Το VR έχει κάνει τα πρώτα του βήματα στο κόσμο του θεάματος και τις διασκέδασης. Από τη φύση της η τεχνολογία αυτή έκανε το ντεμπούτο της στο χώρο των video games καθώς είναι και το πιο εύκολο πεδίο ανάπτυξης. Η διασκέδαση και δη των νέων ανθρώπων, δίνει πρόσφορο έδαφος για περαιτέρω ανάπτυξη τεχνολογιών που υπό άλλες συνθήκες δεν θα επέτρεπαν στους κολοσσούς της βιομηχανίας να επενδύσουν σε αυτές. Ο νέος άνθρωπος είναι πιο δεκτικός σε νέες καταστάσεις και trends στη ζωή του, από τον ώριμο κατασταλαγμένο.

Οι εφαρμογές και οι δυνατότητες της VR τεχνολογίας δε σταματάνε στη διασκέδαση. Ίσως μπορούμε να πούμε πως ο κόσμος της διασκέδασης δίνει το εφαλτήριο για την περαιτέρω επίγνωση της τεχνολογίας αυτής καθιστώντας την “mainstream”. Έτσι οι άνθρωποι που δεν έδωσαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον σε αυτή, να συνειδητοποιήσουν το μέγεθος και της δυνατότητες της. Η VR τεχνολογία μπορεί να είναι ένας βασικός σταθερός παράγοντας άλματος της ανθρωπότητας σε πολλές πτυχές της ζωής μας.

Στο παραπάνω βίντεο βλέπετε το NeuroTouch. Το NeuroTouch είναι ένας εξομοιωτής εγχειρίσεων. Χρησιμοποιήσει stereovision και ημιαυτόματα εργαλεία για τα χέρια με force feedback. Ο εξομοιωτής μπορεί να κάνει simulation τέσσερα σενάρια, που συμπεριλαμβάνουν εγχειρίσεις ιστών από κακοήθειες και αφαίρεση καρκινικών όγκων.

To πρόγραμμα αυτό είναι 3 ετών -πολύ πριν γίνει ευρέως γνωστό το VR στον πλανήτη- και χρησιμοποιείτε για εκπαίδευση και μελέτες πάνω στις εγχειρίσεις. Είναι πολύ ενθαρρυντικό να υπάρχει κάτι τέτοιο, καθώς οι εγχειρίσεις εγκεφάλου και ειδικά για όγκους είναι πολύ δύσκολες και επικίνδυνες ακόμα και για γιατρούς που έχουν πολύχρονη εμπειρία σε αυτές.

Η ομάδα έρευνας της Microsoft αποκάλυψε μια νέα τεχνολογία που λέγετε Handpose. Το Handpose είναι ένας realtime ανιχνευτής των χεριών και μπορεί να ανοίξει πολλές πόρτες για αλληλεπίδραση υπολογιστή και ανθρώπου. Το πρόγραμμα αναγνωρίζει σύνθετες χειρονομίες και αλληλεπιδράσεις με πολλά αντικείμενα με μόνο μία κάμερα.

Θα προτιμούσατε ένα ρομπότ ή ένας γιατρός να κάνει την εγχείριση σας; Τι θα λέγατε για τον συνδυασμό και τον δύο για να έχετε το απόλυτο αποτέλεσμα;

Φανταζόμαστε λοιπόν ένα σενάριο που μπορεί να συμβεί στο κοντινό μέλλον. Ένας νεαρός γιατρός που θα κάνει μία εγχείριση στον εγκέφαλο για πρώτη φορά στη ζωή του. Θα μπορεί με τον συνδυασμό των δυο αυτών τεχνολογιών να κάνει πολύωρη πρακτική στην ακριβής εγχείρηση που θα πραγματοποιήσει, έτσι ώστε την επόμενη μέρα να είναι το κατά δύναμιν προετοιμασμένος για την πραγματική δύσκολη επέμβαση. Να φορέσει το VR headset και να χειρίζεται τα πολύπλοκα ρομποτικά χέρια πάνω στον ασθενή, ελαχιστοποιώντας τη πιθανότητα ανθρώπινου λάθους.

Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας πληροφορίες όπως τα κύματα του εγκεφάλου, η πίεση του αίματος, οι παλμοί της καρδιάς να βρίσκονται πάντα στο οπτικό πεδίο του γιατρού μέσω του VR headset, ώστε να έχει πάντα τον έλεγχο της κατάστασης με γρήγορες αντιδράσεις σε απρόβλεπτες καταστάσεις.

Εκτός από την Ιατρική ένας άλλος πολλά υποσχόμενος τομέας είναι αυτός τις σχολικής και προσχολικής εκπαίδευσης. Πλέον υπάρχουν δύο τρόποι ψηφιακής εκπαίδευσης. Η μία είναι η γνωστή με έναν υπολογιστή μπροστά στο μαθητή. Υπάρχει όμως και το VR. Ναι, είναι ένα πολύ προχωρημένο και αρκετά σημαντικό μέσω εκμάθησης. Φανταστείτε έναν καθηγητή ιστορίας να δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να εξερευνήσουν ένα ιστορικό κτίριο στην αρχαία Ελλάδα. Θα μπορούσαν να περπατήσουν στην αρχαία Αθήνα να δουν τον τρόπο ζωής των ανθρώπων τότε κτλ. Αυτό που λέω είναι πως το Virtual Reality μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε πολλές περιπτώσεις όπως τα μαθηματικά, οι επιστήμες, η ιστορία, η γεωγραφία με τέτοιο τρόπο που τα συμβατικά βιβλία δεν έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν.

Είναι η ψηφιακή γενιά. Σήμερα οι μαθητές έχουν περισσότερη επίγνωση της τεχνολογίας απ’ ότι οι γονείς τους. Από το Facebook, Twitter έως τα video games, είναι κομμάτια του τρόπου ζωής των νέων που εκπαιδευτικοί πρέπει να λάβουν υπ’όψιν.

Φυσικά από αυτή τη λίστα δε μπορεί να λείπει και η επιλογή της NASA για το Playstation VR. Η NASA έχει μεγάλη ιστορία να στέλνει probes και rovers στο διάστημα. Έτσι η εξέλιξη τους σε ανθρωπόμορφα ρομπότ φάνηκε αναγκαία. Το να χειριστείς ένα τέτοιο ανθρωποειδές όμως είναι αρκετά δύσκολο. Έτσι γεννήθηκε η συνεργασία της Sony-NASA ώστε να μελετήσουν το αν θα μπορούσε το VR να επιτρέψει τους χείριστες να τα ελέγχουν στο διάστημα.

Ενώ τα probes και τα drones είναι καλά σε αυτό που κάνουν, είναι πολύ εξειδικευμένα στις εργασίες που πρέπει να φέρουν εις πέρας. Τα ανθρωποειδή που προσομοιώνουν την ανθρώπινη συμπεριφορά θέλουν ιδιαίτερη μεταχείριση. Το Robonaut 2 είναι ένα τέτοιο ρομπότ, σχεδιασμένο με χεριά και δάχτυλα που κινούνται σαν τα δικά μας. Το να σχεδιάσεις ένα τέτοιο ρομπότ ήταν το πρώτο μισό της αποστολής. Το δεύτερο μισό είναι τα το κάνεις λειτουργικό. Έτσι ο χειρισμός τους δεν αρκεί να γίνεται με απλές εντολές από υπολογιστή, αλλά με μια πιο ανθρώπινη πινελιά.

Έτσι η NASA προσπαθεί να βρει τρόπο να το χειρίζεται με ανθρώπινες κινήσεις. Το Virtual Reality όπως φαίνεται είναι ο καλύτερος τρόπος να γίνει κάτι τέτοιο –μιμούμενο τις ανθρώπινες κινήσεις για τον χειρισμό– και η NASA συνεργάστηκε με τη Sony ώστε να δημιουργηθεί το VR tech demo με όνομα Mighty Morphenaut για να “τεστάρουν” αυτόν τον τρόπο.

Ο σκοπός είναι να βάλουν τον άνθρωπο σε ένα περιβάλλον οπού μπορεί να δει γύρο του και να κινηθεί καλύτερα απ’ ότι με ένα ποντίκι και πληκτρολόγιο. Θα χρειάζεται λιγότερη εκπαίδευση του χειριστή και θα μπορεί να είναι γρηγορότερες οι αντιδράσεις του ανάλογα με την περίσταση.

Το demo είναι μια καθαρή προσομοίωση που τρέχει σε πραγματικό χρόνο στο PS4, αλλά σχεδιάστηκε να αντιγράφει τις δυσκολίες που θα έχουν τα ρομπότ στο διάστημα, όπως η απόσταση και το time delay.

Όπως φαίνεται η NASA πειραματίζεται με μοντέρνα VR συστήματα για να επιλύσει τις προκλήσεις της εξερεύνησης του διαστήματος. Ο Οργανισμός αυτός έχει μελετήσει το Oculus Rift και το HoloLens ανάμεσα σε άλλες κατασκευές, και φυσικά έχει μακρυά ιστορία στη χρήση VR συστημάτων στην εκπαίδευση των αστροναυτών.

Εν κατακλείδι, πιστεύω πως το Virtual Reality έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας. Δεν γνωρίζω αν θα κάνει επιτυχία στα χέρια των gamers –αν και οι πωλήσεις δείχνουν ότι έχει κάνει καλή αρχή– αλλά σίγουρα θα κάνει επιτυχία στα χέρια των επιστημόνων. Ένα νέο προϊόν, ένα νέο βοήθημα στην υπηρεσία του ανθρώπου που άνοιξε ορίζοντες για ένα καλύτερο μέλλον.