Το Syberia είναι από τα παιχνίδια που το συναντάς παντού. Έχει βγει σε κάθε μορφής κονσόλα εδώ και γενιές, σε κινητά, σε συλλογές και πλέον μας έρχεται και σε remastered μορφή. 23 χρόνια μετά την αρχική του κυκλοφορία και την αίσθηση που είχε προκαλέσει στο είδος το πόνημα αυτό εμπνευσμένο από τον Benoit Sokal, είχε προηγηθεί και το υπέροχο Amerzone στο ίδιο σύμπαν, η Microids επαναφέρει το franchise σε ανανεωμένη μορφή και εμείς ελπίζουμε να το συνεχίσει για όλη την αρχική τριλογία. Είναι άλλωστε και ένα franchise που παραμένει ζωντανό καθώς έχουμε δει και ένα πρόσφατο Syberia The World Before, εξίσου πολύ αξιόλογο adventure παιχνίδι.

To Syberia βέβαια περιορίζεται σε μια remastered έκδοση του και όχι σε ένα ολικό remake όπως αυτό του πανέμορφου Amerzone The Explorer’s Legacy. Η λέξη remastered το αδικεί βέβαια λίγο, καθώς στον τεχνικό του τομέα, ως επί το πλείστον, έχουμε αντικρύσει μια εξαιρετική δουλειά. Το παιχνίδι, κακά τα ψέμματα, έχει γεράσει άσχημα και τα τρισδιάστατα γραφικά του έδειχναν τελείως ξεπερασμένα, σε αντίθεση με 2D ή άλλης αισθητικής κυκλοφορίες εκείνων των χρόνων. Το Syberia Remastered πλέον έχει πάρει αυτή την τόσο αναγκαία ανανέωση του και η δουλειά που έχει γίνει στον τεχνικό τομέα είναι εξαρετική. Τα γραφικά του είναι πλέον πανέμορφα, με εξαιρετική αισθητική, χρωματική παλέτα και μεγάλη λεπτομέρεια. Τόσο στα περιβάλλοντα, που μοιάζουν βγαλμένα από μια μουντή πραγματικότητα που συνδυάζει τη σκουριά με την μεταπολεμική κατάθλιψη, όσο και στους εσωτερικούς χώρους που συνδυάζουν την brutalist αισθητική του κουμμουνισμού με την μεσοπολεμική κατίφια, όλα πιστά στο όραμα του Sokal. Η ειρωνία είναι πως μπορείτε να συγκρίνετε τις τρομερές βελτιώσεις στα γραφικά, όχι ως κάποιο feature που έχουμε συνηθίσει σε άλλα remasters, αλλά από τα cutscenes του παιχνιδιού που είναι τα αρχικά του απλά με upscale ανάλυση! Δυστυχώς οι τομές του remaster σταματάνε εδώ και βλέπουμε πως στα cutscenes δεν έγινε η ίδια δουλειά που τους άξιζε. Σίγουρα δεν είναι πολλά ούτε και μεγάλα αλλά σε πετάνε εκτός κλίματος όταν έρχεται η ώρα τους.

Ο ήχος παραμένει εξαιρετικός, με τη φαντάστική του μουσική να μας συντροφεύει, ενώ τα voice overs παραμένουν και αυτά παραπάνω από καλά, τόσο στην Kate Walker όσο και στους υπόλοιπους χαρακτήρες. Το περίεργο είναι πως είναι λάθος η μίξη τους, δηλαδή, σε όλο το παιχνίδι η μουσική παίζει αρκετά ψηλότερα απότι θα έπρεπε σε σημεία να καλύπτει ακόμα και τις φωνές, οπότε δείτε το από τα options για αλλαγή των εντάσεων.

Οι υπόλοιπες βελτιώσεις έχουν να κάνουμε με το ανανεωμένο UI, μικρή βοήθεια στους διαλόγους που σας λένε ποιες επιλογές προχωράνε την ιστορία, ανανεωμένα μοντέλα χαρακτήρων, ανανεωμένοι γρίφοι για καλύτερη ροή και καλύτερη 3d κίνηση για τον χαρακτήρα μας. Οι παρατηρήσεις μου είναι πως το μοντέλο της Kate μου μοιάζει μεν αρκετά διαφορετικό από αυτό που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε στην αρχική τριλογία της σειράς, είναι ωστόσο ίδιο δε με αυτό του Syberia The World Before, οπότε έχει λογική η παρέμβαση για να εναρμονιστεί με τη συνέχεια του franchise. Από την άλλη, ενώ οι βελτιώσεις σε γρίφους κτλ μου φάνηκαν μια χαρά, η κίνηση του χαρακτήρα παραμένοι κάπως άβολη και άκομψη, με επιλογή να τρέχει μόνο σε εξωτερικούς χώρους και να κινείται πολύ σιγά σε εσωτερικούς, ενώ οι εντολές συνήθως απαιτούν και μια ρομποτική κίνηση της πρωταγωνίστριας για να έρθει στην απαιτούμενη θέση.

H Microids, όπως μας έχει καλομάθει, κυκλοφορεί το παιχνίδι σε μία Limited Edition με ένα media book στην όμορφη συσκευασία του, κοστολογώντας την στα 40€. Το ίδιο το παιχνίδι στην ψηφιακή του μορφή κοστολογείται στο PS Store στα 30€, οπότε θεωρώ ορθή και λογική την τιμολόγηση του για αυτά που προσφέρει. Εδώ πρέπει να τονίσω πως η όλη κριτική αφορά τη δουλειά που έχει γίνει στο remaster και όχι το ίδιο το παιχνίδι που σαν προιόν τέχνης έχει κριθεί εδώ και δεκαετίες. Η παρατήρηση μου πάντως παίζοντας το 23 χρόνια μετά την αρχική του κυκλοφορία είναι πως η Kate Walker είναι αδύναμη σαν κεντρικός χαρακτήρας, κινούμενη σε μια γκρίζα συναισθηματικά περιοχή χωρίς τσαγανό και εκρήξεις, ενώ με τον τερματισμό του, το πανέμορφο αυτό κατά τα άλλα ταξίδι 5-6 ωρών, μοιάζει λειψό και μας κρεμάει, προφανώς σχεδιασμένο ως τριλογία και σίγουρα δεν θα περνούσε στα ψιλά στο σήμερα και θα έπρεπε να ήταν ένα σύνολο μαζί και με το δεύτερο παιχνίδι.

Γενικότερα και παραμένοντας στην Remastered εκδοχή του παιχνιδιού, το Syberia έρχεται στο σήμερα και φέρνει μαζί του το πανέμορφο όραμα του B.Sokal με την εισαγωγή σε ένα όμορφο και περίεργο ταξίδι, με καλή ροή, συμπαθείς χαρακτήρες, ωραίους γρίφους και εξαιρετική μουσική. Ο τεχνικός του τομέας πανέμορφος αλλά σκοντάφτει στα ακατέργαστα cutscenes, ενώ η κίνηση μας στο χώρο παραμένει κάπως άγαρμπη. Όσοι δεν το έχετε παίξει ή θέλετε να το ξαναπαίξετε αξίζει την προσπάθεια, αρκεί να συνεχίσει τα remasters η Microids σε όλη την τριλογία και να μην αφήσει το ταξίδι αυτό ανολοκλήρωτο.
Ευχαριστούμε την Enarxis Dynamic Media για την παραχώρηση του review code.














