ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Αφορμή για το παρόν άρθρο αποτελεί η ανακοίνωση της Microsoft πως από δω και στο εξής θα περιλαμβάνει στην υπηρεσία του Xbox Game Pass όλα τα first party παιχνίδια των Microsoft Studios από την πρώτη μέρα κυκλοφορίας τους. Μια ανακοίνωση που επικροτήθηκε από κάθε μεριά του internet και προσωπικά με εντυπωσίασε, προκαλώντας μου θαυμασμό για την κίνηση αυτή και αμέσως έναν σκεπτικισμό για το πόσο υποτιμημένη ίσως έχουμε την Microsoft. Για να τα πάρω ένα ένα τα πράγματα από την αρχή, για όσους τυχόν δεν γνωρίζουν για τι πράγμα μιλάμε.

Τι είναι το Xbox Game Pass;

Το Xbox Game Pass είναι μια νέα συνδρομητική υπηρεσία από την Microsoft όπου για μόλις 9.99€/μήνα, μπορείτε να έχετε πρόσβαση σε πάνω από 100 παιχνίδια του Xbox One και 360, τα οποία μπορείτε να κατεβάσετε και να παίξετε στην κονσόλα σας όσο θέλετε για όσο καιρό είστε συνδρομητής. Κάθε μήνα προστίθενται και αφαιρούνται παιχνίδια, με την Microsoft να έρχεται πλέον και να ανακοινώνει πως ότι νέο αποκλειστικό παιχνίδι βγάζουν πλέον τα Microsoft Studios θα προστίθεται στην υπηρεσία την πρώτη μέρα κυκλοφορίας, χωρίς καμία επιπλέον επιβάρυνση και προφανώς, θα μένει για πάντα στη συλλογή της υπηρεσίας, χωρίς να αφαιρείται ποτέ. Μιλάμε για παιχνίδια που αναμένονται όπως τα Crackdown 3, Sea of Thieves και State of Decay 2 τα οποία με μόλις 9.99€/μήνα θα τα βλέπεις να γίνονται διαθέσιμα έτσι απλά για κατέβασμα στην κονσόλα σου, χωρίς να χρειάζεται να σκας 60ευρα για day one αγορά.

Μα καλά, είναι με τα καλά της η Microsoft; θα αναρωτηθείτε πολλοί, ενώ άλλοι ίσως πείτε πως η εταιρεία είναι πλέον τόσο απελπισμένη λόγω του ανταγωνισμού, που δίνει τα πρωτοκλασάτα παιχνίδια της για ένα δεκάρικο το μήνα. Και όμως η Microsoft μόλις μας αποκάλυψε το πλάνο που είχε στο μυαλό της από την αρχή της γενιάς και ακόμα παλαιότερα, αν θυμηθούμε το πεθαμένο πλέον, Games for Windows . Η εταιρεία έφαγε το κεφάλι της με την παρουσίαση του Xbox One με το always online, το υποχρεωτικό Kinect και την απαγόρευση των μεταχειρισμένων, κάτι που της στοίχισε σε γόητρο και φυσικά σε εκατομμύρια πωλήσεις κονσολών με το Xbox One να κυμαίνεται αυτή τη στιγμή κοντά στα 34εκ κονσόλες συνολικά, ενώ το PS4 στα 74εκ, ποσό υπερδιπλάσιο από αυτό της Microsoft. Η εταιρεία το Φθινόπωρο του 2015 ανακοίνωσε πως σταματά να αναφέρει τις μηνιαίες πωλήσεις της κονσόλας και αντίθετα θα επικεντρωθεί σε νούμερα που αφορούν τον αριθμό συνδρομητών του Xbox Live και το user engagement. Πολλοί μεταξύ μας, ως λογικό, θεωρήσαμε πως η MS φοβήθηκε την μηνιαία αντιπαράθεση αριθμών με τη Sony η οποία σάρωνε τότε και συνεχίζει να σαρώνει στην αγορά, πράγμα που το θεωρώ σίγουρο, όσο και αν δεν το παραδέχονται τα κεφάλια της εταιρείας. Ήξερε όμως τι έλεγε. Ο Phil Spencer δήλωνε τότε πως ο μηνιαίος αριθμός χρηστών του Xbox Live είναι «κρίσιμο σημείο» για να καθορίσουν την ευημερία του Xbox οικοσυστήματος, κατά πολύ περισσότερο σημαντικός από τον οποιοδήποτε αριθμό πωλήσεων κονσολών. Ο μηνιαίος αριθμός χρηστών αφορά τους gamers που κάνουν login στην Xbox υπηρεσία από Xbox 360, Xbox One και PC και φτάνει τους 55 εκατομμύρια χρήστες μηνιαίως, αριθμό πολύ σημαντικό, που όμως δεν ξεχωρίζει ποιοι πληρώνουν Xbox Live Gold συνδρομή και ποιοι όχι. Αντίστοιχα, η Sony έχει ανακοινώσει πάνω από 70 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες μηνιαίως και περί τους 27 εκατομμύρια συνδρομητές στην υπηρεσία PS Plus, ήτοι σχεδόν το 40% των ενεργών χρηστών πληρώνουν και μια συνδρομή PS Plus.

Η Microsoft ακολουθεί επίσης μια πολιτική με τα παιχνίδια της που μέχρι πρότινος έμοιαζε μπερδεμένη. Με το Xbox Play Anywhere, μπορεί κάποιος να αγοράσει τα παιχνίδια της και να τα παίξει είτε στην Xbox One κονσόλα του είτε στο PC. Εγώ προσωπικά δε διαθέτω Xbox One κονσόλα και όμως έχω παίξει όλα της τα τελευταία αποκλειστικά παιχνίδια όπως τα Gears of War 4 και Forza Horizon 3 στο δυνατό PC μου, με επιδόσεις άνετα καλύτερες από οποιοδήποτε Xbox One X. Για μένα, με αυτόν τον τρόπο, δεν υπάρχει λόγος να επενδύσω σε μια κονσόλα της Microsoft, σε αντίθεση με τη Sony όπου έχω επενδύσει σε PS4 για να παίζω τα αποκλειστικά της και μη, παιχνίδια. Είναι πάλι χαζή η Microsoft λοιπόν και όλοι οι υπόλοιποι έξυπνοι;

Σαφώς και όχι. Η εταιρεία έκανε πεντακάθαρο το πρόγραμμα της για το μέλλον του gaming, δεν θέλει αγοραστές, θέλει συνδρομητές. Δεν την νοιάζει τόσο πολύ για το πόσα Xbox θα πουλήσει, αρκεί να ανεβαίνουν τα νουμεράκια με τους χρήστες που θα αγοράζουν τις συνδρομές της και το user engagement. Όπως λέει ο Spencer, θέλουν να κρατούν τους Xbox Live χρήστες τους ευχαριστημένους και αυτό καταφέρνουν με κινήσεις όπως τα Xbox Play Anywhere, Xbox Game Pass και τη ξαφνική τους αγάπη για το Cross Play. Αυτό που θέλουν να επιτύχουν στην τελική, είναι ο καθένας να αγοράζει από μία Xbox κονσόλα , μία συνδρομή Xbox Live Gold και μία συνδρομή Xbox Game Pass. Κάποια στιγμή θα επεκταθεί και το Xbox Game Pass στα PCs, κάνοντας τελείως προαιρετική την αγορά κονσόλας, προχωρώντας ένα βήμα πριν την τελική επίτευξη του στόχου. Ποιος είναι αυτός; Μα φυσικά το υγρό όνειρό κάθε εταιρείας στον χώρο της διασκέδασης, η πλήρης ψηφιακή διανομή περιεχομένου μέσω μια πλατφόρμας τύπου Netflix, με το μόνο που θα τους απασχολεί να είναι το πως θα την κάνουν πιο ελκυστική σε νέους συνδρομητές και πως θα κρατήσουν ψηλά τον μηνιαίο αριθμό χρηστών, χωρίς να τους απασχολούν τεράστια έξοδα για έρευνα και ανάπτυξη νέας κονσόλας, με το συχνό φαινόμενο να πωλείται στην τελική κάτω του κόστους, χωρίς να τους απασχολούν τεράστια έξοδα για κατασκευή και διανομή των παιχνιδιών στα καταστήματα όλου του κόσμου. Όλοι θέλουν να γίνουν σαν το Steam της Valve, που όταν πρωτοξεκίνησε το 2004 μόνο και μόνο για να μοιράζει updates στο Counter Strike 1.6 κατάφερε να μονοπωλεί το PC gaming μια 10ετία αργότερα, ποιος μας λέει πως η Microsoft, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες ανάπτυξης λογισμικού και hardware στον κόσμο, δεν προετοιμάζει προσεκτικά το έδαφος για την αποκλειστικά ψηφιακή διανομή βιντεοπαιχνιδιών 1ο χρόνια αργότερα; Νομίζω θα ήμασταν αφελείς να πιστεύουμε το αντίθετο.
Προσέξτε πως όλα τα παιχνίδια της Microsoft είχαν και θα έχουν πάντα multiplayer κομμάτι παράλληλα με μικροσυναλλαγές  ή θα τείνουν προς παιχνίδια-υπηρεσίες τύπου Sea of Thieves και State of Decay 2 όπου η ενασχόληση των gamers μαζί τους θα φαντάζει ατελείωτη. Συνδυάστε το αυτό με ένα Xbox Game Pass που μοιάζει ελκυστικότατο στα 10ε καθώς θα σας έρθουν όλα τα νέα αποκλειστικά στην πόρτα σας την πρώτη μέρα για να τα παίξετε. Ναι αλλά αυτά είναι online παιχνίδια, οπότε θέλετε και μια συνδρομή Xbox Live Gold στα 60€ ετησίως, φτάνοντας έτσι στα 180€ για 12 μήνες Game Pass και 1 έτος Live Gold. Πολλαπλασιάστε αυτό το νούμερο με τα εκατομμύρια των χρηστών συν οποιεσδήποτε κανονικές ψηφιακές αγορές παιχνιδιών και DLCs από το Xbox Store και καταλαβαίνετε για τι αστρονομικά ποσά μιλάμε, χωρίς τρίτα έξοδα και μεσάζοντες, απλό-καθαρό-σταθερά μηνιαίο ρευστό στα ταμεία της εταιρείας.

Θα κλείσω με έναν προβληματισμό για σκέψη και συζήτηση. Σκεφτείτε όλα τα Single Player παιχνίδια της Sony, με τα τεράστια budget εκατομμυρίων (ενδεικτικά το Detroit Become Human έχει budget 30εκ και δεν θεωρείται και η κορυφαία κυκλοφορία της Sony), πόσο θα άντεχαν αν έκανε μια παρόμοια κίνηση η Sony σαν το Game Pass, όπου ο καθένας θα μπορούσε μέσα σε ελάχιστες ώρες ή απλά μέσα σε ένα μήνα, να παίξει και να τερματίσει ΟΛΑ τα αποκλειστικά single player παιχνίδια του PS4 με μόλις 9.99€; Πλέον ελπίζω να βλέπετε και να σας έγινε ξεκάθαρο γιατί η Microsoft δεν επενδύει σε single player εμπειρίες και γιατί το μεγαλύτερο της κατόρθωμα και παιδί, είναι το Xbox Live. Μένει να δούμε πως θα κινηθούν οι gamers για το τι θα επικρατήσει και ποιο θα είναι το μέλλον του gaming.