Platform: Xbox One, PS4
Publisher: Bethesda Softworks
Developer: Bethesda Game Studios
Διάθεση: IGE Group
Κυκλοφορία: 28/10/2016

Νομίζω πως ο τίτλος της Bethesda δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις, πολλοί αναγνώστες σίγουρα έχουν αφιερώσει ήδη αρκετές ώρες στο πολυαγαπημένο σύμπαν του Skyrim. Ομολογώ πως αντιμετώπισα ορισμένα προβλήματα – διλήμματα κατά την ολοκλήρωση της κριτικής, που έχουν να κάνουν με τον τρόπο που οφείλω να βαθμολογήσω έναν τέτοιο τίτλο,  καθώς και με την κονσόλα στην οποία τον δοκίμασα. Καλό θα ήταν, λοιπόν, να ξεκαθαρίσω εξαρχής πως οποιαδήποτε άποψη εκφέρω, είναι βασισμένη στην εμπειρία που αποκόμισα παίζοντας στο απλό PS4, ενώ παράλληλα, θα σταθώ ειδικότερα στις θετικές και αρνητικές πτυχές της Special Edition του παιχνιδιού, καταλήγοντας στο κατά πόσο αξίζει να προβείτε σε αγορά. Σε γενικές γραμμές, δεν νομίζω κάποιος να αμφισβητεί την πολύ καλή πορεία και τη συμβολή της σειράς στο χώρο των video games.

Ενδεικτικά, η αρχική έκδοση του The Elder Scrolls V: Skyrim κυκλοφόρησε το Νοέμβριο του 2011 για υπολογιστές, PS3 και Xbox 360. Απέκτησε πολυάριθμη βάση οπαδών, ιδίως σε υπολογιστές, που στήριξαν έμπρακτα και εξακολουθούν να στηρίζουν τη σειρά ακόμα και σήμερα. Τον Ιούνιο του 2013, κυκλοφόρησε η Legendary Edition, η οποία δεν έφερε κάποια ουσιαστική αλλαγή, απλώς περιλάμβανε και τα 3 DLC expansions που είχαν κυκλοφορήσει (Dawnguard, Hearthfire και Dragonborn). Στις 28 Οκτωβρίου, έγινε διαθέσιμη η Special Edition για την επόμενη γενιά κονσολών, PS4 και Xbox One, και φυσικά για υπολογιστές. Όπως είναι λογικό η εταιρεία εκμεταλλεύτηκε τη δύναμη των νέων κονσολών, και θέλησε να προσφέρει ένα πολύ καλύτερο οπτικό αποτέλεσμα, με σαφώς καλύτερα γραφικά. Φυσικά στην τελική (μάλλον;) αυτή έκδοση, συμπεριλαμβάνονται και τα 3 DLC expansions του τίτλου. Ας δούμε, λοιπόν, λίγο πιο αναλυτικά το περιεχόμενο της και τις βελτιώσεις που πραγματοποιήθηκαν.

Το πιο βασικό ζητούμενο σε έναν remastered τίτλο, είναι να υπάρχουν ουσιαστικές βελτιώσεις στον οπτικό τομέα και στην απόδοση. Μέρες πριν από την κυκλοφορία της νέας έκδοσης, υπήρχε αρκετό οπτικοακουστικό υλικό, ακόμα και από την ίδια την Bethesda που μας είχε προετοιμάσει για ιδιαίτερα θετικές αλλαγές στους τομείς αυτούς. Καταρχάς, σίγουρα υπάρχει βελτίωση. Δεν το αμφισβητώ αυτό. Πολύ καλύτερος φωτισμός, έγιναν βελτιώσεις στα textures, μεγαλύτερη, ή έστω πιο αισθητή ποικιλία χρωμάτων. Παράλληλα εμπλουτίστηκε σε γενικές γραμμές το περιβάλλον, με περισσότερη βλάστηση, που δίνει πολύ καλύτερη αίσθηση και ζωντάνια. Δεν έμεινα έκπληκτος από τις αλλαγές πάντως, θεωρώ πως το παιχνίδι ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακό εξαρχής· ναι μεν υπήρξαν βελτιώσεις δηλαδή, αλλά όχι σε σημείο να μιλάμε για ένα τελείως διαφορετικό περιβάλλον που καλεί ακόμα και όσους διαθέτουν την έκδοση της προηγούμενης γενιάς, να αγοράσουν την καινούρια. Οι εκδόσεις για την προηγούμενη γενιά κονσολών, έτρεχαν στα 720p ενώ η Special Edition τρέχει στα 1080p, μια αυτονόητη και απαραίτητη αναβάθμιση. Τα επιπρόσθετα pixels παρέχουν και μεγαλύτερο sharpness, που συντελεί σε ένα καλύτερο οπτικό αποτέλεσμα.

Πολλοί, μεταξύ των οποίων και εγώ, δεν θεωρούν τις εκδόσεις για την προηγούμενη γενιά κονσολών ιδανικό τρόπο να ενταχθεί κανείς στην ατμόσφαιρα του Skyrim. Παρότι το παιχνίδι έτρεχε δυνητικά στα 30 fps, το framerate δεν έμενε ποτέ σταθερό, υπήρχε ανισορροπία θα έλεγα που επηρέαζε άμεσα τη συνολική εμπειρία του χρήστη, σε συνδυασμό με τα βασανιστικά αργά loading times και τα διάφορα glitches. Στο PS4 τα πράγματα είναι σαφώς καλύτερα αναφορικά με τα πρώτα δύο θέματα. Το παιχνίδι τρέχει σταθερά στα 30 fps, ενώ τα loading times δεν αποτελούν καν θέμα· όταν έκανες παλιότερα fast travel σε κάποια περιοχή για παράδειγμα, θα έπρεπε να περιμένεις πάνω από 30 δευτερόλεπτα – στο PS4, περίπου 5-10 δευτερόλεπτα. Πραγματικά πολύ πρακτική βελτίωση, ήταν από τα πιο εκνευριστικά στοιχεία του τίτλου. Βέβαια, θα πρέπει να αναφέρω πως πολλοί απογοητεύτηκαν με το framerate, καθώς ευελπιστούσαν πως παιχνίδι 5 χρόνων, θα έπρεπε πλέον να τρέχει όσο το δυνατόν πιο σταθερά στα 60 fps. Δεν θα ανοίξω αυτή τη συζήτηση, θα πω απλά πως μάλλον η Bethesda έδωσε μεγαλύτερη βάση στο να προσφέρει ένα πιο «όμορφο» οπτικά παιχνίδι, θυσιάζοντας έτσι περαιτέρω αναβάθμιση στον τομέα του performance. Για εσάς που αγαπάτε τις συγκρίσεις, ή επιθυμείτε περαιτέρω διερεύνηση του θέματος, παραθέτω την ανάλυση – σύγκριση σε επίπεδο γραφικών που πραγματοποιήθηκε από το DigitalFoundry.

Πραγματικά αδιάφορα για την εταιρεία τα διάφορα glitches που συναντήσαμε σε προηγούμενες εκδόσεις, δεν έγινε καμία αλλαγή ή ρύθμιση για αυτό το θέμα. Πανάρχαια προβλήματα, όπως βέλη που στέκονται στον αέρα, ιπτάμενοι λύκοι, ζώα εγκλωβισμένα σε βράχους – προβλήματα που αγαπήσαμε – παραμένουν και στη νέα έκδοση. Προσωπικά τα έχω συνηθίσει, τα βρίσκω αστεία πολλές φορές, αλλά δεν καταλαβαίνω για ποιο λόγο κάποιος που έχει πληρώσει αδρά (sic) την Special Edition να συνεχίζει να συναντά τέτοια προβλήματα. Μπορεί να γίνομαι υπερβολικός βέβαια, αλλά κατά τη γνώμη μου όταν η εταιρεία κυκλοφορεί full-price έναν τίτλο 5 χρόνων, ακόμα και οι λεπτομέρειες μετράνε.

Αλλά επειδή μιλάω ακατάπαυστα για τα τεχνικά χαρακτηριστικά, ξεχνώντας ότι ενδεχομένως το άρθρο διαβάζεται και από άτομα που δεν έχουν καμία επαφή με τον τίτλο, καλό θα ήταν να αναφέρω και κάποια βασικά χαρακτηριστικά. Το The Elder Scrolls V: Skyrim είναι ένας open world action role-playing τίτλος. Τα γεγονότα διαδραματίζονται 200 χρόνια μετά τη βασική ιστορία του προηγούμενου τίτλου της σειράς, The Elder Scrolls IV: Oblivion· στόχος σας είναι να αντιμετωπίσετε τον Alduin, έναν δράκο που σύμφωνα με την προφητεία θα καταστρέψει τον κόσμο. Στην πορεία, αναβαθμίζετε τα skills του χαρακτήρα σας, καθορίζετε τον εξοπλισμό του και ολοκληρώνετε quests. Παίζετε είτε σε πρώτο είτε σε τρίτο πρόσωπο, και έχετε πλήρη ελευθερία επιλογών. Στην Special Edition δεν υπάρχει καμία αλλαγή, αναφορικά με το περιεχόμενο, τους χαρακτήρες, τα όπλα κ.ο.κ. Άλλωστε ήταν ήδη γνωστό από την εταιρεία πως οι βελτιώσεις αφορούσαν μόνο τα γραφικά. Δυστυχώς καμία βελτίωση δεν έγινε και στο σύστημα μάχης, που παραμένει απλοϊκό και ίσως μη πρακτικό για τους παίκτες στις κονσόλες. Η A.I. έχει κάποια θέματα, όπως και στις πρώτες εκδόσεις, ενώ ακόμα υπάρχουν διάφορα bugs κατά τη διάρκεια αποστολών, ή unbalanced συναλλαγές και hidden στοιχεία που μπορούν να λειτουργήσουν είτε εις βάρος είτε ως προς όφελος των παικτών.

Προηγουμένως ανέφερα πως οι περισσότεροι οπαδοί του Skyrim, επιλέγουν την έκδοση για ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Τι είναι αυτό όμως που διαφοροποιεί οποιαδήποτε έκδοση του τίτλου για υπολογιστές, με τις εκδόσεις για κονσόλες; Οι απαντήσεις πολλές. Γραφικά, χειρισμός κ.ά. Μέσα σε αυτές όμως υπάρχει κάτι που για τις κονσόλες ήταν άγνωστος όρος – μέχρι τώρα. Στους υπολογιστές υπήρχε εξαρχής η δυνατότητα χρήσης mods. Μιλάμε για τροποποίηση ουσιαστικά της αρχικής μορφής του παιχνιδιού, ή για να το πω καλύτερα παραμετροποίηση ορισμένων στοιχείων του. Η παραμετροποίηση αυτή μπορεί να έχει σχέση με τα καιρικά φαινόμενα, την εμφάνιση των χαρακτήρων, τα όπλα, τους δράκους, ουσιαστικά κάθε πτυχή του παιχνιδιού. Η ελευθερία παραμετροποίησης που δόθηκε στην κοινότητα, οδήγησε στη δημιουργία χιλιάδων mods, που όχι μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις τον έκαναν ποιοτικότερο, αλλά προσέθεταν επιπλέον ώρες διασκέδαση και ανέβαζαν το replay value του τίτλου.

aaa

Πηγή

Η Special Edition, είναι η πρώτη έκδοση που διαθέτει δυνατότητα υποστήριξης των mods σε κονσόλες. Η δυνατότητα αυτή δεν υλοποιήθηκε εύκολα. Υπήρξαν διάφορα εμπόδια, ίσως και διαφορές μεταξύ της Bethesda και της Sony, αλλά κυρίως τεχνικά προβλήματα σύμφωνα με επίσημες τοποθετήσεις. Ένα είναι σίγουρο. Όλα αυτά τα εμπόδια δεν λειτούργησαν προς όφελος της PlayStation κοινότητας. Η Sony έθεσε βασικούς περιορισμούς όσον αφορά τα mods στο PS4. Η ουσία είναι πως δεν υπάρχει η δυνατότητα χρήσης external assets, νέων δηλαδή textures που έχουν δημιουργηθεί από χρήστες· επιτρέπονται αποκλειστικά αυτά που υπάρχουν ήδη στο παιχνίδι. Προτού πανηγυρίσουμε, λοιπόν, για τη νέα αυτή δυνατότητα, καλό είναι να γνωρίζουμε πως στο PS4 το μέγεθος ενός mod δεν μπορεί να ξεπερνάει το 1GB, τη στιγμή που στο Xbox One επιτρέπονται μέχρι 5GB. Από τη στιγμή, δηλαδή, που στο PS4 υπάρχει και ποσοτικός και ποιοτικός περιορισμός, είναι λογικό και ο αριθμός των mods να είναι και ο μικρότερος συγκριτικά με τις άλλες πλατφόρμες. Παράλληλα, προσωπικά θεωρώ πως τα υπάρχοντα mods δεν προσφέρουν κάτι το ιδιαίτερο, βρήκα συγκεκριμένα σχετικά ενδιαφέροντα που είχαν να κάνουν με το πόσα χρήματα διαθέτουν οι έμποροι και κάποια για τον καιρό αλλά τίποτα το «επαναστατικό». Θεμιτή σίγουρα η νέα δυνατότητα – θα ήταν ακόμα πιο ωφέλιμη χωρίς τους περιορισμούς.

Το παιχνίδι παραμένει πολύ καλό στον ηχητικό τομέα, βασικά δεν εντόπισα καμία αισθητή αλλαγή. Ο συνθέτης του τίτλου, Jeremy Soule, είχε κάνει εξαρχής εξαιρετική δουλειά αναφορικά με τη μουσική. Πολλοί χρήστες κάνουν λόγο για χειρότερη ποιότητα ήχου από τις προηγούμενες (αναφορές στο reddit κάνουν λόγο για compressed .xwm format σε αντίθεση με το uncompressed .wav format που προϋπήρχε), αλλά θα έλεγα πως είναι θέμα κυρίως στο Xbox One· στο PS4 δεν εντόπισα αισθητό πρόβλημα.

Κλείνοντας θα ήθελα να αναφερθώ στο θέμα της τιμής, σε αναλογία πάντα με το προϊόν που παρέχεται. Με βρίσκει απόλυτα αντίθετο, ή μάλλον για να είμαι πιο ακριβής με ενοχλεί, η άποψη που εξέφρασε δημόσια ο Pete Hines της Bethesda στο Twitter:

A full game w all DLC and mod support and updated graphics running on two new consoles. If you don’t want that, don’t buy it

Το παιχνίδι κυκλοφόρησε full-priced, μια επιλογή της εταιρείας που βρήκε αντίθετους πάρα πολλούς οπαδούς, που θα ήθελαν να δοκιμάσουν το παιχνίδι και σε κονσόλες. Θα είμαι ξεκάθαρος με αυτό το θέμα. Όσοι έχουν παίξει προηγούμενη έκδοση, δεν αξίζει να πάρουν την Special Edition σε αυτή την τιμή. Ναι, υπάρχουν βελτιώσεις, υπάρχουν κάποια mods, αλλά όχι, δεν δικαιολογούν την τιμή του. Διάβασα σε πολλά forums του εξωτερικού, πως πρόκειται απλά για ένα reskinned Skyrim σε HD. Σε γενικές γραμμές αυτό ακριβώς είναι. Οι βελτιώσεις που έγιναν ήταν οι απαραίτητες ώστε να είναι αξιόλογος ο τίτλος στη νέα γενιά κονσολών. Τίποτα παραπάνω τίποτα λιγότερο. Αν είναι η πρώτη σας επαφή με το Skyrim, και για να διαβάζετε το άρθρο παίζετε σε κονσόλα τωρινής γενιάς, τότε η Special Edition είναι μονόδρομος. Μόνο αν ξεκινάτε τώρα όμως. Αδυνατώ να καταλάβω το κλείσιμο της διατύπωση του Pete Hines, που από ότι φαίνεται δεν ενδιαφέρεται και πολύ για το αν πράγματι προσφέρει στην κοινότητα, αλλά αποκλειστικά για το έξτρα κέρδος που θα έχει από έναν κλασικό τίτλο που έχει κλείσει μια πενταετία. Να αναφέρω επίσης, πως όσοι χρήστες του Steam είχαν προηγούμενες εκδόσεις, καθώς και όλα τα DLC, τότε αποκτούν δωρεάν την Special Edition. Για τις κονσόλες δεν υπάρχει καμία τέτοια δυνατότητα.

Συνοπτικά, έχουμε να κάνουμε με την καλύτερη έκδοση του Skyrim σε κονσόλες. Ασφαλώς υπάρχουν βελτιώσεις, προστέθηκε η υποστήριξη mods, αλλά δεν δικαιολογούν την τωρινή τιμή του τίτλου. Το Skyrim όπως και όλη η σειρά, είναι πραγματικά διαμάντια του είδους, και φυσικά καλώ όλους τους χρήστες που δεν το έχουν ήδη κάνει να το δοκιμάσουν. Αν είναι αυτή η πρώτη σας επαφή, προτείνω την Special Edition, παρότι είναι υπερτιμημένη. Αν κάνετε λίγο υπομονή, η τιμή θα πέσει άμεσα πιστεύω. Όσοι από την άλλη έχετε ήδη αφιερώσει ώρες σε προηγούμενη έκδοση του Skyrim, καλύτερα να δείτε κάτι άλλο προς το παρόν, και να περιμένετε να πέσει αρκετά η τιμή σε περίπτωση που επιθυμείτε να το αγοράσετε.