Platform: PS4, PS4 Pro (tested), Xbox One, Xbox One X, PC
Publisher: Electronic Arts
Developer: BioWare
Διάθεση: Bandai Namco Hellas
Κυκλοφορία: 22/02/2019

Το Anthem κατέφθασε στα χέρια μας και η αλήθεια είναι πως η προσμονή μας για το παιχνίδι είχε μετριαστεί ήδη από τη beta. Μετά από ένα εντυπωσιακό πρώτο λανσάρισμα στην E3 2017 και με ένα στυλιζαρισμένο gameplay στην Ε3 2018, ακολούθησε μια κατηφόρα στο hype του παιχνιδιού, ακόμα και φήμες για καθυστέρηση κυκλοφορίας του. Η beta δε βοήθησε τα πράγματα καθώς μετρίασε τις προσδοκίες, ενώ το μπερδεμένο πρόγραμμα κυκλοφορίας του από την ΕΑ απλά δυσκόλεψε τον κόσμο. Κερασάκι στην τούρτα ήταν φυσικά και η ξαφνική κυκλοφορία του Apex Legends, του free to play παιχνιδιού της ΕΑ, που γνωρίζει τεράστια επιτυχία και έκοψε ακόμα περισσότερο το hype γύρω από το Anthem, που είναι ένα ζωντανό online παιχνίδι που πρέπει να επιδιώξεις να συσπειρώσεις την κοινότητα του και όχι να την απομακρύνεις…

Το Anthem δεν ήταν έτοιμο για κυκλοφορία, κάτι που επιβεβαιώνει στα αυτιά μου τις φήμες που ήθελαν την καθυστέρηση κυκλοφορίας του και ότι ήταν μισοτελειωμένο, μακάρι να βγαίναν αληθινές. Το παιχνίδι δείχνει παντού ότι κάπου στα μισά άρχισαν τις προχειροδουλειές προκειμένου να κυκλοφορήσει στην αγορά και είναι κρίμα. Είναι κρίμα γιατί από πίσω κρύβεται μια BioWare η οποία μας έχει δώσει διαμάντια στο παρελθόν και πλέον δέχεται ένα μεγαλύτερο χτύπημα ακόμα και από αυτό του Mass Effect Andromeda.

Για του μη γνώστες, το Anthem είναι ένα online multiplayer action rpg, στα πρότυπα του The Division και ειδικά του Destiny. Στον κόσμο του Anthem αναλαμβάνουμε το ρόλο ενός ανώνυμου «freelancer«, ενός εξερευνητή/μισθοφόρου όπου «δουλειά» του είναι η προστασία των τελευταίων πόλεων της Ανθρωπότητας από εξωτερικούς εχθρούς, χρησιμοποιώντας exosuits ή στον κόσμο του παιχνιδιού, Javelins. Σε πολύ γενικές γραμμές, η ιστορία μας εξελίσσεται σε έναν ανώνυμο πλανήτη όπου δημιουργήθηκε και εγκαταλείφθηκε από μία παντοδύναμη φυλή, του Shapers, με τη βοήθεια του Anthem of Creation, μιας μυστηριακής δύναμης που είναι υπεύθυνη για την ανάπλαση του κόσμου και την τεχνολογία που υπάρχει. Πολλοί ανεπιτυχώς έως τώρα προσπάθησαν να τιθασεύσουν αυτή τη δύναμη και εσείς ως ήρωας, προσπαθείτε να σταματήσετε τον Monitor, τον αρχι-κακό μας, από το να τα καταφέρει. Η εμπειρία σας κατά την μεγαλύτερη διάρκεια του παιχνιδιού συνοψίζεται στο να πηγαινοέρχεστε εντός του Fort Tarsis για να αναλαμβάνετε αποστολές από διάφορους NPCs και στη συνέχεια να κινείστε στον ανοιχτό κόσμο του παιχνιδιού προκειμένου να τις εκπληρώσετε και μετά πάλι το ίδιο.

Ξεκινώντας από τον τεχνικό τομέα του παιχνιδιού, το Anthem παρουσιάζει ήδη μια ανισορροπία. Νομίζω δύσκολα κάποιος δεν θα εντυπωσιαστεί παίζοντας το παιχνίδι τις πρώτες του ώρες. Η λεπτομέρεια του Fort Tarsis, η πυκνή ζούγκλα και τα συντρίμμια του ανοιχτού κόσμου, τα εντυπωσιακά Javelins με το εξαιρετικό animation τους και το ομολογουμένως εξαιρετικό σύστημα πτήσης αλά Ironman εύκολα εντυπωσιάζουν και θέτουν τις βάσεις για μια ΑΑΑ εμπειρία στον τεχνικό τομέα. Γρήγορα όμως έρχεται το χτύπημα από την άσχημη ή καλύτερα πρόχειρη όψη του παιχνιδιού. Σχετικά γρήγορα θα καταλάβετε πως ο χάρτης του παιχνιδιού επαναλαμβάνεται και δεν έχει την ποικιλία που απαιτείται για ένα τέτοιου είδους παιχνίδι. Η ζούγκλα γρήγορα γίνεται κουραστική, όσο εντυπωσιακή και αν είναι με τα εφέ φωτισμού, βροχής, λίμνες, καταρράκτες και κυρίως η οθόνη καταλαμβάνεται από αποχρώσεις του πράσινου και γκρι. Σε αυτό συμβάλλουν αρνητικά και τα πολλά loading screens που υπάρχουν στο παιχνίδι, καθώς μεγάλα loadings υπάρχουν όταν ξεκινάτε τις αποστολές σας, loading αν μείνετε πίσω από την ομάδα σας, loading αν αλλάξετε περιοχή στον χάρτη, loading όταν τελειώσει η αποστολή και αναγκαστικά πρέπει να γυρίσετε σε κάποιο από τα hub για να δείτε το loot σας και να κάνετε craft ή edit το loadout σας. Σε αυτά προσθέστε συχνά framedrops όταν γίνεται μάχη στην οθόνη με πολλά εφέ, ακόμα και σε PS4 Pro, όπου φτάνουμε στα περί 20fps (σε dynamic 4K ανάλυση) ενώ δεν ήταν λίγες οι φορές που έφαγα disconnect και βγήκαν από τους servers, καθώς και τελείως «πάγωμα» της κονσόλας μου (!) η οποία χρειάστηκε hard reset για να λειτουργήσει ξανά! Κερασάκι στην τούρτα είναι τα επιεικώς πρόχειρα μενού επιλογής οπλισμού, loot κτλ που θυμίζουν παιχνίδι κινητού και όχι κάποιο game που θέλει να σε σπρώξει στο κυνήγι για όλο και καλύτερο και σπανιότερο εξοπλισμό. Τουλάχιστον, ο χρωματικός editor για τα Javelins είναι κατά πολύ βαθύτερος από άλλα gameplay συστήματα του παιχνιδιού. Κάτι πάντως που ξεχώρισε επίσης εύκολα, είναι η εξαιρετική ενορχήστρωση του παιχνιδιού από την  Sarah Schachner , η οποίο ντύνει κατάλληλα τη scifi ατμόσφαιρα του Anthem με ένα άριστο soundtrack.

Και φτάνουμε στο gameplay του παιχνιδιού, όπου και εδώ διατηρείται η διχαστική εμπειρία μαζί του. Ο πυρήνας του gameplay του Anthem είναι απολαυστικός. Δηλαδή, οι πτήσεις με τα Javelins, οι εκρηκτικές μάχες με τα εντυπωσιακά εφέ εκρήξεων, η χρήση των abilities που γεμίζουν κάθε λίγο, τα ultimates που καταποντίζουν τους εχθρούς, η αίσθηση του πως κινείσαι και πυροβολείς είναι κάτι που πέτυχαν πολύ καλά οι δημιουργοί και μπορώ να πω πως φέρνει λίγο σε Mass Effect (λογικό). Πολύ καλή εντύπωση μου έκαναν οι κλάσεις των Javelins (Ranger, Interceptor, Colossus, Storm) όπου η κάθε μία έχει το δικό της ξεχωριστό play style, με αγαπημένη μου αυτή του Storm, όπου κινείστε περισσότερο από απόσταση και από ψηλά, ενώ έχετε επιθέσεις «μαγείας» από τα στοιχεία της φύσης. Από κει και πέρα όμως υπάρχει και η δυσάρεστη πλευρά. Οι μάχες και τα εφέ γρήγορα θα «ξεφτίσουν» και θα γίνουν συνήθεια. Οι αποστολές, είτε είναι contracts ή main missions, επίσης είναι επαναλαμβανόμενες κατά τα ένα μεγάλο ποσοστό βαρετές και ανούσιες. Θα βρεθούμε επί το πλείστον να γυρνάμε μέσα στη ζούγκλα ακολουθώντας έναν marker από σημείο σε σημείο, θα ακούμε λίγο μονόλογο/διάλογο, ξανά σε άλλο σημείο μέχρι να γίνει καμιά μάχη και τέλος. O κόσμος του παιχνιδιού, μετά τις πρώτες εντυπώσεις, αρχίζει να φαίνεται γυμνός και άδειος γρήγορα. Ακόμα όμως και μετά το πέρας των αποστολών, οι ταλαιπωρία δε σταματά. Έχουμε υποχρεωτικό loading όπου «πρέπει» να γυρίσουμε στο Fort Tarsis ή σε κάποιο hub του παιχνιδιού, ώστε να κάνουμε το loadout μας, να δούμε το loot μας και να αναλάβουμε αποστολές από χαρακτήρες που οι περισσότεροι δεν διαθέτουν καμία σπιρτάδα, οι διάλογοι είναι ανούσιοι με επιλογές που δεν έχουν καμία βαρύτητα και απλά βρέθηκα να τους προσπερνάω όσο γρήγορα γίνεται μόνο και μόνο για να πάω παρακάτω. Τουλάχιστον το voice acting σε συνδυασμό με το animation δίνουν τον τόνο και τη χροιά που απαιτείται για να εξελιχθεί η ιστορία. Μια ιστορία που έχει τις ανατροπές της μεν αλλά δεν είναι και κάτι το τρομερό. Εξάλλου, η πλειοψηφία του lore κρύβεται καλά μέσα στο παιχνίδι στα codex, κάτι που σημαίνει πως πολλά που ακούμε και εξελίσσονται στην οθόνη, δεν θα τα καταλαβαίνετε αν δεν επενδύσετε χρόνο για διάβασμα τους.

Και φυσικά, τεράστιο μείον σε ένα loot and shoot παιχνίδι, είναι όταν έχεις και αδιάφορο loot και αδιάφορα όπλα. Τόσο η παρουσίαση, όσο και η ουσία του loot, δεν καταφέρνει να πετύχει το σκοπό του. Όταν το να ετοιμάσεις το loadout σου είναι βαρετό και ταλαιπωρία για ένα παιχνίδι που θα έπρεπε να ζει από αυτό, ε, τότε κάτι δεν πάει καλά. Όλα τα υπόλοιπα παιχνίδια του είδους μας επιτρέπουν να ελέγχουμε το loot μας και να αλλάζουμε το loadout μας on the fly όσο βρισκόμαστε κανονικά στον κόσμο του παιχνιδιού, εδώ κάτι τέτοιο μοιάζει προφανώς ανήκουστο. Έπιασα τον εαυτό μου να μην θέλει να μπει σε αυτή τη διαδικασία και να λέει πως «άντε μετά από αυτή την αποστολή» μόνο και μόνο για να ανεβάσω ελαφρώς τα στατιστικά μου μέσα από εικονίδια με όπλα/abilities που μοιάζουν όλα τα ίδια. Και φυσικά το endgame, που είναι το «ψωμί» για κάτι τέτοια παιχνίδια και εδώ μοιάζει να κουράζει πολύ και να είναι περιορισμένο. Τα τρία strongholds είναι πάνω κάτω τα ίδια και άντε να κάνετε τα Legendary Contracts και φυσικά να ασχοληθείτε με τις ίδια αποστολές απλά σε  Grandmaster δυσκολία με την ελπίδα για σπάνιο loot.

Νομίζω πως σχεδόν όλα πήγαν λάθος για το Anthem και τη Bioware. Προφανώς θα υπάρξουν βελτιώσεις και δωρεάν προσθήκες στον κόσμο του παιχνιδιού, αλλά ήδη update με το update το παιχνίδι βιώνει και νέα bugs. Για ένα τέτοιου είδους παιχνίδι είναι κρίμα και αμαρτία να κάνει λάθη που «πρόγονοι» του (βλέπε Division 1, Destiny 1) έζησαν, διόρθωσαν, προσπέρασαν και πήγαν παρακάτω 4-5 χρόνια πριν. Η διχαστική φύση του παιχνιδιού μπορεί να σας χαρίσει αρκετές ώρες διασκέδασης με τα Javelins να πετάνε και να μάχονται και φυσικά την scifi ιστορία μέσα σε έναν όμορφο, αλλά ανεκμετάλλευτο κόσμο. Από την άλλη, τα πολλά bugs, η επανάληψη, το χάλια loot drop, το πρόχειρο UI, το περιορισμένο endgame και τα βασικά λάθη του τίτλου, δεν νομίζω πως θα κρατήσουν πολύ κόσμο τριγύρω για πολύ…