Ένα όνειρο. Ή καλύτερα, πολλά συμπυκνωμένα. Το μαρτυράει και το όνομα του άλλωστε. Αυτό ακριβώς είναι το Dreams. Μία διέξοδος για τη δημιουργικότητα, ένα μέρος στο οποίο οι πρωτότυπες ιδέες παίρνουν “σάρκα και οστά”, μία πλατφόρμα που επιτρέπει στον καθημερινό gamer να επιδιώξει την οπτικοποίηση των φιλοδοξιών του και η λίστα συνεχίζεται επ’ αόριστον. Το Dreams είναι ένα – ας το αποκαλούμε έτσι εν συντομία, αφού πρόκειται ουσιαστικά για μία μηχανή γραφικών – παιχνίδι χωρίς αρχή, μέση και τέλος, χωρίς κανόνες, περιορισμούς και συμβάσεις, μία εμπειρία το ταβάνι της οποίας, εάν αυτό υφίσταται, θα κάνει καιρό να γίνει αντιληπτό. Τι έχει όμως στην πράξη να προσφέρει το Dreams; Το παρόν κείμενο, καθώς και το co-op video review έχει περισσότερο σκοπό να λύσει κάποιες απορίες και να ξεκαθαρίσει το τοπίο γύρω από το πόνημα της Media Molecule, παρά να κριτικάρει τα όσα συναντά κάποιος εντός του Dreams.
Αρχικά, με το που ξεκινά το Dreams, ο παίκτης καλείται να επιλέξει το προσωπικό του imp, ένα χαριτωμένο πλασματάκι που λειτουργεί ως ο κέρσορας του. Με τη βοήθεια του imp μπορεί να πλοηγηθεί στα 3 διαφορετικά modes που έχει να προσφέρει ο τίτλος. Οι περισσότεροι, όπως κι εμείς, θα ξεχυθούν ευθύς αμέσως στο Art’s Dream, που λειτουργεί ως το campaign του τίτλου κι έχει δημιουργηθεί 100% εντός του Dreams, από την ίδια τη Media Molecule. Παρότι, το mode έχει κυρίως ως στόχο να κάνει επίδειξη των πραγματικών δυνατοτήτων του creation mode, γι΄αυτό και περνάει από μία πλειάδα από genres, από action platformer και point-and-click adventure, μέχρι shoot ’em up και κάτι-σαν-Mario Kart, η ιστορία του είναι πολύ ενδιαφέρουσα και άκρως καλογραμμένη, με εξαιρετικές δόσεις χιούμορ, αλλά και συναισθήματος, ενώ διέπεται από ένα πανέμορφο εικαστικό, το οποίο θα μπορούσε άνετα να ανήκει σε ένα ιδιαίτερο indie παιχνίδι. Για την ιστορία, στο – 3ωρο – σενάριο του Art’s Dream συναντάμε έναν Τζαζ μουσικό, ο οποίος ονειρεύεται για τη ζωή του, το παρελθόν και το παρόν του, προσπαθώντας παράλληλα να τα βρει με τους συνεργάτες του. Φυσικά και πρόκειται για ένα άκρως σουρρεαλιστικό σκηνικό, το οποίο παραπέμπει ως επί το πλείστον σε μιούζικαλ και λαμβάνει χώρα κυρίως στο εσωτερικό του μυαλού ενός βασανισμένου ατόμου, ενώ ο παίκτης χειρίζεται και αρκετούς χαρακτήρες που ο ίδιος ο Art έχει πλάσει με τη φαντασία του. Μία εμπειρία που αξίζει να τη βιώσετε.
Το κυρίως περιεχόμενο του Dreams βρίσκεται στο λεγόμενο DreamSurfing. Εκεί, ο παίκτης θα συναντήσει μία πραγματικά σοκαριστική ποικιλία από διαφορετικές εμπειρίες. Κάποιες από αυτές έχουν δημιουργηθεί από την ίδια τη Media Molecule (πάντα εντός του παιχνιδιού), ενώ φυσικά οι περισσότερες αποτελούν αποκυήματα της φαντασίας των ίδιων των παικτών. Ο γραφών, κατά την παραμονή του στο DreamSurfing, έπαιξε ολόκληρα παιχνίδια, ανεπτυγμένα από το απόλυτο μηδέν, είδε ταινίες και animations μικρού μήκους, άκουσε μουσική και όλα αυτά με ένα απλό πάτημα του κουμπιού. Φυσικά, όλα τα παραπάνω είναι χωρισμένα σε κατηγορίες, όπως “επιλεγμένα από τη Media Molecule“, ” trending Dreams “, ” νέες δημιουργίες” και άλλα, βοηθώντας στην πλοήγηση στο χάος του Dreams. Ως παραδείγματα να αναφέρoυμε το demo του PT, ένα walking simulator με τεράστιο mindfuck στο τέλος, το cinematic opening του Star Wars: A New Hope, καθώς και μία επίσκεψη στο βάλτο του αγαπημένου Shrek. Ότι μπορείτε να φανταστείτε είναι εκεί, φτιαγμένο από ένα εκ των καλύτερων communities που έχουμε συναντήσει στο χώρο. Όλοι οι παίκτες – φαίνεται πως – είναι θετικά προδιατεθειμένοι απέναντι στις δημιουργίες των άλλων, στηρίζοντας τες με ένα απλό like και follow, αντιλαμβανόμενοι φυσικά την πρόκληση που φέρουν όλες αυτές οι δημιουργίες, σε μία κοινότητα που φαίνεται ότι σφύζει από υγεία, χωρίς την παραμικρή προδιάθεση αντιπαράθεσης και αλληλοσπαραγμού. Άλλωστε, πρόκειται για ένα παιχνίδι που ζει και που θα πεθάνει ανάλογα με τις διαθέσεις της κοινότητας του και μόνο εμείς οι ίδιοι θα φροντίσουμε να το κρατήσουμε ζωντανό για τα επόμενα χρόνια.
Το τρίτο και βασικότερο μέρος του Dreams είναι το DreamShaping. Όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, πρόκειται για το creation suite του παιχνιδιού, στο οποίο ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει ότι του κατέβει στο κεφάλι. Φυσικά, η διαδικασία είναι δύσκολη και χρονοβόρα, κάτι που υποδεικνύουν και τα δεκάδες απαραίτητα tutorial που είναι απαραίτητο να περάσει κάποιος. Λογικό βέβαια, αφού η εκμάθηση ξεκινά από ένα απλό μάθημα για το πως να δίνετε μορφή στα σχήματα και καταλήγει μέχρι τη δημιουργία ολόκληρων animations και επιπέδων, στα οποία ισχύουν οι νόμοι της Φυσικής. Προφανώς, δεν είναι κάτι που απευθύνεται σε όλους και πιθανότατα αυτοί που θα περνούν απλώς τον χρόνο τους “σερφάροντας” σε δημιουργίες θα είναι πολύ περισσότεροι από τους ίδιους τους δημιουργούς. Το θετικό είναι πως τα tools που παρέχει η Media Molecule είναι λίγο-πολύ ξεκάθαρα και αρκετά ανεπτυγμένα ώστε να καλύψουν τις φιλοδοξίες του καθενός. Μάλιστα, όσοι δεν επιθυμούν να ξεκινήσουν από το μηδέν, μπορούν να ξεκινήσουν χρησιμοποιώντας τη δημιουργία κάποιου άλλου παίκτη και πηγαίνοντας τη ένα βήμα παραπέρα, κάτι που προωθεί τη συλλογικότητα της κοινότητας που προαναφέρθηκε. Εξαιρετική δουλειά από το studio και σε αυτόν τον τομέα, όσοι έχετε την υπομονή, καθώς και το χρόνο να επενδύσετε στη δημιουργία, μην χάσετε την ευκαιρία.
Κλείνοντας, όσο και να ψάξει κάποιος, δύσκολα να βρει κάτι να προσάψει στο Dreams. Είναι ένα στοίχημα της Sony, που η εταιρεία στήριξε με πάθος και χρήματα επί σειρά ετών και τώρα αποδίδει καρπούς. Είναι ένα Όνειρο για κάθε επίδοξο δημιουργό, πρόκειται για μία εμπειρία που μέχρι τώρα δεν γνωρίζαμε πόσο χρειαζόμαστε και δείχνει ικανό να αναδείξει ακόμη και ανεξάρτητους developers, κάτι που θα φανεί φυσικά σε βάθος χρόνου. Επενδύστε το χρόνο σας άφοβα και θα ανταμειφθείτε. Media Molecule, σου βγάζουμε το καπέλο.