιστορίες στα video games. Το δέσιμο με τους χαρακτήρες, η πληθώρα των συναισθημάτων που θα σας προσφέρει καθώς και η ξεχωριστή πινελιά που έχει δώσει η DONTNOD στο σύστημα αποφάσεων είναι χαρακτηριστικά που καθιστούν τον τίτλο ελκυστικό για ένα ή και για περισσότερα playthrough.