Οι παρουσιάσεις των μεγαλύτερων παικτών της βιομηχανίας για την Ε3 2017, έλαβαν τέλος και η έκθεση πλέον έχει ανοίξει για το κοινό και εμπόρους. Στις μέρες που πέρασαν είχαμε έναν καταιγισμό ειδήσεων και ανακοινώσεων, από τη νέα κονσόλα της Microsoft, το Xbox One X, έως  τη Ubisoft με νέα IPs όπως τα Skull & Bones, επιστροφή του Beyond Good & Evil και την ΕΑ με τα NFS Payback, FIFA 18 και το άκρως ενδιαφέρον A Way Out. Δεν ξεχνάμε και την Nintendo, την οποία αν και δεν καλύπτουμε, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τα Super Mario Odyssey και την βόμβα Metroid Prime 4 που ανακοίνωσε. Τι ψάρια όμως έπιασε η Sony ανάμεσα σε όλα αυτά;
Τη σχετική βαβούρα και το hype που έχτιζε η Microsoft όλον αυτόν τον καιρό για την παρουσίαση της και την αποκάλυψη του Xbox One X ήρθε να αντισταθμίσει η σχετική ησυχία που υπήρχε στο στρατόπεδο της Sony. Καμία δήλωση teaser για τους fans, κανένα τεχνητό hype από τη Sony για να μας ανεβάσει τους παλμούς. Βασικά, δεν χρειαζόταν να κάνει τίποτα, το hype χτίστηκε μόνο του. Μετά την «αναιμική» παρουσίαση της Microsoft, η οποία πιστεύω απέτυχε να μας πουλήσει το Xbox One X παρά τα πολλά παιχνίδια που έδειξε διατυμπανίζοντας ένα «exclusive» από τα μεγάφωνα κάθε φορά, παραπλανώντας ουσιαστικά το κοινό, που άλλο άκουγε και άλλο έγραφε στην οθόνη (βλέπε «console launch exclusive«), το βάρος έπεσε ηθελημένα και άθελα στην Sony που έπρεπε να σηκώσει το βάρος του hype και να εντυπωσιάσει τους gamers με μια «in your face» παρουσίαση-απάντηση προς την Microsoft με πολλά πραγματικά exclusives και νέες εκπλήξεις. Αμ δε…

Εν συντομία, η παρουσίαση της Sony ήταν απλά flat, που λέμε και στο χωριό μου. Με σκηνική παρουσία  του Shawn Layden, CEO της SIEA, στην αρχή και στο τέλος της παρουσίασης, που δεν ξεπερνούσε τα 5 λεπτά σε σύνολο, το media showcase της Sony αποτέλεσε ένα back to back μοντάζ από trailers, με μικρούς θεατρινισμούς στη σκηνή προς τέρψη των θεατών στο αμφιθέατρο. Όλα τα trailers, ήταν αποκομμένα από τον ήχο της αίθουσας και έπαιζαν direct, χωρίς να μεταφέρεται το κλίμα που επικρατούσε στο κοινό, οι επευφημίες, τα χειροκροτήματα, ο ντόρος που είχαμε δει στις 2 προηγούμενες παρουσιάσεις των Ε3 2016, Ε3 2015. Θα μπορούσα να συγκρίνω την παρουσίαση με μια ταινία, μια πάρα πολύ καλή ταινία που ξαναβλέπεις άνετα και με χαρά αλλά είναι αυτό είπα, την έχεις ξαναδεί. Έχεις ξαναδεί τις σκηνές, έχεις ξαναδεί τις εκπλήξεις και ξέρεις καλά ένα μεγάλο μέρος της, οπότε και σου λείπει το αρχικό σοκ θαυμασμού.

Αυτό φυσικά δε μειώνει σε καμία περίπτωση το περιεχόμενο, το οποίο θα σχολιάσω σε λίγο. Για αρχή, είναι ξεκάθαρα πως το format παρουσιάσεων της Sony, τουλάχιστον για την Ε3 έχει αλλάξει. Δεν είδαμε κανέναν developer στη σκηνή, δεν είδαμε κανένα live demo όπως βλέπαμε σε παλαιότερες παρουσιάσεις. Νομίζω έλειπε ο παράγοντας άνθρωπος τελείως, αυτό το διάλειμμα ανάμεσα στα trailers με το logo του εκάστοτε studio, δύο λόγια από developer που έχει φάει τα χρόνια του να φτιάξει το εκάστοτε παιχνίδι έως την αγωνία για το πότε θα παίξει το trailer, αυτό ήταν που έλειπε. Βέβαια και τις προηγούμενες χρονιές είχε μειωθεί αρκετά το φαινόμενο αλλά φέτος τερματίστηκε. Με μια λέξη, έλειπε η ατμόσφαιρα. Η περσινή live ορχήστρα που συνόδευε τα trailers έχει χαραχτεί στην μνήμη μας, θυμηθείτε την πρώτη εμφάνιση του νέου God of War. Έτυχε να κάνω φέτος, λίγες μέρες πριν την Ε3 2017, ένα βίντεο μοντάζ με τις καλύτερες στιγμές της Sony από τις Ε3 παρουσιάσεις έως και το 2016. Παρόλο που όλες αποτελούν ιστορία, το να ξαναβλέπω ορισμένες σκηνές με τον τρόπο που παρουσιάστηκαν με έκανε να ενθουσιαστώ λες και τα βλέπω για πρώτη φορά! Είχα χορτάσει ενθουσιασμό (ξανα)βλέποντας την αποκάλυψη του The Last of Us, του νέου God of War, του Final Fantasy VII Remake, του Shenmue 3 . Τέτοιο ενθουσιασμό δεν ένιωσα στο παραμικρό στην φετινή παρουσίαση. Η ίδια η Sony είχε ανεβάσει την μπάρα τόσο ψηλά με τις Ε3 2016, Ε3 2015 παρουσιάσεις της, που ελπίζαμε σε τρίτο σερί χτύπημα, το οποίο δεν ήρθε.

Δεν μπορώ να πω βέβαια πως είμαι αντίθετος και με το format που ακολούθησε φέτος η Sony. Πάρτε λάβετε παιχνίδια μόνο, το ένα πίσω από το άλλο, χωρίς φανφάρες, αριθμούς και πολυλογία για το πόσο ΟΥΑΟΥ είναι το κάθε παιχνίδι από τον εκάστοτε CEO ή Developer. Μία ώρα πυκνό περιεχόμενο μόνο από παιχνίδια και τέλος. ΟΚ, δεν αντιλέγω μια χαρά, απλά έλειπε τελείως το show που θα θέλαμε όλοι οι fans. Το δεύτερο φυσικά που έλειπε ήταν οι εκπλήξεις, ναι είχαμε το Shadow of the Colossus Remake που είναι μεγάλο deal, αλλά δεν ήταν η βόμβα για την οποία θα παραμιλούσαν όλα τα sites όπως έγινε στην αποκάλυψη των Day’s Gone, Spiderman, God of War, FF VII Remake, Shenmue 3, TLoUs 2 κ.α. Καλό και το Monster Hunter World αλλά έχει το δικό του κοινό και είναι multiplatform, καλό και το DLC του Horizon αλλά δε παύει να είναι DLC.

Το δεύτερο που με ενόχλησε και έρχεται σε αντίθεση με το από πάνω, είναι η έλλειψη ημερομηνιών κυκλοφορίας. Οπότε προκύπτει το εξής ερώτημα, θέλω αποκαλύψεις βόμβες παιχνιδιών που θα παίξω σε μια τριετία για να ικανοποιηθεί ο εσωτερικός μου φαν, όπως έγινε πέρσι, ή θέλω παιχνίδια που θα βγουν μέσα στον επόμενο χρόνο και ημερομηνίες αυτών, παιχνίδια τα οποία θα παίξω και θα χαρώ μέσα στους επόμενους 12 μήνες; Είναι μια λεπτή γραμμή, που αξίζει μεγάλη συζήτηση για το τι τελικά θέλουμε. Η Nintendo πέταξε την βόμβα του Metroid Prime 4 με ένα απλό logo και πως ετοιμάζεται core Pokemon RPG χωρίς ούτε καν logo, ο άλλος στυλό και χαρτί κρατούσε απλά. Το Metroid Prime 4 πολύ πιθανόν να μην το δούμε μέσα στην επόμενη διετία, θα πάει να αγοράσει switch κάποιος τώρα στα 330€ για ένα παιχνίδι που θα παίξει σε 2-3 χρόνια; Μάλλον όχι, παρόλα αυτά έχει ικανοποιηθεί ο fan μέσα του πως κάποια μέρα θα ρθει, κόλλησε στο μυαλό του η πιθανότητα για την απόκτηση ενός Switch. Για να μην παρεξηγηθώ, έχουν μεγάλη σημασία αυτές οι ανακοινώσεις, χτίζουν κοινό και ελπίδες στους fans ότι κάτι καλό ετοιμάζεται για τις κονσόλες τους. Έχει καμιά σημασία ότι ξέρουμε το Death Stranding του Kojima το 2016, ενώ δεν πρόκειται να το δούμε πριν το 2019; Καμία, απλά χτίζεις hype και ελπίδες πως » α μάλιστα, κάτι καλό έρχεται, θα πιάσει τόπο η κονσόλα μου«. Οπότε θέλουμε το hype ή θέλουμε ημερομηνία κυκλοφορίας του God of War/Spiderman/Detroit; Ούτε το ένα ούτε το άλλο δεν κατάφερε να παραδώσει η Sony φέτος. Το Knack 2 και GT Sport είχαν ημερομηνίες κυκλοφορίας στο pre-show, για ποιο λόγο; Δεν αξίζει το Knack 2 να έχει 2 λεπτά trailer με την ημερομηνία μέσα σε όλο αυτό το μοντάζ; Το GT Sport που δώσανε ένα απλό «Φθινόπωρο 2017» ενώ έχουμε Ιούνιο 2017 και μετά από καθυστέρηση 1 έτους, πόσο fail πια; Προσωπικά πιστεύω πως με το ζόρι δώσανε ημερομηνία κυκλοφορίας για το God of War, ημερομηνία τρόπος του λέγειν, καθώς ένα Early 2018 σημαίνει ολόκληρο 3μηνο τουλάχιστον. Εκτός…

…αν όλα χτίζονται για την PlayStation Experience, που έχει γίνει θεσμός τα τελευταία χρόνια. Στο ενδιάμεσο βέβαια υπάρχουν και άλλες εκθέσεις όπως η Gamescom, Tokyo Game Show, Paris Games Week, οπότε τι πρώτα να παρουσιάσεις και τι πρώτα να αποκαλύψεις ώστε να κερδίζεις κάθε φορά τις εντυπώσεις. Που να πρωτοανακοινώσεις πχ ένα Bloodborne 2; Στην Ε3; Στο Tokyo Game Show για να τιμήσεις τους Ιάπωνες devs; Στην PSX που έχει όλον τον έλεγχο δικό σου; Προσωπικά, θεωρώ πως η Sony φαίνεται πως κρατάει τα χαρτιά της κλειστά για την PSX, η φετινή είναι στις 9 και 10 Δεκεμβρίου και τι καλύτερο για ένα δικό της διήμερο πανηγύρι γεμάτο εκπλήξεις; Η PSX είναι ανοιχτή στο κοινό, από τη Sony για τους fans, όλα τα μεγάλα studio και developers δίνουν το παρόν, υπάρχει merchandise ενώ στήνεται και ένα παιχνίδι με συλλεκτικά τραπουλόχαρτα που μοιράζουν αν παρεβρεθείς στο εκάστοτε panel ή περίπτερο. Πραγματικά, είναι ότι καλύτερο για έναν PlayStation φαν η PSX, μακάρι να μπορούσαμε να πάμε έστω μια φορά. Το προφανές φυσικά είναι πως η Sony έχει όλον τον έλεγχο του διημέρου, ο ανταγωνισμός είναι απών ώστε να επισκιάσει μια μεγάλη ανακοίνωση και φυσικά είμαστε απέναντι από τις διακοπές των Χριστουγέννων οπότε οποιαδήποτε επίδειξη ή ανακοίνωση ενός game θα ανεβάσει το hype και θα κινήσει την αγορά. Λίγες μέρες μάλιστα πριν το 2018, μπορείς να ανεβάσεις το hype ποιο εύκολα με κυκλοφορίες που προορίζονται μέσα στο επόμενο έτος όπως συγκεκριμένες ημερομηνίες για Spiderman, Detroit, God of War κ.α. ακόμα και αν βγουν έως το καλοκαίρι γιατί πολύ απλά θα είναι λίγους μήνες μακριά, ενώ αν έπεφτε τώρα μια ημερομηνία για το Spiderman πχ Μάιος 2018, φέξε μου και γλίστρησα.

Για να κλείσω, η Sony ήταν απλή, λιτή και απέριττη. Μερικές ανακοινώσεις όπως Horizon Expansion, SotC Remake, MH World, μερικά νέα trailers για κοντινές κυκλοφορίες (Uncharted Expansion) και μερικά για μακρινές (Days Gone, Spiderman, Detroit) για να μας δείξουν ότι το development πάει καλά. Σας lineup είναι άκρως ικανοποιητικό, απλά έλειπε το wow factor. Νομίζω περισσότερο νευρίασα που ξύπνησα ξημερώματα για μια «άνευρη» παρουσίαση ενώ θα μπορούσαν να την δω με τον καφέ μου μια ωρίτσα το πρωί, παρά για το περιεχόμενο της ίδιας της παρουσίασης, τι να κάνουμε…

Υ.Γ. Αυτό το Dreams από την Media Molecule τι γίνεται ρε παιδιά; Ακόμα από εποχής PS Move έχει project στα σκαριά το studio..