Platform: PS4
Publisher: Sony
Developer: Guerilla Games
Διάθεση: Sony Hellas
Κυκλοφορία: 01/03/2017

Η Guerrilla Games, μετά από 5 χρόνια ανάπτυξης και σχεδιασμού, παραδίδει στα χέρια των PS4 gamers το νέο της πόνημα που φέρει την ονομασία Horizon: Zero Dawn. Αφήνοντας πίσω της τα Killzone παιχνίδια, προχωρά στην δημιουργία ενός νέου IP στον χώρο των open world Action/RPG, που όλα δείχνουν πως θα αποτελέσει ένα νέο δυναμικό franchise στη φαρέτρα του PlayStation. Το Horizon: Zero Dawn αποτελεί εύκολα ένα από τα καλύτερα παιχνίδια του PlayStation 4 και τους λόγους θα σας τους εξηγήσω αναλυτικά στο κείμενο που ακολουθεί. Αρχικά, πατήστε το play στο παρακάτω βίντεο και ας ξεκινήσουμε.

Το Horizon: Zero Dawn λαμβάνει χώρα σε έναν μετά-μετά-αποκαλυπτικό κόσμο στον πλανήτη Γη, όπου η ανθρωπότητα έχει καταστραφεί ολοσχερώς και 1000 χρόνια μετά το αποκαλυπτικό γεγονός, η ανθρωπότητα ξαναβρίσκει τα πρώτα της πατήματα, με τις πρώτες πρωτόγονες οργανωμένες κοινωνίες και φυλές να παλεύουν μεταξύ τους (ξανά) για την κυριαρχία και επιβίωση, μόνο που οι ρόλοι έχουν κάπως αντιστραφεί. Ο άνθρωπος έχει πάψει να είναι το κυρίαρχο είδος επάνω στον πλανήτη μας. Η Μητέρα φύση έχει πάρει πίσω ότι της ανήκει και πλέον η Γη καλύπτεται από απέραντες πεδιάδες πρασίνου, γαλανά ποτάμια και καθαρούς μπλε ουρανούς, ενώ στον κόσμο κυριαρχούν πλέον μηχανικά ρομπότ τα οποία φέρουν μορφές ζώων και δεινοσαύρων. Οι άνθρωποι βρίσκονται περισσότερο σε αμυντική στάση, καθώς πέρα από τις μεταξύ τους συρράξεις, τα ρομπότ δείχνουν ολοένα και περισσότερο εχθρική διάθεση απέναντι τους, ενώ νέα είδη επικίνδυνων ρομπότ κάνουν την εμφάνιση τους. Κάπου εκεί έρχεται η Aloy, μια δυναμική κοκκινομάλλα που έχει εξοριστεί από την φυλή της και μεγαλώνει στα χέρια του επίσης εξόριστου Rost. Αυτός θα της μάθει τα πάντα γύρω από την μάχη της επιβίωσης με σκοπό την επανένταξη της Aloy στη φυλή της και την δυνατότητα να της απαντηθούν ερωτήματα που την βασανίζουν από τη γέννηση της. Κομβικό σημείο στη ζωή της Aloy είναι η εύρεση ενός εξαρτήματος μέσα σε υπόγεια ερείπια των Old Ones (των τότε ανθρώπων δηλαδή), ενός αντικειμένου με την ονομασία Focus, που της δίνει την δυνατότητα να βλέπει πληροφορίες και να αλληλεπιδρά με τα ρομπότ και εγκαταστάσεις των Old Ones. Οι ερωτήσεις είναι πολλές, γιατί εξαφανίστηκε ο πολιτισμός των προηγούμενων ανθρώπων πριν από 1000 χρόνια; Ποιος φτιάχνει τα ρομπότ και ποιος τα ελέγχει; Γιατί η ολοένα και αυξανόμενη επιθετικότητα τους; Και το ταξίδι σας ξεκινά…

Θα σταματήσω εδώ καθώς το Horizon: Zero Dawn είναι ένα story driven παιχνίδι και οτιδήποτε παραπάνω, απλά θα σας χαλάσει την εμπειρία που θα βιώσετε ανακαλύπτοντας μόνοι σας τα μυστήρια του κόσμου του. Ως σύνολο, το σενάριο και ο κόσμος του Horizon: Zero Dawn είναι κάτι το ξεχωριστό και εκπληκτικό ταυτόχρονα, εκεί όπου το μέταλλο αναμιγνύεται με το φυσικό στοιχείο και ο άνθρωπος είναι  απλός θεατής, αδύναμος να παρέμβει. Ετοιμαστείτε για ένα επικό ταξίδι και σίγουρα για μία από τις καλύτερες εμπειρίες του PlayStation 4. Οι λάτρεις των single player παιχνιδιών μόλις απόκτησαν άλλον έναν must buy τίτλο.

Ετοιμαστείτε για ένα επικό ταξίδι και σίγουρα για μια από τις καλύτερες εμπειρίες του PlayStation 4.

Αφήνοντας το σενάριο στην άκρη, τρεις είναι οι βασικοί πυλώνες που ξεχωρίζουν γρήγορα στο Horizon: Zero Dawn. Εν αρχή είναι ο κόσμος του παιχνιδιού, ο οποίος αποτελεί εύκολα τον πιο όμορφο κόσμο σε open world παιχνίδι, συγκρινόμενος μόνο με το επίτευγμα της CD Projekt RED και το The Witcher 3. Ο τεράστιος χάρτης του παιχνιδιού είναι τόσο ποικιλόμορφα σχεδιασμένος και τόσο ζωντανός, που είναι το πρώτο πράγμα που θα σας αφήσει με το στόμα ανοιχτό. Η Guerrilla Games με την DECIMA μηχανή γραφικών στην κυριολεξία ζωγράφισαν και μας παρέδωσαν έναν κόσμο τόσο ζωντανό και άψογο, που μας κάνει να αναρωτιόμαστε για τις δυνατότητες του ταπεινού μας PS4. Το Horizon: Zero Dawn αποτελεί αναμφισβήτητα τον καλύτερο τίτλο σε γραφικά του PS4, συγκρινόμενος μόνο με αυτόν του Uncharted 4 και κατά την γνώμη μου, τον ξεπερνά, αφού μιλάμε για ένα παιχνίδι ανοιχτού κόσμου και όχι ενός στενού και scripted παιχνιδιού όπως του Uncharted 4. Η πλοήγηση μας μέσα στον κόσμο του Horizon ήταν μια συνεχόμενη ευκαιρία για screenshots, μέσω του εξαιρετικού photo mode, κάτι που αποδεικνύεται και από τα screenshots που συνοδεύουν το παρόν review. Ο σχεδιασμός των δασών και των λιβαδιών είναι τόσο πλούσιος, με την πανίδα να καλύπτει τα πάντα και να κυματίζει ανάλογα την κατεύθυνση του ανέμου. Λεπτομερέστατες συστάδες δέντρων, με τους volumetric φωτισμούς να ξεπροβάλλουν ανάμεσα από τις φυλλωσιές και oi ακτίνες του ηλίου να διαπερνάν με δυσκολία, ενώ ζωάκια τρέχουν να κρυφτούν. Ψηλά βουνά με χιόνια και χαμηλή ορατότητα λόγω χιονοθύελλας, ομίχλη και ερήμους με αμμοθύελλες. Σε όλα τα παραπάνω βάλτε το δυναμικό σύστημα καιρού, με ηλιοφάνεια, καταιγίδες και χιονοπτώσεις, ενώ δε θα μπορούσε να λείπει και η εναλλαγή ημέρας/νύχτας, διαφοροποιώντας ακόμα περισσότερο την εμπειρία μας σε κάθε μέρος που επισκεπτόμαστε.

Το Horizon: Zero Dawn παίχτηκε εξολοκλήρου στο απλό PS4 και για όσους ανησυχείτε, μη φοβάστε, δεν πρόκειται να στερηθείτε τίποτα σε σχέση με την PS4 Pro έκδοση. Το παιχνίδι τρέχει «νερό» στο απλό PS4 στα 1080p/30fps, ακόμα και όταν η οθόνη γεμίζει από ρομπότ και εφέ κατά τη διάρκεια των μαχών. Η υποστήριξη HDR είναι δεδομένη, ενώ στο σύνολο, παρατηρήθηκαν 2-3 μικρά framedrops και μάλιστα σε άσχετα σημεία, κάτι που αποδεικνύει περίτρανα την μαεστρία της Guerrilla και το πως κατάφεραν να εντρυφήσουν τόσο πολύ στο hardware του PS4, ξεζουμίζοντας τις δυνατότητες του. Εδώ να σημειώσουμε πως η εταιρεία έχει ανακοινώσει την διάθεση ενός Pro Patch την ημέρα κυκλοφορίας του τίτλου (1η Μαρτίου), που θα βελτιώνει τον οπτικό τομέα στο PS4 Pro στα 1080p και θα προσθέτει και performance mode για καλύτερο framerate. Οπότε, όσοι παίξαμε το Horizon έως τώρα αντικρίζουμε τα ίδια γραφικά ανεξαρτήτων PS4/Pro, εκτός φυσικά από την ανάλυση, που στο Pro είναι 4K με τη χρήση της checkerboard τεχνικής, αν φυσικά διαθέτετε 4Κ display.

Δεύτερος πυλώνας είναι φυσικά τα ρομπότ που κυριαρχούν στον κόσμο του παιχνιδιού. Το πρωτότυπο σενάριο του παιχνιδιού, θέλει αυτόνομα ρομπότ με τη μορφή ζώων ή δεινοσαύρων να βασιλεύουν στον κόσμο του Horizon. Ο σχεδιασμός τους είναι απλά εκπληκτικός και με τρομερή λεπτομέρεια. Παρατηρήστε τα από μακρυά και θα δείτε να κινούνται και να αντιδρούν σαν αληθινά ζώα. Δείτε τα να κινούνται σε κοπάδια, να τρομάζουν και φεύγουν ή να σας επιτίθενται ανάλογα το είδος, να πετούν ή να κολυμπούν. Δείτε τα από κοντά και παρατηρήστε την λεπτομέρεια του carbon fiber στον σκελετό τους, τον ηλεκτρισμό που «τρέχει στις φλέβες τους», την φυσικότητα των μηχανικών μυών τους και το διάφορα κομμάτια που απαρτίζουν την πανοπλία και τα όπλα τους. Ο κόσμος είναι γεμάτος από δαύτα καθώς αποτελούν το κυρίαρχο είδος και δεν είναι απλά διακοσμητικά στοιχεία που θα συναντάτε σπάνια. Ευτυχώς επίσης, υπάρχει μεγάλη ποικιλία και θα ανακαλύπτεται νέα είδη καθόλη τη διάρκεια της ιστορίας, ενώ κάθε είδος έχει το δικό του μέρος προτίμησης όπου συχνάζει. Η δουλειά που έγινε εδώ είναι κάτι παραπάνω από εξαιρετική, καθώς τα ρομπότ στην κυριολεξία είναι το μισό παιχνίδι. Με το focus σας μπορείτε να δείτε την πορεία που ακολουθούν, ενώ σκανάροντας τα, θα δείτε τις αδυναμίες τους, τα αδύνατα τους σημεία και τον οπλισμό τους, έτσι ώστε να τα αντιμετωπίσετε ανάλογα. Αργότερα μέσα στο παιχνίδι θα μπορείτε να τα κάνετε override ώστε είτε να τα καβαλήσετε και να ταξιδέψετε μαζί τους ή απλά να πολεμήσετε με αυτά στο πλάι σας ή με εσάς πάνω τους! Από τα μικρά ρομπότ τα οποία θα αποτελειώνετε συχνά για να πάρετε τα parts τους, έως τα τεράστια μηχανικά τέρατα τύπου T-Rex και Βροντόσαυρου που θα αντικρίσετε με δέος, το Horizon δε θα σταματήσει να σας χαρίζει επικές μάχες και συνεχείς αλληλεπιδράσεις με τα ρομπότ, περισσότερο ακόμα και από τους NPCs του παιχνιδιού.

Τρίτος πυλώνας είναι φυσικά η πρωταγωνίστρια, Aloy. Μάλλον δεν ήταν τυχαίες οι δηλώσεις πως η Aloy θα είναι ένα νέο PlayStation Icon και εμείς συμφωνούμε. Η δυναμική παρουσία της Aloy, μέσα από το ταξίδι της από απόκληρη σε ηρωίδα, είναι ότι πιο λυτρωτικό για την ίδια και φυσικά κατ’επέκταση για τον παίκτη. Μακρυά από υπερσεξουαλικοποίηση λόγω φύλου, η Aloy αποδεικνύεται κατάλληλη και ανώτερη των περιστάσεων, καλύπτοντας όλα τα κριτήρια που έχουμε συνηθίσει να κολλάμε στα πρότυπα ηρώων. Ξεκινώντας από προσωπικά κίνητρα, θα αναδειχθούμε στα ανώτερα κλιμάκια της φυλής μας, έως και πρωτεργάτη για την διατήρηση του ανθρώπινου είδους. Μαχητικότητα, ευλυγισία, εξυπνάδα και αποφασιστικότητα είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά που μας διακρίνουν, ενώ σε πολλούς διαλόγους μας δίνεται η ευκαιρία να χτίσουμε την προσωπικότητα μας και τις σχέσεις μας με άλλους χαρακτήρες, απαντώντας με την καρδία μας, το μυαλό μας ή την επιθετικότητα μας, σε ένα σύστημα διαλόγων που φέρει στη σειρά Mass Effect.

Εδώ, θέλω να επισημάνω κάτι το οποίο δεν βλέπω να αναφέρουν πολλοί reviewers. Μέσα στον corporate κόσμο των videogames, με τα budgets εκατομμυρίων και με τα κουστούμια των μεγαλοστελεχών, η απαίτηση για ελαχιστοποίηση του ρίσκου είναι τόσο μεγάλη, που έχουμε δει πολλά παραδείγματα whitewashing όπου κατά μεγάλο ποσοστό οι ήρωες είναι λευκοί και άντρες. Η Guerrilla ( και κατ’επέκταση η Sony) δείχνουν τόσο μεγάλη εμπιστοσύνη στο Horizon και απαγκιστρώνονται από καθετί παλαιό, προσφέροντας ένα νέο IP με πρωταγωνίστρια μια δυναμική κοκκινομάλλα γυναίκα, μακρυά από oversexualized πρότυπα, ενώ στον κόσμο του παιχνιδιού, κυρίως στη  φυλή της Aloy, υπάρχει μητριαρχική κοινωνία με τις γυναίκες να έχουν τον πρώτο και κυρίαρχο λόγο. Οι δε θέσεις εξουσίας και βασικοί NPCs στον υπόλοιπο κόσμο, καλύπτονται ΚΑΙ από ανθρώπους με Νοτιοαμερικάνικη (λατινική) καταγωγή, Αφροαμερικανούς, Ασιάτες ή από τη Μέση Ανατολή. Όλα τα παραπάνω αποτελούν σημάδια αποφυγής  ή εκμετάλλευσης στα περισσότερα σύγχρονα games, όχι όμως για το Horizon: Zero Dawn της Guerrilla, μπράβο.

Περνώντας στα του gameplay, να ξανα αναφέρω πως μιλάμε για έναν open world action/RPG τίτλο, με ότι αυτό συνεπάγεται. Δηλαδή, ως RPG, το Horizon θα το χαρακτήριζα από τα φιλικότερα και entrly level RPGs που υπάρχουν. Αποτελεί την ιδανική ευκαιρία για πολλούς, ώστε να ασχοληθούν με το είδος των RPGs που πολλές φορές μας φοβίζει λόγω της πολυπλοκότητας που μπορεί να έχει ή της τεράστιας διάρκειας του. Το Horizon καταφέρνει μια καλή και ιδανική ισορροπία, προσφέροντας ένα σύνολο 50 ωρών έως το 100% της ολοκλήρωσης τους, με το κύριο quest να αγγίζει άνετα τις 25-30 ώρες καθαρού gameplay. Οι RPG μηχανισμοί του τίτλου είναι οι βασικοί και εύκολα διαχειρίσιμοι. Δεν υπάρχουν classes ή επαγγέλματα, ούτε αποκλειστικά Skill trees. Η Aloy θα κληθεί να μαζεύει συνεχώς parts από τα ρομπότ που καταστρέφει, κυρίως για αγορά όπλων και πανοπλιών, καθώς και τα διάφορα resources που υπάρχουν διάσπαρτα στο χάρτη (ξύλο, βότανα κ.α.), ενώ μεγάλο ρόλο παίζει και το κυνήγι αληθινών ζώων αφού με τα resources που παίρνετε από αυτά (και σε συνδυασμό) μπορείτε να φτιάξετε potions ή buffs, καθώς και να αυξήσετε το μέγεθος της «τσέπης» σας, επιτρέποντας σας να μπορείτε να κουβαλήσετε περισσότερα resources, πυρομαχικά, potions κτλ. Η αγορά όπλων ή πανοπλιών γίνεται μόνο από διάσπαρτους εμπόρους και πάντα απαιτούνται shards (το νόμισμα του παιχνιδιού) και parts από ρομπότ. Φυσικά μπορούμε και να αγοράσουμε potions, resources και buffs με shards από τους εμπόρους, αλλά αν μαζεύετε συνέχεια resources θα μπορείτε εύκολα να τα κάνετε craft μόνοι σας. Craft επίσης μπορούμε να κάνουμε σε όλα μας τα είδη πυρομαχικών, καθώς και παγίδων. Όλα τα όπλα μας και πανοπλίες έχουν και το δικό τους color-coded σύστημα σπανιότητας, δηλαδή uncommon (πράσινο), rare (μπλε) και very rare (μοβ) και όπως φαντάζεστε ανάλογες είναι και οι απαιτήσεις για να τα αγοράσετε. Παρόμοιο σύστημα σπανιότητας ακολουθούν και τα coils, τα οποία μπορούμε είτε να αγοράσουμε είτε να γίνουν drop από τους εχθρούς μας και μπορούμε να προσαρμόσουμε στην πανοπλία ή όπλα μας χαρίζοντας επιπλέον δυνατότητες (πχ +29 shock, ή 8% resist fire), προσαρμόζοντας το build του χαρακτήρα μας στις εκάστοτε ανάγκες. Το Skill Tree δε, ξεκλειδώνει βήμα βήμα με skill points που αποκτούμε από αποστολές ή level up και βελτιώνει τις δυνατότητες μας (δυνατότερο silent strike ή αθόρυβο περπάτημα) ή προσθέτει καινούριες, όπως το εξαιρετικά χρήσιμο προσόν του να μπορούμε να εναλλάσσουμε τα coils που βάζουμε στα όπλα ή πανοπλίες, γιατί χωρίς αυτό το skill κάθε φορά που αλλάζουμε coils τα παλαιά χάνονται για πάντα, περιορίζοντας έτσι τις επιλογές μας.

Φυσικά το RPG στοιχείο συνεχίζεται και στις αποστολές μας, όπου πέραν του main quest, έχουμε πολλά side quests τα οποία (προς έκπληξη μου) δείχνουν να έχουν διδαχτεί από το The Witcher 3 καθώς, τα περισσότερα αποτελούν μικρές ιστορίες στον κόσμο του παιχνιδιού και μπορούν να κρατήσουν και πάνω από ώρα το καθένα, ενώ διαθέτουν αρκετή ποικιλία χωρίς να κουράζουν. Παρόμοιας φιλοσοφίας αλλά μικρότερης σημασίας είναι τα errands, μικρά fetch quests που συνήθως σας δίνουν resources ως ανταμοιβή. Από κει και πέρα υπάρχουν τα tutorial quests (ναι μέχρι και τα tutorial σας δίνουν XP), τα Cauldron Quests (ανακαλύψτε μόνοι σας τι είναι..), τα Tallneck Quests (σκαρφαλώνετε στα ψηλότερα Robots τύπου βροντόσαυρου και σας ανοίγουν τον χάρτη) κ.α. ενώ φυσικά δε λείπουν τα πραγματικά δεκάδες collectables και Έμποροι που σας υπόσχονται σπάνια πράγματα αν τους τα πάτε. Γενικά το όλο σύστημα είναι βατό ώστε να μην χαθείτε στα γρανάζια του αλλά ταυτόχρονα να είναι θελκτικό ώστε να σας τραβάει να αναβαθμιστείτε ή να ψάχνετε Quests και Collectables που θα σας χαρίσουν σπάνια αντικείμενα και κατ’επέκταση το προβάδισμα στη μάχη. Δώστε σημασία στα διάφορα collectables κείμενα ή ηχητικά ντοκουμέντα γιατί αυτά αποκαλύπτουν το περισσότερο lore που κρύβεται πίσω από το παιχνίδι και έτσι θα κατανοήσετε περισσότερο την ιστορία και τα σημεία κλειδιά.

Και αναφερόμενος στην μάχη, ας πάμε στο action στοιχείο του Horizon: Zero Dawn, οπού εκεί και αν λάμπει πραγματικά το παιχνίδι. Καταρχάς να αναφέρω πως το επίπεδο δυσκολίας Very Hard είναι ξεκλείδωτο από την αρχή και να σας προτείνω (όσοι τουλάχιστον επιθυμείτε λίγο challenge) να ξεκινήσετε από το Hard και πάνω επίπεδο. Στο Normal που το έπαιξα εγώ αντιμετώπισα ελάχιστες δυσκολίες και αφού έφτασα σε ένα καλό build την Aloy, με λίγο σχεδιασμό μπορούσα σχετικά εύκολα να ρίξω τους μεγαλύτερους εχθρούς, τουλάχιστον από απόσταση. Κάθε σας μάχη πάντως μπορεί να είναι και η τελευταία σας, αν δεν εκμεταλλευτείτε πλήρως το οπλοστάσιο σας και τα ταλέντα της Aloy. Δεν ήταν λίγες οι φορές που έχασαν από low level ρομπότ κυρίως γιατί τα περισσότερα συμπεριφέρονται ως αγέλη, οπότε το ένα ειδοποιεί το άλλο και ορμάνε κατά πάνω σας. Από κει και πέρα, ευτυχώς, το οπλοστάσιο της Aloy προσφέρει ποικιλία. Διάφορα τόξα, σφεντόνες και παρόμοιες κατασκευές είναι στην διάθεση σας, μπορώντας να έχετε equiped έως 4 το μέγιστο ταυτόχρονα. Από κει και πέρα το κάθε όπλο έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες ανάλογα την σπανιότητα του και τα πυρομαχικά που διαθέτει, χώρια τα coils που του επισυνάπτουμε. Βρήκα πολύ δουλεμένο το όλο σύστημα των όπλων, με κάθε είδος να προτείνεται ανάλογα και το είδος του ρομπότ που θα αντιμετωπίσετε. Όπλο που στήνει παγίδες ώστε να περάσει ο αντίπαλος και να πιάσει φωτιά/ηλεκτρισμό/έκρηξη, όπλο που δένει με σχοινιά στο έδαφος τα ρομπότ ώστε να περιορίσει τις κινήσεις τους (απαραίτητο στα μεσαία έως μεγαλύτερα ρομπότ), πυροβόλο όπλο για τετ-α-τετ, σφεντόνα για χειροβομβίδες κ.α. ενώ το καθένα φέρει πυρομαχικά που έχουν διαφορετικά elements όπως φωτιά/ηλεκτρισμό/πάγο/corruption ώστε να προσαρμοστείτε στην ανάλογη αδυναμία του αντιπάλου. Φυσικά, όπως και να το κάνουμε, αυτό που ξεχωρίζει είναι το τόξο της Aloy, το οποίο θα γίνει η δεύτερη μας φύση. Βέλη διαφόρων ειδών προσαρμόζουν την επίθεση μας, ενώ μπορούμε να πάρουμε από κάτω και τα βαριά όπλα που ξεκολλάμε από τα μεγάλα ρομπότ και να τα χρησιμοποιήσουμε εναντίων τους.

Γενικότερα, το Horizon μας αφήνει να προσαρμόσουμε μόνοι μας το στυλ επίθεσης μας. Η stealth προσέγγιση προτείνεται και κάθε αποστολή προσφέρεται για stealth σχεδιασμό, με στήσιμο παγίδων στην πορεία των ρομπότ, εκμετάλλευση του φυσικού περιβάλλοντος για κάλυψη και silent χτυπήματα ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις όπου μπορείτε να ρίξετε κορμούς δέντρων πάνω στα ρομπότ. Όσοι επιθυμείτε μια πιο επιθετική αντιμετώπιση, σίγουρα το τόξο και η σφεντόνα με χειροβομβίδες είναι οι φίλοι σας, αρκεί να διατηρήσετε την απόσταση σας. Έτσι και σας πλησιάσουν τα ρομπότ δύσκολα να νικήσετε σε μια τόσο κοντινή μάχη. Η melee μάχη της Aloy είναι αρκετά περιορισμένη και αν βγάλουμε απέξω τα stealth χτυπήματα, τότε μας μένει μόνο το light attack και heavy attack, τα οποία δύσκολα θα ρίξουν μέτρια και μεγάλα ρομπότ πριν μας ρίξουν αυτά. Δεν υπάρχει άμυνα, παρά μόνο αποφυγή, ενώ ακόμα πιο εμφανές γίνεται κατά την διάρκεια μάχης με ανθρώπινους εχθρούς. Πολύ συχνά θα βρεθούμε αντιμέτωποι και με ανθρώπους (ή ανθρώπους και ρομπότ μαζί), αλλά εκεί παρατήρησα εύκολα πως το melee σύστημα δεν επαρκεί και είναι αρκετά πίσω σε σχέση με άλλους σύγχρονους τίτλους. Τα χτυπήματα μας κάνουν μικρή ζημιά ακόμα και το heavy, ενώ οι αντίπαλοι πάντα προλαβαίνουν να μας χτυπήσουν ανάμεσα στα αλλεπάλληλα light attack μας. Δεν υπάρχει lock system ούτε άμυνα/counter. Από τη μια μεριά, σχεδιαστικά είναι σωστό, καθώς σε αντίθετη περίπτωση θα ήταν κατά πολύ overpowered ο χαρακτήρας μας, ενώ τώρα η Aloy είναι εμφανέστατα προσαρμοσμένη σε stealth ή από απόσταση επιθέσεις. Αν θα μπορούσε να ρίχνει τεράστια ρομπότ και ταυτόχρονα 5-6 ανθρώπινους εχθρούς με κινήσεις WWE τότε ίσως να μιλούσαμε για σχεδιαστικό σφάλμα στην όλη φιλοσοφία του παιχνιδιού. Όπως και να χει, τα melee encounters δεν είναι το στοιχείο του παιχνιδιού που θα ευχαριστηθείτε και ιδιαίτερα, αφού μένει στα βασικά, κάνοντας απλά τη δουλειά του.

Το Horizon: Zero Dawn αποτελεί την αυγή ενός νέου franchise στο PlayStation.

Ξεχωριστή παράγραφο απαιτεί και ο ηχητικός τομέας του παιχνιδιού, ο οποίος συνοδεύει το ίδιο άψογα τον υπόλοιπο τεχνικό τομέα. Ατμοσφαιρικό soundtrack θα σας συνοδεύει καθόλη τη διάρκεια της περιπέτειάς σας, ενώ θα ανεβάζει ρυθμούς όταν θα βρίσκετε στην μάχη, αυξάνοντας την ένταση. Τα ηχητικά εφέ έχουν και αυτά την τιμητική τους, καθώς σε ένα τόσο πλούσιο περιβάλλον θα ακούσετε ήχους των αληθινών ζώων, το θρόισμα των φύλλων, την ένταση του ανέμου και μέσα σε όλα αυτά, το αυστηρό και βαρύ χτύπο του μετάλλου ενός παρακείμενου κινούμενου ρομπότ. Οι δε κραυγές τους θα σας βάλουν στα πόδια αν τις ακούσετε κοντά σας, με τα εφέ των επιθέσεων τους και των όπλων σαν να συνδυάζονται τέλεια στην επική μάχη μεταξύ μηχανής και ανθρώπου. Ξεχωριστή αναφορά κάνω στα voice overs και στην εξαιρετική δουλειά που έγινε στους πρωταγωνιστές της ιστορίας, με τους απλούς NPCs να έχουν επίσης αξιόλογες φωνές. Στην Aloy δε, χαρίζει την φωνή της η Ashly Burch, γνωστή από τις δουλειές της στη σειρά Borderlands και ως Chloe του Life is Strange.

Φτάνοντας στο τέλος και μετά από πολύ praise για το Horizon: Zero Dawn, προσπάθησα να εντοπίσω όσα περισσότερα αρνητικά ή ελαττώματα μπορούσα, ώστε να κρίνω αυστηρά την τελειότητα που είχα στο μυαλό μου για το παιχνίδι. Ναι υπάρχουν ελαττώματα, οι εκφράσεις προσώπου των ηρώων είναι απλά άνω του μετρίου,ενώ μικρά εφέ απουσιάζουν από το παιχνίδι (βρεγμένα ρούχα/μαλλιά, πατημασιές σε λακκούβες/νερό, βροχή να κυλάει από τα πετρώματα/λοιπές υφές), τα οποία εύκολα συγχωρώ μπροστά στο υπόλοιπο τεχνολογικό επίτευγμα, τα οποία προφανώς θυσιάστηκαν για χάρη των επιδόσεων στα framerates. Από κει και πέρα το melee combat system δεν είναι τόσο χορταστικό όσο το εξ’αποστάσεως, ενώ και οι ανθρώπινοι εχθροί (σε μεγάλη αντίθεση με τα ρομπότ) δεν διακρίνονται και ιδιαίτερα για την ευφυΐα τους. Μόνο και μόνο το ότι κάθισα να ψάξω για ελαττώματα λέει πολλά από μόνο του, τα οποία ελάχιστη έως μηδαμινή επίπτωση έχουν στο γενικό σύνολο, ίσως εξαιρουμένης της ΑΙ των ανθρώπινων αντιπάλων.

Εν κατακλείδι, το Horizon: Zero Dawn αποτελεί την αυγή ενός νέου franchise στο PlayStation. Η Guerrilla παρέδωσε ένα τεχνολογικό επίτευγμα με τον πανέμορφο κόσμο του, ένα ισορροπημένο εθιστικό Action/RPG με τους μηχανισμούς του, μια πρωτότυπη ιστορία με το πάντρεμα μηχανών και ανθρώπων σε σύγκρουση και ένα PlayStation Icon στο πρόσωπο της Aloy. Τι άλλο να ζητήσουμε, ένα sequel μήπως;