Η αλλαγή στρατηγικής της Sony με τις υπερβολικές προσδοκίες για τα live service παιχνίδια έφερε την εταιρεία σε δύσκολη θέση. Οι ακυρώσεις project και το κλείσιμο studio σήμανε και απώλεια εκατοντάδων εκατομμυρίων, ενώ ταυτόχρονα πήγαν πίσω και τα παραδοσιακά ΑΑΑ παιχνίδια.
Στο παρόν αφιέρωμα λοιπόν θα κάνουμε μια αναδρομή στο ιστορικό των λανθασμένων αποφάσεων, αποτυχημένων επενδύσεων- εξαγορών και τον αναγκαστικό εξορθολογισμό.
ΓΙΑΤΙ Η ΤΟΣΟ ΜΕΓΑΛΗ ΣΤΡΟΦΗ ΣΤΑ LIVE SERVICE;
Shuhei Yoshida: Κατά τη διάρκεια του COVID, οι επενδυτές ήθελαν να βάλουν πολλά χρήματα για να επενδύσουν σε νέες startups live service παιχνιδιών.
“Η Sony, προς τιμήν τους, έδωσαν πολλά νέα χρήματα στη SIE, για να επενδύσει ο Herman Hulst. Δεν νομίζω ότι ζήτησαν από τον Herman να σταματήσει ή να μειώσει τα single player και να μεταφέρει τα χρήματα σε, ξέρετε, δουλειά σε live service. Είπαν ότι συνεχίστε να κάνετε ό,τι κάνετε καλά στην ανάπτυξη single player, αλλά, επιπλέον, δοκιμάστε αυτά τα live service παιχνίδιa. Έδωσαν [πολλά] χρήματα.”
Το οικονομικό έτος του ’19 η επένδυση της Sony αφορούσε κατά 88% τα παραδοσιακά παιχνίδια και μόλις 12% σε Live Service. Αντίθετα, μέχρι το οικονομικό έτος του ’25 τα ποσοστά θα έφταναν 40-60% υπέρ των Live Service. Αυτά προέβλεπε το πλάνο της Sony, όταν έκανε την παρουσίαση τον Μάη του ’23 στους μετόχους (διαβάστε εδώ αναλυτικά). Η συνέχεια γνωστή αφού το Concord απέτυχε παταγωδώς και έμεινε στην ιστορία και την ακύρωση πολλών project. Ενδεικτικά, δείτε παρακάτω κάποια από τα live service παιχνίδια.
- Naughty Dog – The Last of Us Online
- Χρόνος ανάπτυξης: 4+ χρόνια (ξεκίνησε το 2019)
- Επένδυση: Εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια
- Κατάσταση: Ακύρωση τον Δεκέμβρη του 2023
- Guerilla Games – Horizon Online Project
- Χρόνος ανάπτυξης: 7+ χρόνια (ξεκίνησε το 2018)
- Επένδυση: Άγνωστο
- Κατάσταση: Σε ανάπτυξη
- Bend Studio – Άγνωστο Live Service Project
- Χρόνος ανάπτυξης: 2+ χρόνια (ξεκίνησε το 2022)
- Επένδυση: Άγνωστο
- Κατάσταση: Ακύρωση το 2025
- Insomniac Games – Spider-Man: The Great Web
- Χρόνος ανάπτυξης: 3+ χρόνια (ξεκίνησε το 2019)
- Επένδυση: Άγνωστο
- Κατάσταση: Ακύρωση πριν τον Νοέμβρη του 2023
- Firewalk – Concord
- Χρόνος ανάπτυξης: 6 χρόνια (ξεκίνησε το 2018)
- Επένδυση: $218.8 εκατομμύρια από ProbablyMonsters / Περίπου $70 εκατομμύρια (εκτός από το κόστος εξαγοράς) από Sony
- Κατάσταση: Κυκλοφόρησε στις 23 Αυγούστου και έκλεισε στις 6 Σεπτεμβρίου 2024
- Κλείσιμο studio: 29 Οκτωβρίου 2024
- London Studio – Fantasy-Based Online Co-Op
- Χρόνος ανάπτυξης: 1+ χρόνος (ξεκίνησε το 2022)
- Επένδυση: Άγνωστο
- Κατάσταση: Ακύρωση το 2024
- Κλείσιμο studio: 21 Μάη 2024
- Deviation Games – Online Shooter
- Χρόνος ανάπτυξης: 2+ χρόνια (ξεκίνησε το 2021)
- Επένδυση: Πάνω από $50 εκατομμύρια
- Κατάσταση: Ακύρωση το 2024
- Κλείσιμο studio: 8 Μαρτίου 2024
- Bluepoint Games – God of War Online
- Χρόνος ανάπτυξης: 2+ χρόνια (ξεκίνησε το 2022)
- Επένδυση: Άγνωστο
- Κατάσταση: Ακύρωση το 2025
- Το studio παραμένει ενεργό
- Firesprite – Twisted Metal Online
- Χρόνος ανάπτυξης: 2+ χρόνια (ξεκίνησε το 2021 από την Lucid Games και το 2022 ανέλαβε η Firesprite)
- Επένδυση: Άγνωστο
- Κατάσταση: Ακύρωση το 2024
- Το studio παραμένει ενεργό με 900 όμως απολύσεις
Ο multiplatform μονόδρομος της Microsoft και τα κέρδη της Sony
ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΑ LIVE SERVICE TA ΕΠΟΜΕΝΑ ΧΡΟΝΙΑ;
Ωστόσο, το πλάνο με την επένδυση στα live service έχει αλλάξει πάρα πολύ, αφού η εταιρεία έχει ακυρώσει τα 3/4 περίπου των προβλεπόμενων τίτλων. Βέβαια, έχουν απομείνει το Fairgames, το Marathon της Bungie και το Horizon της Guerrilla. Μάλιστα, οι προβλέψεις για τα επόμενα χρόνια μιλάνε για επιστροφή στο παραδοσιακό ΑΑΑ μοντέλο. Επίσης, έρευνες έχουν δείξει ότι μέχρι το 2031 οι in-game αγορές θα δουν μείωση κατά 67%! Μόδα ήταν και πάει για τα live service; Σίγουρα κάποιοι τίτλοι απέκτησαν μεγάλη δυναμική (και ιδίως στα χρόνια της καραντίνας), αλλά τελικά η κατηγορία δε χωράει τόσους τίτλους και δεν υπάρχει το κοινό για να τους υποστηρίξει…
ΠΗΓΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΝ: IconEra