ffxii-cover
Platform: PS4
Publisher: Square Enix
Developer: Square Enix
Διάθεση: CDMedia
Κυκλοφορία: 11/07/2017

Το Final Fantasy XII κυκλοφόρησε πρώτη φορά το 2006 στο PS2 και έφερε αρκετές αλλαγές στη σειρά. Όπως ήταν λογικό, λόγω αυτού δίχασε πολύ τους φανς της σειράς. Παρόλα αυτά, η αποδοχή από τους κριτικούς ήταν πολύ θετική και θεωρείται μεγάλη εμπορική επιτυχία (και μάλιστα η μεγαλύτερη στην ιστορία της σειράς μέχρι τότε). Όντας ένα από τα ελάχιστα παιχνίδια της main σειράς που δεν είχα παίξει, είχα μεγάλη απορία να δω προς τι αυτός ο διχασμός κριτικών και φανς. Αυτή τη φορά είμαι και στις δύο πλευρές, οπότε μάλλον θα είναι ενδιαφέρον. Ας δούμε λοιπόν αναλυτικά αυτήν την επανακυκλοφορία.

Ξεκινώντας με τον οπτικό τομέα, θα πω ότι το παιχνίδι για τότε ήταν από τα ομορφότερα παιχνίδια του PS2. Το remaster του λοιπόν δεν πάει καθόλου πίσω, αφού και για αυτή την εποχή το παιχνίδι παραμένει όμορφο οπτικά. Σίγουρα μην περιμένετε ότι μέσα σε τόσα παιχνίδια με εξαιρετικά γραφικά θα κάνει τη διαφορά, όμως για ένα παιχνίδι 11 χρόνων είναι μια χαρά βελτιωμένο και με remastered soundtrack (περιλαμβάνει και το original, καθώς και ιαπωνικό VA). Το μόνο πρόβλημα που είχα ήταν το level design και συγκεκριμένα τα dungeons, τα οποία τα βρήκα όλα κάπως παρόμοια και ανέμπνευστα.

FINAL FANTASY Ⅻ THE ZODIAC AGE_20170714125517

Το gameplay φέρνει επίσης πολλές αλλαγές όσον αφορά την ιστορία της σειράς. Καταρχάς η κάμερα για πρώτη φορά είναι ελεγχόμενη, ενώ κατά τη διάρκεια της μάχης μπορείς να κινείσαι. Επίσης, το XII είναι το πρώτο Final Fantasy που δεν έχει random encounters, αλλά οι εχθροί φαίνονται. Η δομή του είναι σχεδόν open world θα λέγαμε, με σχετικά ανοιχτές περιοχές, ενώ συχνά κατά τη διάρκεια του story μπαίνετε σε dungeons. Να τονίσουμε ότι το Zodiac Age αποτελεί remaster όχι του original τίτλου, αλλά του International Zodiac Job System που είχε κυκλοφορήσει 1 χρόνο μετά μόνο στην Ιαπωνία. Η έκδοση αυτή φέρνει τις εξής αλλαγές: δεν υπάρχει ένα Licence Board, αλλά 12 (ένα για κάθε ζώδιο και job). Επίσης, μπορείτε να ελέγξετε τους guest characters και τα summons, καθώς και να βάλετε σε fast forward το παιχνίδι με το L1 (X2 και X4).

FINAL FANTASY Ⅻ THE ZODIAC AGE_20170714144943

Ελέγχοντας άμεσα μόνο τον leader, η βασική στρατηγική στο Final Fantasy XII είναι τα gambits, δηλαδή συγκεκριμένες οδηγίες υπό διάφορες συνθήκες και με σειρά προτεραιότητας. Για παράδειγμα, Use Cure αν HP<30%. Τα gambits τα θεωρώ καλό και ικανοποιητικό σύστημα, ενώ παράλληλα εξασφαλίζουν στην ουσία ένα πολύ συχνό πρόβλημα, δηλαδή την AI των συντρόφων. Αν και αρχικά δε φαίνονται τόσο χρήσιμα, στη συνέχεια θα σας σώσουν από πολλές δύσκολες καταστάσεις. Το gameplay σε γενικές γραμμές είναι εθιστικό, όμως, μην έχοντας παίξει το original, νομίζω ότι το νέο σύστημα με τα jobs σε περιορίζει. Ενώ είναι καλή ιδέα ο κάθε χαρακτήρας να διαφέρει, τα licenses είναι λίγο προβληματικά, αφού και να τα πάρεις, πολλά όπλα και μαγικά είναι αδύνατο να τα χρησιμοποιήσεις γιατί δε γίνεται να τα αγοράσεις σε εκείνο το σημείο του παιχνιδιού. Συνεπώς, μπορεί να έχετε πάρει το license για ένα όπλο το οποίο μπορείτε να αγοράσετε και 20 ώρες μετά! Οπότε η καλύτερη λύση είναι να ανεβάζετε μόνο stats μέχρι να μπορείτε να αγοράσετε το όπλο. Αυτό κατά τη γνώμη μου καθιστά τα licenses λίγο έως πολύ ανούσια, αφού θα μπορούσαν κάλλιστα να μην υπάρχουν και απλά να αγοράζεις το όπλο όταν μπορείς να το αγοράσεις.

FINAL FANTASY Ⅻ THE ZODIAC AGE_20170717144159

Το soundtrack του παιχνιδιού είναι το πρώτο της σειράς στο οποίο δε συμμετείχε ο βετεράνος της σειράς Nobuo Uematsu, παρά μόνο στο τελευταίο τραγούδι. Τη θέση του πήρε ο Hitoshi Sakimoto, ο οποίος έχει δουλέψει και στο Valkyria Chronicles. Ομολογώ ότι η δουλειά που έχει κάνει είναι αρκετά καλή. Προσωπικά, δε νομίζω ότι φτάνει τον Uematsu, αλλά είμαι ευχαριστημένος και πιστεύω ότι ταιριάζουν πολύ τα κομμάτια με τον κόσμο του παιχνιδιού. Το remastered soundtrack είναι καλά δουλεμένο και έχετε την επιλογή μεταξύ του original και του remastered. Δεν μπορώ να ξεχωρίσω ποιο είναι καλύτερο. Και τα δύο πιστεύω ότι είναι εξίσου καλά.

FINAL FANTASY Ⅻ THE ZODIAC AGE_20170714141655

Στο σύνολό του, το Final Fantasy XII: The Zodiac Age είναι ένα αρκετά καλό remaster. Ο οπτικός τομέας είναι βελτιωμένος, ενώ μερικές προσθήκες είναι καλοδεχούμενες, όπως το fast forward (αρκετές φορές χρειάζεται grinding). Όσον αφορά τα jobs δεν μπορώ να το κρίνω εντελώς σε σύγκριση με το παλιό σύστημα, οπότε θα πω απλά ότι έτσι όπως είναι δε με βόλεψε. Από την άλλη, το Final Fantasy XII ως παιχνίδι μου φαίνεται ότι ήταν τολμηρό για την εποχή του γιατί προσπάθησε να αλλάξει αρκετά κατεστημένα της σειράς. Παρόλα αυτά, κατά τη γνώμη μου απέτυχε να μείνει στους καλούς τίτλους της σειράς, αφού η εμπειρία μου ήταν από τις πιο αδιάφορες όσον αφορά ένα τόσο μεγάλο franchise. Η ιστορία παρά την προσπάθεια για κάτι διαφορετικό σε σχέση με τα υπόλοιπα δεν κατάφερε να με κρατήσει. Το gameplay θα έλεγα ότι το σώζει και στην τελική είναι απλά ένα καλό RPG και τίποτα παραπάνω.