Το Horizon Zero Dawn είναι ένας από τους μεγαλύτερους αποκλειστικούς τίτλους στο PlayStation. Η Guerilla ξεκίνησε τη δημιουργία του τίτλου από το 2011, αμέσως μετά την κυκλοφορία του Killzone 3 και ήταν για το στούντιο μια ανάσα δημιουργικότητας που φαίνεται ότι είχαν ανάγκη. H κυκλοφορία του το 2017 απέσπασε πολύ καλές κριτικές, αλλά επισκιάστηκε από το Legend of Zelda: Breath of the Wild, το οποίο κατά μια έννοια άλλαξε το τοπίο για το πως θα αντιμετωπίζαμε τα παιχνίδια ανοιχτού κόσμου. Αυτό όμως δεν εμπόδισε το Horizon από το να κερδίσει την αγάπη του κοινού, κυρίως για το πόσο ζωντανός έδειχνε ο κόσμος του, την ιστορία που παρουσίαζε και το σύστημα μάχης του. Αν και δεν διέφερε από το ύφος τίτλων όπως αυτών που έχουμε συνηθίσει από στούντιο όπως η Ubi Soft, υπήρχε σίγουρα μια φρεσκάδα στους μηχανισμούς του, που συνοδεύονταν από μια ηρωίδα που θα έμελλε να είναι μια από τις ναυαρχίδες των PlayStation Studios. Που οφείλονται όμως όλα αυτά τα χαρακτηριστικά που μας έκαναν να το αγαπήσουμε; Ξεχωρίζει ακόμα από τα υπόλοιπα παιχνίδια ανοιχτού κόσμου, κι αν ναι τότε γιατί; Καθίστε αναπαυτικά και ετοιμαστείτε για ένα ταξίδι στον ανοιχτό κόσμο του Horizon Zero Dawn.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
Για πάρα πολλούς ο οπτικός τομέας είναι πολύ σημαντικός σε έναν τίτλο. Αποτελεί την πρώτη επαφή με αυτόν και συνήθως, αν και λανθασμένα, δημιουργεί μια συνολική αίσθηση της ποιότητας που μπορεί να χαρακτηρίζει ένα παιχνίδι. Στην περίπτωση του Horizon Zero Dawn, o γραφικός τομέας είναι σαγηνευτικός. Η Decima Engine, η οποία είναι δημιούργημα του ίδιου του στούντιο, καταφέρνει να αποδώσει με λεπτομέρεια έναν κόσμο που φαίνεται να είναι παρατημένος πλέον από το ανθρώπινο χέρι και που η φύση κυριαρχεί ξανά σε αυτόν. Οι αποχρώσεις των τοπίων μεταβάλλονται ανάλογα με την τοποθεσία μας και κάθε πετραδάκι, ή μνημείο είναι πολύ σωστά τοποθετημένο, έτσι ώστε να δώσει αξία στην μορφολογία του κόσμου, μακριά από επαναλαμβανόμενα assets. Ζώα κρύβονται μέσα στο ψηλό χορτάρι και αποφεύγουν την ανθρώπινη παρουσία, ενώ τα ζωόμορφα ή ερπετόμορφα ρομπότ κουνιούνται με χάρη, αποδίδοντας μέσω αυτού τον χαρακτήρα τους και τις λειτουργίες τους. Κάθε κομμάτι της κατασκευής τους είναι λεπτομερές και αποσπώμενο, δίνοντας την αίσθηση ότι απέναντι μας είναι κάτι όμορφο, μοναδικό και θανατηφόρο.
Παράλληλα, η μουσική ένδυση του Joris de Man, με τη συμμετοχή των The Flight δημιουργεί ένα περιτύλιγμα εξαίσιο, αποτελούμενο από ήχους φυσικούς, ενταγμένους στην κοινωνία και το οικοσύστημα που είχε στο μυαλό της να φτιάξει η Guerilla. Θα ακούσουμε τον κόσμο των φυλών να συγκρούεται με αυτόν των μηχανών, αφού συνθετικά ακολουθούν διαφορετικές τακτικές, σε μια αμφίδρομη ανταλλαγή μελωδιών, που στο σύνολο δένουν μεταξύ τους και κάνουν τον κόσμο ένα κομμάτι πιο πιστευτό στον παίχτη.
ΙΣΤΟΡΙΑ
Το Horizon Zero Dawn μας ιντριγκάρει από την πρώτη στιγμή. Η πληροφορία είναι όλη εκεί, αλλά με έναν μυστηριώδη και ακατανόητο τρόπο που γεννά περισσότερα ερωτήματα από όσα μπορεί να απαντήσει. Οι άνθρωποι ζουν πρωτόγονα σε φυλές, υπάρχουν μηχανικές κατασκευές υψηλής τεχνολογίας που μιμούνται τη φύση και βρισκόμαστε στον πλανήτη Γη. Όλα αυτά αποδίδονται στον κόσμο γύρω μας, καθώς κατά την εξερεύνηση μας θα έρθουμε αντιμέτωποι με τα διαφορετικά ήθη και παραδόσεις της κάθε φυλής, την ποικιλομορφία της μηχανικής πανίδας και τα απομεινάρια ενός προ υπάρχοντος κόσμου που δεν είχαμε την τύχη να ζήσουμε ποτέ. Σε αυτό βοηθά στο μέγιστο η επιλογή του lead writer, John Gonzalez, γνωστού για την γραφή του στο Fallout: New Vegas, το καλύτερο παιχνίδι της σειράς επί Bethesda περιόδου.
Στο επίκεντρο όλων αυτών, βρίσκεται η Aloy, η πρωταγωνίστρια μας. Ο δυναμισμός της προέρχεται από τα δύσκολα παιδικά της χρόνια, την απογοήτευση της πάνω στους θεσμούς της κοινωνίας και τα ερωτήματα για την καταγωγής της. Σιγά σιγά, θα κληθούμε να ξετυλίξουμε τον μίτο της Αριάδνης σε ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα της ιστορίας, για κάτι το οποίο θα μπορούσε να είναι, αλλά δεν έγινε ποτέ. Αυτό από μόνο του, μας δίνει το έναυσμα να παρατηρήσουμε τον κόσμο και τις τοποθεσίες γύρω μας και να εντυπωσιαστούμε με την προσοχή στην λεπτομέρεια που του έχουν δώσει, νιώθοντας κομμάτι όχι μόνο αυτού, αλλά και της Aloy.
ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΑΧΗΣ
Μιλήσαμε για το πως δείχνει και ακούγεται ο κόσμος στον οποίο βρισκόμαστε, αλλά και το τι περιέχει μέσα και πως αυτό συμβάλλει στο όραμα του στούντιο για ένα ζωντανό περιβάλλον. Πως γίνεται η μετακίνηση μας στον κόσμο όμως και πως αυτό δημιουργεί το επιθυμητό αποτέλεσμα μιας καλοδεχούμενης ψευδαίσθησης; Η απάντηση βρίσκεται στην ελευθερία και τον περιορισμό των κινήσεων μας. Το πρώτο σκέλος αφορά το σύστημα μάχης. Η επιβίωση μας στον κόσμο εξαρτάται από αυτό και οι επιλογές μας πρέπει να φαντάζουν τόσες πολλές και ρεαλιστικές στον αριθμό τους, όσες και οι προκλήσεις που θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε. Η συμπεριφορά των μηχανών αλλάζει από είδος σε είδος, αλλά και σε συνδυασμό με άλλες μηχανές. Σαν αποτέλεσμα, έχουμε την συνεχόμενη αλλαγή των προτεραιοτήτων μας, με την βοήθεια -ευτυχώς- ενός ανάλογου οπλοστασίου. Από το είδος του εξοπλισμού, που κυμαίνεται από παγίδες, σκοινιά και βέλη, έως και τα είδη των πυρομαχικών, ποτέ μα ποτέ δεν νιώθουμε χωρίς επιλογές, όπως ποτέ δεν νιώθουμε και πραγματικά ασφαλής. Η ισορροπία μεταξύ των επιλογών στη μάχη και το πως οι επιλογές αυτές δεν κάνουν το παιχνίδι πανεύκολο, αποδεικνύουν το βάθος των μηχανισμών του τίτλου.
Περνώντας τώρα στο δεύτερο σκέλος που είναι η κίνηση μέσα στον κόσμο, αυτή έχει ως αρχή τον περιορισμό. Σε αντίθεση με τίτλους όπως τα σύγχρονα Assassin’s Creed, ή το Shadow of Mordor, η Aloy δεν μπορεί να σκαρφαλώσει παντού και με οποιοδήποτε τρόπο. Το θετικό σε αυτό είναι ότι δημιουργείται ένα αίσθημα αληθοφάνειας, καθώς στην πραγματική ζωή ισχύουν οι ίδιοι κανόνες και οι άνθρωποι συνηθίζουν να μετακινούνται χρησιμοποιώντας μονοπάτια, μέσα, ή εργαλεία. Αυτό αναγκάζει τον παίχτη να σκεφτεί λίγο τη διαδρομή που θα ακολουθήσει, δημιουργώντας διαλείμματα που σκοπό έχουν κυρίως τη χαλάρωση.
ΕΝΑΣ ΜΙΚΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΝΑ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΟΥΜΕ
Υπάρχει ένα ρητό που λέει ότι τα μεγάλα αρώματα μπαίνουν σε μικρά μπουκάλια. Το Horizon Zero Dawn είναι ένα τέτοιο μικρό μπουκάλι, έχοντας έναν κόσμο που είναι σχετικά μικρός σε μέγεθος, μακριά από τη μόδα των αχανών εκτάσεων που είναι μια μάστιγα για τα παιχνίδια ανοιχτού κόσμου. Τι επιτυγχάνει ο τίτλος όμως με αυτό; Η απάντηση είναι ότι καταφέρνει να δημιουργήσει έναν συγκροτημένο κόσμο με σαφή διακριτά στοιχεία. Το θετικό σε αυτό είναι ότι πολλές φορές δεν χρειαζόμαστε τη βοήθεια του χάρτη, διότι κάθε περιοχή έχει μια ξεκάθαρη γεωγραφική ταυτότητα, με τις δικές τις μηχανές και ασχολίες. Με αυτόν τον τρόπο μετακινούμαστε σε έναν κόσμο που εύκολα μπορούμε να βρούμε τον δρόμο μας, αλλά το βασικότερο είναι ότι τον θυμόμαστε ακόμα και αφού κλείσουμε την κονσόλα.
Η Guerilla πέτυχε στο να βάλει έναν φραγμό στον κόσμο της, κατανοώντας ποια είναι εκείνα τα στοιχεία που μένουν στον παίχτη και πως θα καταφέρει να τον έχει ενταγμένο σε αυτά, δίχως ανούσιες περιπλανήσεις και δίχως επαναλαμβανόμενα τοπία. Ένα στοίχημα που κατάφερε να κερδίσει για τον πρώτο τίτλο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν έχει δρόμο ακόμα προς την τελειότητα.
ΕΙΝΑΙ ΟΛΑ ΡΟΔΙΝΑ;
Είναι γεγονός ότι η πρώτη επαφή με τον κόσμο του Horizon είναι μαγική και μοναδική για τους λόγους που προαναφέραμε. Από τις λίγες φορές που επιμέρους στοιχεία ενός τίτλου δεν χρησιμοποιούνται για να εμπλουτίσουν την gameplay λούπα του, αλλά κυρίως για να βυθίσουν τον παίχτη στον ίδιο του το κόσμο. Αυτό είναι ένα μεγάλο ρίσκο, καθώς σαν ένας ταχυδακτυλουργός, ο μεγαλύτερος φόβος της Guerilla είναι να μην δουν μέσα από το κόλπο της. Κι επειδή κανένας ταχυδακτυλουργός δεν κάνει το ίδιο κόλπο δυο φορές, θα αναφερθούμε κι εμείς στα στοιχεία αυτά που καταλάβαμε ότι έγιναν κάποιες εκπτώσεις.
Ξεκινώντας, ενώ το αρχικό μοτίβο της ιστορίας είναι εξαιρετικό, το ταξίδι της Aloy παιδεύεται από ανούσιες αποστολές στις οποίες αντί να αποκτά τη δική της εξέλιξη, αντιλαμβανόμαστε την εξέλιξη ενός τρίτου χαρακτήρα. Αυτό έρχεται σε συνδυασμό με κάποιες ξύλινες ερμηνείες και το ψευδές δικαίωμα της επιλογής σε σημεία που δεν υποβοηθά κανένα από τα συστήματα του τίτλου. Συμπληρώνοντας, το προαιρετικό περιεχόμενο που μας προσφέρεται δεν έχει ενδιαφέρον πέρα από μερικές εξαιρέσεις, δίνοντας την εντύπωση μάλιστα ότι ο κόσμος των φυλών είναι λίγο ανίκανος να δράσει μόνος του. Η ίδια η Aloy μπορεί να λειτουργήσει σαν αντιφατικός χαρακτήρας, αφού η νοημοσύνη της μεταβάλλεται ανάλογα με τις επιταγές του σεναρίου. Ευτυχώς, ο πυρήνας των χαρακτηριστικών της μένει αμετάβλητος, δίχως να δημιουργεί κρίση ταυτότητας.
Το ίδιο δεν μπορεί να ειπωθεί για το gameplay που τα ψεύτικα στοιχείο ρόλων, εντάσσονται απλά λόγω μόδας χωρίς να κάνουν τη διαφορά, ενώ οι σημαντικές ικανότητες που χρειάζεται ο παίχτης θα μπορούσαν να δίνονται σε συγκεκριμένα σημεία στην ιστορία, χωρίς να προξενούν ιδιαίτερες αλλαγές στη ροή του τίτλου. Οι επιρροές από παιχνίδια όπως το Witcher 3 είναι εμφανείς, όμως δεν έχει δοθεί το ανάλογο βάθος για να προσθέσουν κάτι ουσιαστικό. Επιπροσθέτως, οι μάχες με τους ανθρώπους δεν έχουν κάποια βαρύτητα, με τον χειρισμό να μην μπορεί να αποδώσει ούτε το ελάχιστο δυνατό. Ευτυχώς, τα στοιχεία αυτά αν και ικανά να μας πετάξουν έξω από το immersion κάποιες φορές, δεν λειτουργούν καταλυτικά για τον τίτλο. Παρόλα αυτά, χρήζουν διορθώσεων και επαναπροσδιορισμού για την επερχόμενη συνέχεια.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Το Horizon Zero Dawn έχει έναν μοναδικό κόσμο, ο οποίος ήταν ένα ρίσκο για την Guerilla. Από το πόσο θα μπορούσε να πουλήσει το concept στο κοινό του PlayStation, μέχρι και το αν μια θηλυκή πρωταγωνίστρια θα μπορέσει να στηρίξει μια καινούργια IP. Είναι πολύ χαρμόσυνη η επιτυχία αυτή του Horizon, ως απάντηση στο τμήμα του marketing της Sony. Μια επιτυχία που οφείλεται στην φροντίδα του κόσμου που δημιούργησε, από τον οπτικοακουστικό τομέα, το lore πίσω από αυτόν και την εντατική μάχη, όλα συσκευασμένα όπως πρέπει. Ξεχωρίζει από την πληθώρα των παιχνιδιών ανοιχτού κόσμου, γιατί δεν γίνεται χαοτικό και αχανές, παρά συμπαγές με έμφαση στο στοιχείο της εξερεύνησης. Με το Horizon Forbidden West να είναι ένα βήμα πριν την πόρτα μας, εμείς να ευχηθούμε όλα αυτά τα στοιχεία που αγαπήσαμε από τον τίτλο να είναι εκεί, βελτιωμένα σε έναν αντίστοιχου μεγέθους κόσμο που θα μας μείνει στην καρδιά. Έως τότε, καλό gaming!