Γενικό παράπονο των PS4 gamers ήταν η έλλειψη περιφερειακών και controllers από τρίτους κατασκευαστές, σε αντίθεση με την υπερπροσφορά που υπήρχε επί εποχές PS2/PS3. Η Sony φαίνεται πως κρατάει σφιχτά τα λουριά και φιλτράρει κατά πολύ τις άδειες που δίνει για οποιοδήποτε official περιφερειακό από τρίτες εταιρείες, βλέπε Hori. Έτσι, ευτυχώς, κρατιέται η ποιότητα σε άκρως υψηλά επίπεδα, διατηρώντας παράλληλα και το image της εταιρείας. Αναφέρομαι σε παρελθοντικό χρόνο στην έλλειψη controllers από τρίτους κατασκευαστές, γιατί τα παράπονα φαίνεται να εισακούστηκαν και η Sony συμπράττει με δύο εταιρείες, την Razer και Nacon, για την δημιουργία επίσημων PS4 controllers με στόχο το κοινό των απαιτητικών gamers και των esports.

Στα χέρια μας κατέφθασε απευθείας από την επίσημη αντιπροσωπεία της Razer στην Ελλάδα, το Razer Raiju, το οποίο είχαμε στα χέρια μας για ένα μήνα, ώστε να προβούμε σε εξωνυχιστικές δοκιμές και να αποτυπώσουμε μια ολοκληρωμένη άποψη στο παρακάτω review. Πάμε λοιπόν.

Πριν προχωρήσω στην ανάλυση των τεχνικών χαρακτηριστικών και στις επιδόσεις του Razer Raiju, θα ήθελα να αναφερθώ στον «ελέφαντα στο δωμάτιο«, ο οποίος δεν είναι άλλος από την τιμή του Raiju. Η τιμή λιανικής πώλησης του περιφερειακού είναι στα 169.99€ (στο skroutz υπάρχει από 159€) και κρίνεται ιδιαίτερα υψηλή, αν αναλογιστούμε πως με άλλα 100€ παίρνετε μία κονσόλα PS4. Η τιμή ίσως αποτρέψει τους περισσότερους ανάμεσα μας από το να επενδύσουν στο Raiju, αν και η εταιρία αναφέρει ξεκάθαρα πως απευθύνεται σε ειδικό κοινό. Με εμφανή ένδειξη επάνω στο κουτί, η Razer αναφέρει πως το controller είναι σχεδιασμένο για eSports, κάτι που αμέσως το κατατάσσει στον εξειδικευμένο και ως συνήθως ακριβό, competitive εξοπλισμό. Για να κλείσω το θέμα της τιμής, η άποψη μου είναι πως το Raiju controller την δικαιολογεί μεν, ως ενός σημείου δε. Δηλαδή, ποιοτικά είναι ότι καλύτερο έχω πιάσει στα χέρια, στιβαρό και με τα χαρακτηριστικά που διαθέτει, είναι ικανό να γίνει όπλο στα χέρια των κατάλληλων gamers. Από κει και πέρα, ίσως και το όνομα της Razer και μόνο, να ανεβάζει την τιμή, ως premium περιφερειακό, κάτι που όμως θα φαινόταν λογικότερο, αν κινούταν τιμολογιακά γύρω στα 120€.

Στην όμορφη, όπως πάντα από την Razer, συσκευασία βρίσκουμε μια σκληρή υφασμάτινη θήκη με το logo της εταιρείας, όπου εκεί μέσα αναπαύεται το Raiju, παρέα με ένα κατσαβίδι, που αναφέρω παρακάτω τη χρήση του. Μαζί παρέχεται και το απαιτούμενο USB καλώδιο επενδεδυμένο με υφασμάτινες ίνες, ενώ δεν λείπει το εύχρηστο και κατανοητό manual και το κλασσικό μήνυμα από τον CEO της εταιρείας.

Σχεδιαστικά, το Razer Raiju είναι εμφανέστατα επηρεασμένο από το Xbox One controller, πως να μην είναι άλλωστε όταν η εταιρεία έχει χρόνια σχέση με την Microsoft, παραδίδοντας χειριστήρια τόσο για το Xbox 360 όσο και για το Xbox One. Αυτός ο σχεδιασμός έχει ένα καλό και ένα κακό. Το καλό είναι πως μια μεγάλη μερίδα από τους gamers θεωρεί το Xbox One χειριστήριο ως ένα από τα καλύτερα χειριστήρια που έχουν σχεδιαστεί ποτέ, σε θέμα εργονομίας και άνεσης, κάτι που μεταφέρεται και στο Raiju. Πραγματικά, η Razer μας παραδίδει ένα τέλειο εργονομικά χειριστήριο με πολύ άνετες λαβές, χωρίς να κουράζει. Κατασκευαστικά είναι πολύ στιβαρό και ξεπερνάει άνετα σε ποιότητα το Dualshock 4 της Sony, όσο και το Xbox One S controller, τα οποία διαθέτω και μπορούσα να προβώ άμεσα σε συγκρίσεις. Το αρνητικό του πράγματος είναι πως έτσι το Raiju στερείται δικού του χαρακτήρα, καθώς όποιος το βλέπει, το πρώτο που αναφέρει είναι το πόσο μοιάζει ή αντιγράφει το αντίστοιχο του Xbox One.

 Οι ομοιότητες βέβαια σταματούν εκεί και το Raiju αρχίζει να μας δείχνει τα χαρίσματα του. Καταρχάς μιλάμε για ένα αποκλειστικά ενσύρματο χειριστήριο, το οποίο συνδέεται στο PS4 μέσω USB αποσπώμενου καλωδίου περί 3μέτρων, επενδεδυμένο με υφασμάτινες ίνες για έξτρα αντοχή. Το καλώδιο είναι αρκετά μακρύ και μόνο σε πολύ μεγάλα δωμάτια θα προβληματιστείτε, ενώ η ποιότητα του είναι εξαιρετική. Το ίδιο ποιοτική είναι και η σύνδεση του με το χειριστήριο, στο οποίο εφαρμόζει ερμητικά και δύσκολα θα αποσυνδεθεί πάνω σε μια απότομη κίνηση. Η ενσύρματη διασύνδεση απαιτείται για lag free χειρισμό, ειδικά όταν μιλάμε για competitive περιβάλλον. Μια λεπτομέρεια, που δε βλέπω να αναφέρουν αρκετοί, είναι η αδυναμία του Raiju να εκκινήσει την κονσόλα με το πάτημα του PS button. Για να το χρησιμοποιήσετε θα πρέπει πρώτα να ανοίξετε την κονσόλα είτε χειροκίνητα είτε ασύρματα με το PS button του Dualshock 4. Μικρή λεπτομέρεια, ωστόσο αρκετά ενοχλητικό αν έχετε συνηθίσει διαφορετικά.

Στην πρόσοψη του χειριστηρίου η Razer διατήρησε το κλασσικό Dualshock layout, λογικό μιας και απευθύνεται στο PlayStation κοινό. Εδώ, το d-pad είναι ίσως το πιο αδύναμο σημείο όλου του χειριστηρίου. Ακολουθεί τον σχεδιασμό του DS4, με 4 πλήκτρα κατευθύνσεων, αλλά εδώ τα κουμπιά είναι πολύ σκληρά, κάτι που απαιτεί έξτρα δύναμη άρα και περισσότερο χρόνο για την εκτέλεση των εντολών πχ σε ένα combo, ενώ έτσι είναι και ελαφρώς πιο δύσκολη η διαγώνια κίνηση. Η σκληρότητα τους και το μεγάλο travel distance είναι αρκετά μακριά από τις ανάγκες ενός esports gamer σε ένα τουρνουά Street Fighter V ή άλλου fighting τίτλου, προτάσεις όπως αυτή της Microsoft με το Elite controller είναι ίσως το ιδανικό d-pad για απαιτητικές καταστάσεις.

Από κει και πέρα, η υπόλοιπη πρόσοψη είναι μόνο θετικές βελτιώσεις. Τα share/options κουμπιά είναι στρόγγυλα και πολύ βολικά, εύκολα στη χρήση τους και με clicky ήχο, σε αντίθεση με αυτά του Dualshock 4, που λόγω καμπύλης πολλές φορές δεν πατιούνται. Τις ίδιες εξαιρετικές βελτιώσεις παρατηρούμε και στα κλασσικά 4 PlayStation buttons, όπου το travel distance είναι εξαιρετικά μικρό και αρκετά περίεργο στην αρχή. Μόλις περάσετε τα πρώτα λεπτά σας μαζί με το Raiju, γρήγορα θα καταλάβετε πόσο πολύ καλύτερα είναι τα νέα κουμπιά και πόσο πιο εύχρηστα, με ταχύτατη απόκριση και με ελάχιστη πίεση. Επηρεασμένο είναι φυσικά και το trackpad το οποίο ομολογώ πως μου θυμίζει μηχανικό πληκτρολόγιο. Το feedback του είναι πολύ δυνατό και με μηχανικό clicky ήχο, φέρνοντας στο μυαλό μου τα green switches των Razer πληκτρολογίων. Περνάω στους αναλογικούς, όπου και εκεί έχουν γίνει οι απαραίτητες βελτιώσεις. Πλέον οι δύο μοχλοί είναι ελαφρώς πιο ψηλοί, ενώ κινούνται πολύ πιο άνετα και με το μισό της δύναμης που χρειάζονται οι αντίστοιχοι των dualshock 4. Αυτό είναι κάτι παραπάνω από θεμιτό, καθώς στα fps θα δείτε μεγάλη διαφορά ως προς την άνεση σας να κινείται το χαρακτήρα ή κάμερα με περισσή ευκολία με το Raiju. Μαζί τους οι αναλογικοί φέρνουν και δύο μπλε caps τα οποίο προσθέτουν μια πινελιά χαρακτήρα στο χειριστήριο, ενώ αφαιρούνται εύκολα αν δεν τα θέλετε. Τα caps προσφέρουν ένα επίπεδο τριβής το οποίο είναι χαμηλότερο από αυτό του Dualshock 4, μεγαλύτερο δε από αυτό του Dualshock 3, ακριβώς δηλαδή στο ιδανικό. Αν νομίζετε ότι στο dualshock 4 οι αντίχειρες σας κολλάνε περισσότερο στο μαλακό λάστιχο των αναλογικών, τότε το Raiju είναι για εσάς. Αφαιρώντας τα caps, η επιφάνεια των αναλογικών γίνεται πιο λεία και με λιγότερη τριβή, σχεδόν ίδια με αυτή του Dualshock 3.

raiju2

Ακριβώς κάτω από τους αναλογικούς υπάρχουν τα profile/media buttons. Τέσσερα κουμπιά, εκ των οποίων το πρώτο χρησιμοποιείται για το remapping του controller (θα μιλήσω αναλυτικότερα παρακάτω στο κείμενο), το δεύτερο για την εναλλαγή των profiles του χειριστηρίου (το Raiju διαθέτει ένα default profile και δύο επιπλέον custom profiles), το τρίτο κάνει mute το μικρόφωνο μας, ενώ το τέταρτο και τελευταίο ελέγχει την ένταση των ακουστικών μέσω 5 προκαθορισμένων εντάσεων, ενώ κρατώντας το πατημένο, μπορούμε να ελέγξουμε την ένταση μας με περισσότερη ακρίβεια κάνοντας πάνω κάτω με το d-pad. Τα κουμπιά των mute και έντασης τα θεωρώ εξαιρετικά χρήσιμα, καθώς όλοι ξέρετε πως για να ελέγξουμε ένταση/mute κτλ θα πρέπει να περιηγηθούμε στα μενού του PS4, κάτι που σημαίνει χάσιμο χρόνου. Σημαντικό μειονέκτημα που εντόπισα είναι η ύπαρξη θορύβου, όταν συνδέω ακουστικά στην 3.5 jack θύρα του Raiju. Δοκιμάζοντας τόσο με τα Hammerhead Pro V2, Kraken Pro αλλά και τρίτων κατασκευαστών, υπάρχει ένας συνεχής και ενοχλητικός θόρυβος, σαν παράσιτα, που περνάει στα αυτιά μου και είναι το λιγότερο, ενοχλητικός. Δοκιμάζοντας παράλληλα τα headsets στο ίδιο περιβάλλον, με το Dualshock 4, το θόρυβος εξαφανίζεται. Μεγάλο σφάλμα από μεριάς hardware, που ίσως να οφείλεται σε ελλειπή μαγνητική θωράκιση, ελπίζω να φτιαχτεί με κάποιο firmware update μέσω του Synapse software.

Στην κορυφή του χειριστηρίου έχουμε τα κλασσικά shoulder buttons και trigger buttons, ακριβώς ίδια σχεδιαστικά με τα αντίστοιχα του Xbox One controller. Αν και δεν είμαι φαν των shoulder buttons του Xbox One, έτσι και εδώ κάνουν μεν την δουλειά τους, αλλά τα δάχτυλα μου εφαρμόζουν ανάμεσα στα shoulder και trigger κουμπιά της κάθε πλευράς, μειώνοντας την απόκριση μου όποτε χρειάζεται να πατήσω τα R1/L1. Οι σκανδάλες βέβαια είναι, το λιγότερο, απολαυστικές. Στα shooters θα ευχαριστηθείτε παιχνίδι με τις σκανδάλες του Raiju, εξαιρετική αίσθηση, απόδοση και ακρίβεια. Φυσικά οι σκανδάλες δεν περιορίζονται εδώ και ξεδιπλώνουν την esports φύση τους. Δίπλα από τα triggers υπάρχει από ένας slider όπου ενεργοποιώντας τον, το αντίστοιχο trigger κάνει το 1/3 της απόστασης που απαιτείται για να ενεργοποιηθεί. Φανταστείτε λοιπόν να παίζετε Rainbow Six Siege και σε ένα τετ-α-τετ να θέλετε το 1/3 του χρόνου που απαιτείται προκειμένου να στοχεύσετε και να πυροβολήσετε. Αρχίζετε να καταλαβαίνετε πιστεύω σε ποιους απευθύνεται το Raiju. Σαν να μην έφτανε αυτό, υπάρχει και το Hair trigger Mode, όπου είναι μια εναλλακτική μέθοδος προκειμένου να μειώσετε τον χρόνο απόκρισης των σκανδαλών και ενεργοποιείται ξεχωριστά για την κάθε σκανδάλη πατώντας το remap button+την σκανδάλη που θέλετε+Χ και η δόνηση του χειριστηρίου επιβεβαιώνει την ενεργοποίηση του. Το καλύτερο φυσικά είναι πως μπορείτε να έχετε ενεργοποιημένο τόσο το Hair Trigger Mode (software λύση) όσο και τα sliders των triggers (hardware λύση) για εξαιρετικά ταχύτατη απόκριση! Δυστυχώς, εδώ εντόπισα και ένα μείον, το οποίο δεν ξέρω αν οφείλεται στην Razer ή απλά το απαγορεύουν οι developers των εκάστοτε παιχνιδιών. Τα sliders που μειώνουν το travel distance της σκανδάλης δεν δουλεύουν σε κάθε παιχνίδι. Έτσι ενώ μας ωφελούν τα μέγιστα στο Rainbow Six Siege, στο Battlefield 1 μόνο όταν οι σκανδάλες έκαναν το πλήρες travel λειτουργούσαν και πυροβολούσαν/στόχευαν. Μπορείτε να βάλετε βέβαια το Hair Trigger Mode, ωστόσο οφείλω να το επισημάνω.

Και κάπου εδώ βλέπουμε τα πρώτα επιπλέον κουμπιά που διαθέτει το Raiju. Στην κορυφή του χειριστηρίου συναντάμε τα Multifactional buttons (M1 και M2) στα οποία μπορούμε να κάνουμε assign οποιοδήποτε πλήκτρο του χειριστηρίου θέλουμε. Στην πλάτη του χειριστηρίου βλέπουμε την έξτρα επένδυση από μπλε λαστιχένια επιφάνεια για καλύτερο grip, καθώς και τα 2 επιπλέον πρόσθετα πλήκτρα με τη μορφή σκανδαλών (M3 και M4), τα οποία μάλιστα αφαιρούνται με το κατσαβίδι που δίνεται στη συσκευασία και το κενό τους καλύπτεται με καπάκια ενσωματωμένα στο χειριστήριο. Εδώ λοιπόν εισέρχεται η παραμετροποίηση του χειριστηρίου στις εκάστοτε ανάγκες του παίκτη και του παιχνιδιού. Το Raiju θα λάμψει σε αυτόν τον τομέα, κυρίως ενός χαρακτηριστικού, on the fly remapping, δηλαδή στιγμιαίο remapping του χειριστηρίου ανάλογα με τις ανάγκες που προκύπτουν εκείνη τη στιγμή, χωρίς να χρειάζεται ειδικό software, σύνδεση με PC ή μενού στο PS4. Αν κάπου δικαιολογώ την τιμή του, είναι σε αυτό το χαρακτηριστικό, κάτι που το ανταγωνιστικό χειριστήριο της Nacon υπολείπεται καθώς απαιτεί ειδικό software και σύνδεση με PC. Το Raiju ξέρει ότι όταν έχετε μόνο αυτό μαζί σας, θα μπορείτε να το φέρετε στα μέτρα σας χωρίς πολλά πολλά. Sliders για μικρότερο travel στις σκανδάλες, hair trigger mode, remapping όλα on the fly, μόνο συνδέοντας το στο usb του PS4.

Έτσι, πολύ εύκολα μπορείτε να αντιστοιχήσετε όποιο πλήκτρο θέλετε (L1/R1, L2/R2, R3/L3, όλα τα PS κουμπιά, όλο το d-pad) σε όποιο από τα M1 έως M4 σας βολεύει καλύτερα. Η διαδικασία είναι πανεύκολη και απαιτεί λίγα δευτερόλεπτα. Καταρχάς με το πλήκτρο επιλογής profile, επιλέγετε το 1ο ή 2ο custom, κάτι που φαίνεται από τα leds κάτω του touchpad. Κρατάτε πατημένο το remapping κουμπί (το πρώτο από τα 4 κάτω από τους αναλογικούς) έως ότου αναβοσβήνει το led, κρατάτε επίσης πατημένο το M πλήκτρο της επιλογής σας και μετά πατάτε το πλήκτρο που θέλετε να γίνει remap, πχ το Χ στο M1. Η δόνηση του χειριστηρίου επιβεβαιώνει την αλλαγή και εσείς αφήνετε τα δάχτυλα σας ελεύθερα.

Το Raiju είναι παράδεισος για τα FPS.

Από τις πολύωρες δοκιμές κατέληξα πως το Raiju είναι παράδεισος για τα FPS και shooters κατ’επέκταση. Εξαιρετική εργονομία και άνεση αλλά κατά κύριο λόγο μέτρησε η παραμετροποίηση που δέχεται. Με μικρό travel στις σκανδάλες, hair trigger mode ενεργοποιημένο και με remapping στα M πλήκτρα, δύσκολα θα χρειαστεί να μετακινήσετε τα χέρια σας από τους αναλογικούς, triggers και bumpers πλήκτρα. Ενδεικτικά, τα Μ3 και Μ4 είναι ιδανικοί αντικαταστάτες των R3/L3 στο R6 Siege, όπου η πλάγια στόχευση σας αποδεσμεύεται από τους αναλογικούς και μπορείτε να στοχεύετε χωρίς να χρειαστεί διπλή κίνηση (κίνηση αναλογικού για στόχευση, πάτημα για πλάγια). Το ίδιο ισχύει και σε άλλα shooters όπου τα Μ πλήκτρα αντικαθιστούν τα Τετράγωνο ή Κύκλο, για εύκολο και άμεσο Reloading ή Jump/Prone, επαναλαμβάνω, χωρίς να χρειαστεί να μετακινήσετε τα χέρια σας στα πλήκτρα της πρόσοψης. Η σωστή θέση των χεριών σας στο Raiju φέρνει τους αντίχειρες στους αναλογικούς, τους δείκτες να ακουμπάνε και τα τρία πλήκτρα (bumper, trigger, M1 και M2 αντίστοιχα) ενώ οι μέσοι αναπαύονται πάνω στα Μ3 και Μ4 triggers. Η συνδυασμοί είναι ατελείωτοι και το Raiju λάμπει σε αυτό το κομμάτι, φανταστείτε το λοιπόν στα χέρια ενός εξειδικευμένου esport gamer σε κάποιο fps παιχνίδι, βλέπε R6 Siege.

Εκεί που χωλαίνει όμως το Raiju είναι στα fighting games. Όπως ανέφερα και μέσα στο κείμενο, το d-pad είναι το μελανότερο σημείο του χειριστηρίου και αν το remapping πάλι βοηθά πολύ, το d-pad δύσκολα αντικαθίσταται.

Καταλήγοντας, το Razer Raiju δεν είναι για όλους. Αφενός η υψηλή τιμή του απομακρύνει αυτόματα πολλούς, αφετέρου προορίζεται για τους απαιτητικούς gamers και αυτούς που στοχεύουν στα esports. Δεν είναι ένα «μαγικό» χειριστήριο που όποιος το αποκτήσει αυτόματα θα γίνει Ο παίκτης. Το Raiju είναι ένα βελτιωμένο από όλες τις απόψεις χειριστήριο που θα λάμψει στα χέρια αυτού που ήδη κατέχει το «άθλημα» και θέλει το κάτι παραπάνω από τον εαυτό του. Οι απλοί gamers, σαν και του λόγου μου, σίγουρα θα γνωρίσετε βελτιώσεις στα games και στον τρόπο που παίζετε αλλά οι περισσότεροι στο τέλος θα βρεθείτε να είστε καλυμμένοι και με το απλό Dualshock 4. Μένει λοιπόν να δούμε και την ανταγωνιστική πρόταση της Nacon, πριν ορίσουμε τον βασιλιά των PS4 χειριστηρίων, η Razer πάντως έκανε την κίνηση της και (εκτός από τα λίγα αρνητικά βλ. τιμή/dpad) αποδεικνύεται φαρμακερή…