no-mans-sky-cover
Platform: PS4,PC
Publisher: Sony
Developer: Hello Games
Διάθεση: Sony Hellas
Κυκλοφορία: 09/08/2016

Captain’s Log: Ημέρα 1η – “Το ήξερα ότι δεν έπρεπε να πάρω μεταχειρισμένο διαστημόπλοιο από το CheapGalaxy.gr… ορίστε, ούτε 2δις χιλιόμετρα δε μου έβγαλε, σίγουρα θα είχαν γυρίσει το κοντέρ πίσω οι αθεόφοβοι.. Τα πέταξε όλα, μηχανή, σύστημα ασπίδων, επιταχυντή, το πιστόνι σαν ελατήριο εκτινάχτηκε μπροστά μου.. Άντε τράβα βρες συνεργείο τώρα σε αυτόν τον εγκαταλελειμμένο πλανήτη. Ας ξεκινήσω με τα πόδια και όπου με βγάλει, σιγά σιγά όμως μην τυχόν πάθω και τίποτα στο τρέξιμο. Ευτυχώς έχω μαζί μου το πιστό μου όπλο/miner που σιγά σιγαααά θα με βοηθήσω να μαζέψω τα διάφορα ορυκτά υλικά ώστε να κάνω κάποιες διορθώσεις μόνος μου. Ω! ένα σκυλογατόψαροδινόσαυρος, πρώτη φορά βλέπω, κάτσε να το βγάλω μια φωτό *κλικ* θα σε ονομάσω Μπάμπη, είσαι μια ομορφιά πανάθεμα σε. Ωπ, τι είναι αυτό που πιάνω στο σκάνερ;! Ίσως κάποιο Michelin συνεργείο, βλέπω ούτε 20 λεπτά με τα πόδια δεν είναι, θα κάνω και την βόλτα μου, θα μαζέψω και τις πέτρες μου, θα μπω και σε καμιά σπηλιά, έχω πρόγραμμα. (μετά από δύο ώρες άσκοπης περιήγησης) Α ωραία, μια βάση! Πολλά οχήματα πηγαινοέρχονται, κανένας δεν κατεβαίνει βέβαια, drones θα είναι. Το αφεντικό μέσα πρέπει να είναι, ωχ, δεν σκαμπάζω γρι, τι γλώσσα μιλάει; Ναι, όχι, τι; Όχι δε θέλω και υγρό για τα τζάμια να μου βάλεις,  το χρεώνεις 5 ευρώ και βάζεις από το ίδιο και στον επόμενο, σε έχω καταλάβει από τη φάτσα. Anyway, φορτωμένος τραβώ το δρόμο της επιστροφής, φτάνω, ένα πάτημα το τετράγωνο εδώ, ένα πάτημα το τετράγωνο εκεί, έτοιμο το διαστημόπλοιο μου. Και αυτή η στολή μου μικρές τσέπες έχει, με ζόρι 2 χούφτες πέτρες μάζεψα. Ώρα να την κάνουμε παιδιά, στο άπειρο και ακόμα παραπέρααα! Ω, ένας πλανήτης, ας κατέβω μωρέ να δω τι κάνουν τα παιδιά εδώ χάμω..”

………

Ημέρα 5η – “Μα που πήγαν όλοι επιτέλους! Μόνος μου γυρνάω από δω και από κει και παντού ερημιά. Μιλάω μόνος μου στις πέτρες! Τις βαρέθηκα τις πέτρες και τα πετρώματα τους, δεν αντέχω άλλο! Και αυτά τα παράξενα όντα τι προιόντα κοπτοραπτικής είναι, στον προηγούμενο πλανήτη πάλι τα ίδια δεν ήταν;! Και αυτοί οι Μονόλιθοι θα μπορούσαν να ήταν πιο αδιάφοροι; Και τι στο καλό γίνεται με τις βάσεις, όλο το Σύμπαν τον ίδιο αρχιτέκτονα προσέλαβε; παντού ίδιες και απαράλαχτες είναι. Ωχ και αυτά τα χαζόdrones, πάρε μία πιστολιά για να μάθεις, ωχ με πήραν στο κατόπι, ας κάνω ότι πολεμάω γιατί είμαι και λίγο ανάπηρος από το δεξί χέρι, ο γιατρός μου είχε πει ότι πάσχω από “υπέρμετρο arcade χειρισμό”, ότι και αν σημαίνει αυτό. Άσε την κάνω με ελαφρά, παντού ερημιά, κατήφεια και όλοι οι πλανήτες μοιάζουν με τράπουλα που απλά ανακατεύεται ελαφρώς κάθε φορά. Έχω και σε ένα κέντρο του Σύμπαντος να φτάσω, καλά εκεί θα γίνεται χαμός, μυστήριο, το νόημα της Ζωής σου λέει, όχι σαν τον άλλον που ήταν πιωμένος και μου απάντησε “42”.

………

Ημέρα 15η – “Δεν το πιστεύω ότι επιτέλους έφτασα στο κέντρο του Σύμπαντος! Μετά από τόσα ώρες επαναλαμβανόμενων ενεργειών για συλλογή πόρων, ατελείωτου inventory management, άσκοπης βαρετής περιπλάνησης σε πλανήτες που μοιάζουν ίδιοι με τα ίδια κόψε-ράψε ζώα, τους ίδιους και ίδιους εξωγήινους λες και δεν υπάρχουν πάνω από τρία νοήμοντα όντα στο Σύμπαν, μετά από αλλαγές ίδιων και ίδιων διαστημοπλοίων με μοναδικές αλλαγές στα cosmetics, τις ελάχιστες βαρετές arcade μάχες, την απουσία factions και εντυπωσιακών μαχών με τιτάνια διαστημόπλοια, ούτε πήγαινε-έλα σε εμπορικά διαστημόπλοια, επιτέλους έφτασα! Η ώρα της αλήθειας, το πατάω και…..ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ και Uninstall.”

Ο παραπάνω μονόλογος θα μπορούσε κάλλιστα να είναι αληθινός σε ότι αφορά το No Man’s Sky. Είμαι σίγουρος πως 2 βδομάδες μετά την κυκλοφορία του θα έχετε διαβάσει πολλά reviews και θα έχετε δει τόνους gameplay, αν τυχόν δεν δώσατε ακόμα τα 60 ευρώ σας για να το αγοράσετε. Λόγω διακοπών μπορεί να άργησα να σας μεταφέρω την άποψη μου για τον τίτλο, οπότε και θα προσπαθήσω μεστά και σύντομα να πω την άποψη μου.

Δυστυχώς το No Man’s Sky έπεσε θύμα του ίδιου του hype. Το έργο είναι γνωστό και πολλές φορές παιγμένο, πάντα με θύμα το ίδιο το παιχνίδι. Προερχόμενο από μια μικρή ομάδα ανάπτυξης, την Hello Games, από την πρώτη παρουσίαση του παιχνιδιού έως και σήμερα το hype δε σταμάτησε να αναβαίνει. Υποσχέσεις αμέτρητες, τα βίντεο που το αποδεικνύουν είναι δεκάδες, με τον Sean Murray να υπόσχεται πολλά που δεν κατάφερε είτε να πραγματοποιήσει ποτέ είτε να τα παραδώσει στην ώρα τους. Η διαφορά των trailers (προφανώς και ήταν προσαρμοσμένα ώστε να εντυπωσιάσουν, όλοι το κάνουν) με το παιχνίδι που παραλάβαμε είναι αχανής, κυρίως ως προς τα χαρακτηριστικά του παιχνιδιού.

nms

Το No Man’s Sky αποτελεί ένα χαλαρό exploration game δίχως ίχνος multiplayer όπως μέχρι πρόσφατα δήλωνε η ομάδα ανάπτυξης. Δυστυχώς όμως η Hello Games δήλωνε πολλά περισσότερα όταν μας παρουσίαζε το παιχνίδι με κάθε ευκαιρία. Υποσχεθήκαμε ένα αχανή κόσμο των 18τρις πλανητών και το παραλάβαμε, πράγμα εντυπωσιακό με τα μέχρι τώρα δεδομένα του gaming. Πραγματικά η πρώτη εντύπωση του παιχνιδιού, οι πρώτες ώρες ενασχόλησης μαζί του είναι ίσως η καλύτερη εμπειρία που θα έχετε με το παιχνίδι. Διψάτε για εξερεύνηση, για μάθηση, να επισκευάσετε το διαστημόπλοιο σας, να επισκεφτείτε άλλους πλανήτες, να καταλογογραφήσετε είδη πανίδας και χλωρίδας, να ανακαλύψετε τα μυστικά του Σύμπαντος! Δυστυχώς, μετά τις πρώτες ώρες θα καταλάβετε το τι εστί No Man’s Sky. Θα πέσετε σε λούπα επανάληψης πολύ σύντομα, με ατελείωτες ώρες να κάνετε inventory management με ένα δύστροπο UI, να πρέπει συνεχώς να φορτίζετε από τα μενού τη στολή σας, το όπλο σας, τις ασπίδες σας (ακόμα και εν ώρα μάχης) συνοδευόμενα πάντα από τα σπαστικά φωνητικά warnings του UI. Οι δε πλανήτες/χλωρίδα/πανίδα δεν είναι τόσο ποικιλόμορφοι όσο θα περιμέναμε. Μετά από τους πρώτους σας πλανήτες θα αρχίσετε εύκολα να καταλαβαίνετε πως ο αλγόριθμος αντλεί κομμάτια από ένα περιορισμένο ψηφιακό “πηγάδι δημιουργίας” με αποτέλεσμα να βλέπετε τα ίδια πράγματα απλά μονταρισμένα σε διαφορετική σειρά. Στην ουσία δηλαδή έχουμε έναν απεριόριστο ωκεανό από πλανήτες αλλά δυστυχώς ο πάτος του είναι πολύ ρηχός.

nms1

Στην ουσία δηλαδή έχουμε έναν απεριόριστο ωκεανό από πλανήτες αλλά δυστυχώς ο πάτος είναι πολύ ρηχός.

Το ίδιο ισχύει και για το ίδιο το ταξίδι μας. Συγκεκριμένο story δεν υπάρχει, ούτε main objectives που πρέπει να ολοκληρώσετε. Το παιχνίδι προσφέρει ένα κάποιο “story” με το Atlas Path όπου σας χαράζει μια πορεία προς το κέντρο του Σύμπαντος, αλλά δεν είστε υποχρεωμένοι να την ακολουθήσετε και επίσης έτσι θα καθυστερήσετε στην απόλυτη απογοήτευση που είναι το “ending” του παιχνιδιού. Θα μπορούσε να χωρέσει συζήτηση ότι σκοπός του παιχνιδιού είναι το ταξίδι και όχι ο προορισμός, αλλά αν σκεφτούμε τις πιθανότητες που αυτό προσφέρει τότε απλά η Hello Games απέτυχε. Και δυστυχώς δεν απέτυχε μόνο σε αυτό, η περιπλάνηση μας στην απεραντοσύνη τριγύρω μας είναι μοναχική, βαρετή και γεμάτη ανεκπλήρωτες υποσχέσεις. Όλα τα κτήρια σε όλους τους πλανήτες είναι τα ίδια ακριβώς, οι δε εξωγήινοι που συναντάμε είναι πάντα οι ίδιοι (!) σε ένα κατά τα άλλα τεράστιο παιχνίδι, δεν κουνιούνται ποτέ από τη θέση τους, ενώ τα διάφορα αεροσκάφη πηγαινοέρχονται χωρίς να μπαινοβγαίνει κανένας. Τα δε διαστημόπλοια τα οποία αλλάζουμε και αναβαθμίζουμε έχουν ελάχιστες διαφορές μεταξύ τους, ενώ μας είχαν υποσχεθεί πως θα διαφέρει το καθένα μεταξύ τους ως προς τον χειρισμό και σκοπό τους ενώ θα μπορούσαμε να τα ονομάσουμε και όπως θέλουμε. Κάτι τέτοιο φυσικά δεν ισχύει,  ενώ λάμπουν δια της απουσίας τους τα factions! Όπως αναφέρεται σε παρουσίαση του παιχνιδιού, θα υπήρχαν factions στον κόσμο του παιχνιδιού και εμείς θα μπορούσαμε να τασσόμαστε υπέρ ή κατά κάποιας faction, να κάνουμε θελήματα για αυτούς ή να παίρνουμε μέρος σε εντυπωσιακές διαστημικές μάχες με τεράστια διαστημόπλοια να βομβαρδίζονται μεταξύ τους. Τελικά, το interaction με τις εξωγήινες φιλές είναι επιδερμικό, ενώ οι διαστημικές μάχες είναι ότι πιο arcade και αδιάφορο υπάρχει, ή μάλλον μετά το ακόμα πιο αδιάφορο και δυσλειτουργικό shooting που έχει ο χαρακτήρας μας.

nms2

Σίγουρα δεν είναι όλα μαύρα βέβαια στο No Man’s Sky. Ο τεχνικός του τομέας δεν παύει να είναι εντυπωσιακός, κυρίως για την κλίμακα του παιχνιδιού, όχι τόσο για τα γραφικά του αυτά καθεαυτά, τα οποία θα χαρακτήριζα μέτρια αλλά ικανοποιητικά όταν μιλάμε για ένα indie game. Η χρωματική παλέτα που χρησιμοποιείται και το art direction θα σας χαρίσουν πολλές φορές ΟΥΑΟΥ στιγμές, ενώ το χαλαρό procedural soundtrack θα σας συντροφεύσει ιδανικά στην χαλαρή σας εξερεύνηση. Μια εξερεύνηση που σίγουρα θα σας βάλει σε σκέψεις για το πόσο ασήμαντοι είμαστε σαν είδος και το πόσο μικρός είναι ο κόσμος που γνωρίζουμε. Από την άλλη δεν μπορώ παρά να αναφέρω τον δικό μου προβληματισμό που αφορά την ανθρώπινη φύση και πως αυτή εφαρμόζεται στο παιχνίδι. Ενώ έχουμε 18τρις πλανήτες μπροστά μας, εμείς σαν εγωιστικό και υπεροπτικό είδος που είμαστε το μόνο που κάνουμε είναι να πηγαίνουμε από πλανήτη σε πλανήτη και να τον στεγνώνουμε από τα resources του, να σκοτώνουμε την πανίδα του για να την καταλογογραφήσουμε πιο εύκολα, μέχρι να πεταχτούμε στον διπλανό πλανήτη και ξανά τα ίδια από την αρχή ως μία άλλη μάστιγα χωρίς κάποιον να μας σταματήσει. Νιώθω πως σε δύο γραμμές έγραψα ένα από τα πιθανά σενάρια τα οποία θα μπορούσε να υιοθετήσει το No Man’s Sky και να μας πάρει τα μυαλά. Αντί αυτού, το παιχνίδι απλά επιπλέει στην μετριότητα, πνιγμένο στο ίδιο του το hype και το overpromising με συνοδεία μιας ΑΑΑ τιμής των 60€, καλούμενο να χτυπήσει άλλα ΑΑΑ παιχνίδια παρόμοιας τιμολογιακής πολιτικής.

nms3

Εν κατακλείδι, το No Man’s Sky δίχασε και το ήξεραν από πριν οι δημιουργοί, ο Sean το είχε αναφέρει λίγο πριν την κυκλοφορία του και ήταν “ΟΚ” με αυτό. Δυστυχώς δεν είμαστε όμως όλοι ΟΚ με αυτό. To launch trailer αναφέρει Explore-Fight-Trade-Survive, τους τέσσερις πυλώνες του παιχνιδιού που όμως είναι τόσο επιδερμικοί και μη ανεπτυγμένοι που καταντούν αδιάφοροι. Όσοι αρέσκεστε στα παιχνίδια εξερεύνησης με χαλαρό ρυθμό, στο crafting σε τεράστιους κόσμους και έχετε άπλετο χρόνο στη διάθεση σας τότε το No Man’s Sky είναι για εσάς, ενώ πιθανά μελλοντικά updates ίσως να προσθέτουν όλο και περισσότερες δυνατότητες. Οι υπόλοιποι που αρέσκεστε σε story-driven games  ή περιμένατε το κάτι παραπάνω από το No Man’s Sky ή έστω αυτά που μας υποσχέθηκαν, τότε καλύτερα να κοιτάξετε αλλού και να επενδύσετε αλλού τα χρήματα σας. Εκτός αν δούμε κάποια εξέλιξη τύπου Destiny, όπου το No Man’s Sky σε 1-2 χρόνια με τα πολλά updates γίνει το παιχνίδι που κάποτε μας υποσχέθηκαν…