Βρισκόμαστε ήδη στον τρίτο χρόνο της τρέχουσας γενιάς και πλέον βαδίζουμε σε τροχιά κανονικότητας, τόσο από απόψη καραντινών και κορονοιού, όσο και από διαθεσιμότητα των κονσολών. Αν και γενικότερα στη βιομηχανία έχει επικρατήσει ένα πέπλο μυστηρίου για το άμεσο μέλλον, παρόλα αυτά αρκετά στατιστικά στοιχεία έχουν δει το φως της δημοσιότητας, κυρίως λόγω της πολύκροτης υπόθεσης της εξαγοράς της Activision Blizzard από την Microsoft. Στο παρόν αφιέρωμα- ανάλυση θα επιχειρήσουμε να ερμηνεύσουμε τα διαθέσιμα στοιχεία, να προβλέψουμε την εξέλιξη και την πορεία (κυρίως των δύο ανταγωνιστικών κονσολών PS5, Xbox Series) και να βγάλουμε χρήσιμα συμπεράσματα για το μέλλον της τρέχουσας γενιάς.
Ακολουθήστε το PSaddict.gr σε Facebook, YouTube, Instagram και στην κοινότητα μας για να μη χάνετε καμία είδηση και συζήτηση γύρω από το αγαπημένο μας PlayStation!
Ξεκινώντας την ανάλυση είναι ιδιαίτερα χρήσιμο να παρατηρήσουμε την τρέχουσα κατάσταση που επικρατεί στην αγορά. Όσον αφορά στις πωλήσεις των κονσολών, το PS5 είχε ξεπεράσει τα 32 εκατομμύρια κονσόλες, ενώ τα Xbox Series X- S βρίσκονταν κοντά στα 20 εκατομμύρια. Το Switch έχει κάνει πορεία που λίγοι περίμεναν με 119.5 εκατομμύρια στο τέλος του 2022. Πέρα όμως από τα στατιστικά αυτά, που ήταν ο τρόπος μέτρησης παλαιότερων γενιών για να βγάλουμε νικητή, σαφώς και πλέον υπάρχουν στις μέρες μας πολλές παράμετροι που πρέπει να μπουν στη συζήτηση.
Μη χάσετε το video- ανάλυση: Θα κερδίσει εύκολα τη γενιά το PlayStation 5;
Τα τελευταία στατιστικά στοιχεία που γνωρίζουμε, όσον αφορά στα μερίδια της αγοράς, είναι αυτά της ampere analysis. Για το 2022 η Sony κατέχει το 45% της αγοράς, η Nintendo το 27,7% και η Microsoft το 27,3%. Τα νούμερα αυτά αφορούν τα συνολικά ποσά και περιλαμβάνουν πωλήσεις hardware, παιχνιδιών και υπηρεσιών.
H ίδια η Microsoft πρόσφατα έδωσε στοιχεία για τα μερίδια της αγοράς σε σχέση με τον άμεσο ανταγωνιστή, που είναι η Sony. Πιο συγκεκριμένα, συνολικά το PlayStation κατέχει το 70% της αγοράς και το Xbox το 30%. Στην Ευρώπη η κυριαρχία της Sony είναι γνωστή με 80-20, και στην Ιαπωνία το ποσοστό είναι 96-4. Για τις πωλήσεις στο τέλος του 2022 ο Smith αποκάλυψε υπεροχή του PS5 έναντι των Xbox Series X|S με 69-31%. Βέβαια, η Microsoft δεν έδωσε στοιχεία για την αγορά της Αμερικής, όπου ως γνωστόν τα πράγματα είναι πιο ισορροπημένα… Παρακάτω θα δούμε αναλυτικότερα τις προτάσεις των δύο εταιρειών, τα υπέρ και τα κατά τους, ενώ αναμένουμε και την επόμενη κίνηση στο hardware από τη Nintendo με μεγάλο ενδιαφέρον.
Έχοντας το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς, η Sony έχει ένα ξεκάθαρο στρατηγικό πλάνο, το οποίο έχει παρουσιαστεί ήδη και μπορείτε να διαβάσετε εδώ αναλυτικότερα…. Για το PS5, οι ελλείψεις σε στοκ που παρατηρήθηκαν σχεδόν σε όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής του μέχρι σήμερα είχαν σαν αποτέλεσμα να μην έχει ξεπεράσει τις πωλήσεις το PS4 στο αντίστοιχο διάστημα. Ωστόσο, από τις αρχές του 2023, η Sony έχει καταφέρει να γεμίσει τα ράφια των καταστημάτων με κονσόλες και η αύξηση στις πωλήσεις αναμένεται σημαντική σε συνδυασμό και με την μεγάλη προώθηση. Η αύξηση της τιμής της κονσόλας σε ορισμένες αγορές δεν έχει επηρεάσει τη μεγάλη ζήτηση που υπάρχει για την κονσόλα. Οι προβλέψεις της ίδιας της Sony είναι στη διάρκεια του τρίτου χρόνου να καλύψει τη διαφορά στις πωλήσεις με το PS4 και τον τέταρτο χρόνο να το ξεπεράσει. Στο hardware προφανώς και το PS5 είναι σχεδόν αδύνατο να ξεπεραστεί σε νούμερα από το Xbox Series X-S. Από εκεί και πέρα η Sony στοχεύει να επεκτείνει τη βάση χρηστών και αυτό δεν ξέρουμε αν είναι εύκολο να γίνει σε βάθος χρόνου της επόμενης πενταετίας. Τα 117 εκατομμύρια που είναι το τελικό νούμερο του PS4 και θα είναι μεγάλο επίτευγμα αν το PS5 το ξεπεράσει, καθώς φαντάζει δύσκολο λόγω υψηλότερης τιμής, που δεν φαίνεται ότι μπορεί να πέσει στα επίπεδα που είχε φτάσει το PS4.
Σημαντικότερο, βέβαια όπως προείπαμε, δεν είναι απλά να πουλήσεις κονσόλες, αλλά να αυξήσεις τα έσοδα και να προσελκύσεις καταναλωτές στη μάρκα που θα πληρώνουν. Τα στοιχεία για τη Sony που έχουμε δείχνουν ότι οι καταναλωτές ξοδεύουν παραπάνω σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του PS4. Βέβαια σε αυτό έπαιξαν ρόλο και οι καραντίνες, που αναπόφευκτα αύξησαν την ενασχόληση.
Η ενασχόληση καταναλωτή είναι ιδιαίτερα σημαντική έννοια τα τελευταία χρόνια στον κλάδο του marketing και το PlayStation καταφέρνει να αυξάνει τον βαθμό ενασχόλησης των χρηστών με την πάροδο των χρόνων. Τα οφέλη είναι τεράστια και ξεπερνούν τα προφανή οικονομικά νούμερα, καθώς επεκτείνονται στην αναγνωρισιμότητα και βελτίωση της εικόνας της μάρκας, στη δημιουργία brand loyalty, και στη συνδημιουργία αξίας από τους καταναλωτές. Με την άνοδο της χρήσης των social media μάλιστα είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τις εταιρείες να έχουν ικανοποιημένους τους καταναλωτές τους, καθώς αυτοί μέσω του social media engagement προωθούν το brand.
Στα παιχνίδια, που ως γνωστόν οι ΑΑΑ παραγωγές έχουν ανεβασμένες τιμές, η τακτική περιλαμβάνει τους παραδοσιακούς τίτλους σήμα κατατεθέν της Sony, που μπορεί να μην κάνουν τα νούμερα των αντίστοιχων τίτλων της Nintendo, ωστόσο συνέχεια ανεβάζουν τις πωλήσεις τους, ξεχωρίζουν τη Sony από τον άμεσο ανταγωνισμό δίνοντας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και είναι από τους προσδιοριστικούς παράγοντες επιλογής κονσόλας, όπως φάνηκε από πρόσφατη έρευνα. Το θέμα είναι να βρεθεί ισορροπία από τη Sony σε σχέση με την κυκλοφορία τους σε PC και την υπηρεσία του PS Plus. Αξιολογώντας την μέχρι τώρα τακτική, η Sony κυκλοφορεί τα παιχνίδια στα PC μετά από κάποιο σημαντικό διάστημα (προφανώς αυτό θα κρίνεται από την πορεία των πωλήσεων του κάθε παιχνιδιού) και κάτι παρόμοιο φαίνεται ότι επιλέγει για την είσοδο των παιχνιδιών στην υπηρεσία του PS Plus (πρόσφατο παράδειγμα το Horizon Forbidden West).
Οι στόχοι της εταιρείας είναι να φτάσει το 50% μεριδίου της αγοράς (από το 45%) και να ξεπεράσει τους 50 εκατομμύρια συνδρομητές στο PS Plus (46,4 εκ. χρήστες το τελευταίο νούμερο). Οι μηνιαίοι ενεργοί χρήστες στο PSN ξεπέρασαν τους 112 εκ και κρατήστε αυτό το νούμερο για παρακάτω. Προφανώς και η Sony θέλει τα αποκλειστικά της παιχνίδια, που το κόστος τους είναι τεράστιο (μπορεί να φτάσει και τα 200 εκατομμύρια) να τα πουλήσει day one στα 80E σε όσο το δυνατόν περισσότερους χρήστες. Από ότι παρατηρούμε η πολιτική στην τιμολόγηση έχει αλλάξει και όσον αφορά τις εκπτώσεις (διαβάστε εδώ αναλυτικότερα). Πλέον δεν μπορείς να βρεις αποκλειστικό να πωλείται στα 10Ε σε διάστημα δύο ετών, όπως συνέβαινε στη γενιά του PS4. Αυτό έχει εξήγηση από πολλές απόψεις, καθώς και θα δώσει μεγαλύτερη αξία στην υπηρεσία του PS Plus, όταν αναπόφευκτα θα μπαίνουν και τα μεγάλα χαρτιά μετά από κάποιο διάστημα, και θα εξασφαλίσει μεγαλύτερα έσοδα στην εταιρεία. Οπότε τα νούμερα πωλήσεων των αποκλειστικών μπορεί να παραμένουν στα ίδια επίπεδα ή και να πέσουν ακόμα, αλλά θα υπάρχουν από αλλού οφέλη.
Η επέκταση σε PC, κινητά και η εξάπλωση των franchises σε ταινίες και σειρές έχουν ως προφανή στόχο την άυξηση των εσόδων, την μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα του brand και την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη προσέλκυση καταναλωτών στο PS5 πλέον. Το πρόσφατο παράδειγμα του The Last of Us και του ντόρου που έχει προκαλέσει σε πολύ μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς, πέρα από αυτό των gamers, είναι ενδεικτικό των προθέσεων της Sony. Σε αυτό το πλαίσιο κινείται και η απόφαση για επένδυση σε 12 Live service multiplayer παιχνιδιών, που μπορούν να φέρουν τεράστια έσοδα και μεγαλύτερο engagement σε βάθος χρόνου.
Από εκεί και πέρα οι third party κυκλοφορίες παραδοσιακά πουλάνε πολύ καλύτερα στο PlayStation, λόγω και του μεγαλύτερου αριθμού χρηστών (αλλά και της διάθεσης τους για αγορές). Επομένως, είναι πιο εύκολο για τη Sony να κλείνει συμφωνίες είτε για αποκλειστικότητες (δύσκολο πράγμα σε αυτές τις γενιές) είτε για περιεχόμενο ή συμφωνίες marketing. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα system sellers για μια κονσόλα από το ευρύ κοινό δεν είναι τα αποκλειστικά κυρίως, αλλά τα μεγαλύτερα third party που είναι το Grand Theft Auto, το FIFA και το Call of Duty. Για το τελευταίο όλοι έχουμε καταλάβει πόσο σημαντικό franchise είναι μετά την πρόσφατη διαμάχη για την εξαγορά της Activision Blizzard από την Microsoft.
Επομένως, η Sony έχει διαφοροποιήσει αρκετά την στρατηγική της σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, προσπαθώντας να επιτύχει άνοιγμα σε μεγαλύτερο κοινό και ταυτόχρονα να διατηρήσει την ταυτότητα της που την έκανε να κυριαρχήσει στην προηγούμενη γενιά. Έχοντας δημιουργήσει μια μεγάλη βάση ενός hardcore ταυτισμένου και υψηλά ενασχολούμενου κοινού, η Sony προφανώς στοχεύει κυρίως σε hardcore gamers ηλικίας 18-40 ετών, ωστόσο θέλει να προσελκύσει και πιο casual κοινό με εκμεταλλευόμενη την συνδρομητική υπηρεσία, την αναγνωρισιμότητα του brand και τις επιλογές που προσφέρει σχεδόν για όλους. Σε νούμερα, ο στόχος είναι πάνω από το 50% της αγοράς, τα 50+ εκατομμύρια συνδρομητές και σίγουρα ένα νούμερο πάνω από 100-110 εκατομμύρια τουλάχιστον για το PS5. Τα δύο τελευταία νούμερα φαντάζουν εφικτά, αν και για το μερίδιο της αγοράς πιστεύουμε ότι πιο ρεαλιστικό είναι ένα νούμερο κοντά στα 40-45%…