Platform: PS4, XboxOne, PC
Publisher: Deep Silver
Developer: Red Thread Games
Διάθεση: Enarxis Dynamic Media
Κυκλοφορία: 05/05/2017

Έχουν περάσει περίπου 18 χρόνια από τη κυκλοφορία του point ‘n click adventure «The Longest Journey«. Το παιχνίδι ήταν ένα από τα διαμάντια που είχαν κυκλοφορήσει εκείνη την εποχή από την Funcom. Οι κριτικοί το είχαν εκθειάσει για την υπέροχη ιστορία του, το character development και τον απίστευτο κόσμο του . Φυσικά η April Ryan, πρωταγωνίστρια του παιχνιδιού, ήταν η πιο αγαπημένη θηλυκή προσωπικότητα σε adventure game όλων των εποχών. Το 2006 κυκλοφόρησε η συνέχεια του τίτλου με όνομα αυτή τη φορά «Dreamfall: The Longest Journey«. Το παιχνίδι στη δεύτερη συνέχει του έχει στο κεντρικό ρόλο την πρωτοεμφανιζόμενη στη σειρά Zoe Castillo, αλλά δε λείπει από την ιστορία η April Ryan και ο εξίσου νέος πρωταγωνιστής Kian Alvane. Το Dreamfall: The Longest Journey ξέφυγε από το point ‘n click interface και υιοθέτησε το στυλ του third person -Free Roaming. Με πιέσεις από τη Funcom, ο Ragnar Tornquist (δημιουργός της σειράς) πρόσθεσε κάποιες μάχες και στοιχεία από stealth κάτι που ήταν πολύ της μόδας εκείνη την εποχή, αλλά δεν έδεναν με την ατμόσφαιρα του παιχνιδιού και τις απαιτήσεις των φανατικών του τίτλου. Ως αποτέλεσμα το παιχνίδι πήγε σχετικά καλά στο PC αλλά πάτωσε η έκδοση του για το XBOX. Πολλοί έκαναν παράπονα και για το Ending του παιχνιδιού καθώς άφηνε την ιστορία στη μέση( χειρότερη φάση από το Half-Life). Φυσικά ο Ragnar Tornquist έσπευσε να το δικαιολογήσει λέγοντας, πως θα δούμε το τέλος της ιστορίας στο τρίτο και τελευταίο μέρος της. Κάτι τέτοιο δεν έγινε φυσικά καθώς η Funcom πάγωσε τη σειρά και δεν έδωσε το πράσινο φως για να ξεκινήσει το development του επιλόγου. Είχαν αλλάξει άλλωστε οι μόδες και τα adventure games είχαν περάσει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.

Dreamtime, το μέρος που υπάρχουν όλα τα όνειρα.
Dreamtime, το μέρος που υπάρχουν όλα τα όνειρα.

Έτσι ερχόμαστε στο σήμερα και με τη μόδα των adventure games να επανέρχεται(ευχαριστούμε DoubleFine), πολλοί developers έσπευσαν να ορμήξουν στα σκονισμένα concepts και να φέρουν ξανά στο προσκήνιο παιχνίδια μιας άλλης εποχής. Ένα από τα πολυζήτητα παιχνίδια ήταν το «The Longest Journey» aka «Dreamfall«. Βλέποντας την απαίτηση του κόσμο για τον επίλογο της ιστορίας ο Ragnar Tornquist έχοντας αποχωρήσει από την Funcom ιδρύει την δικιά του εταιρία με όνομα Red Thread Games. Προσπαθεί και καταφέρνει να πάρει τα δικαιώματα του τρίτου installment της σειράς και να ξεκινήσει το development του. Θέλοντας αυτή τη φορά να έχει τον πλήρης δημιουργικό έλεγχο του τίτλου, καταφεύγει στο crowdfunding του kickstarter ζητώντας 850.000 δολάρια για να πετύχει τον στόχο του. Καταφέρνει να μαζέψει 1.500.000 και το project ξεκίνησε. Αρχικά το παιχνίδι ήταν να κυκλοφορήσει ενιαίο, αλλά οι απαιτήσεις και οι προσδοκίες ήταν μεγαλύτερες και χρησιμοποιήθηκε το μοντέλο των επεισοδίων. Έτσι φτάσαμε στη κυκλοφορία του σε πέντε επεισόδια στο PC και αργότερα ολόκληρου του παιχνιδιού στις κονσόλες με publisher την Deep Silver.

Ο κόσμος του Stark είναι ο κόσμος της επιστήμης και των φυσικών νόμων
Ο κόσμος του Stark είναι ο κόσμος της επιστήμης και των φυσικών νόμων

Θα πρέπει να τονίσω εδώ πως για να παίξει κάποιος το Dreamfall Chapters θα πρέπει να έχει παίξει τα προηγούμενα της σειράς. Αν όχι το The Longest Journey, τουλάχιστον το Dreamfall: The Longest Journey. Σε διαφορετική περίπτωση δε θα βγάλετε άκρη με το τι συμβαίνει ή απλά θα προσπαθείτε να κάνει εικασίες για το backstory.

Arcadia, ο κόσμος της μαγείας και του χάους
Arcadia, ο κόσμος της μαγείας και του χάους

Στη μυθολογία της σειράς η Γη είναι ένας από τους κόσμους του multiverse που δημιουργήθηκε μέσα από το Storytime ενός ονείρου. Υπάρχει λοιπόν ο κόσμος του Stark και ο κόσμος της Arcadia. Δυο παράλληλοι κόσμοι όπου υπάρχουν σε ισορροπία. Ο Stark είναι ο κόσμος της επιστήμης και της τεχνολογίας, τα πάντα εδώ ακολουθούν τους φυσικούς κανόνες. Από την άλλη η Arcadia είναι ο κόσμος της μαγείας και του χάους. Στο πρώτο τίτλος της σειρά η April Ryan ήταν μια απλή έφηβη που είχε την ιδιότητα, εν αγνεία της, να μπορεί να μεταφέρεται μεταξύ των δυο κόσμων. Κάποια στιγμή απειλήθηκε η ισορροπία των δύο κόσμων, έτσι ξεκίνησε η περιπέτεια της και η ισορροπία επανήλθε. Γνωρίζουμε στον δεύτερο τίτλο την Zoe Castillo, μία ακόμα νέα που ζει στο κόσμο του Stark και η αφήγηση μας πηγαίνει σε μία συνωμοσία μιας εταιρίας της WATIcorp που θέλει να αιχμαλωτίσει την ανθρωπότητα μέσω της DreamMachine μια συσκευή που καταφέρνει το LUCID dreaming και πωλείται σαν ένα προϊόν για οικιακή χρήση. Αργότερα ανακαλύπτουμε πως το πρόβλημα έχει μεγαλύτερες διαστάσεις απ’ ότι φαινόταν στην αρχή. Θα μπορούσαμε να μιλάμε για ώρες και ώρες για την ιστορία και το κόσμο γενικότερα της σειράς. Καλό θα ήταν κάποιος να μπορέσει να ασχοληθεί με τα προηγούμενα παιχνίδια.

Ανακαλύπτοντας το χαρακτήρα της Saga από βρεφική ηλικία
Ανακαλύπτοντας το χαρακτήρα της Saga από βρεφική ηλικία

Το μεγάλο ατού του παιχνιδιού είναι η ιστορία του. Πραγματικά σπάνια θα συναντήσουμε τόσο μεγάλο lore και με τέτοιες προεκτάσεις. Όσοι έχουν ασχοληθεί με τη σειρά γνωρίζουν ήδη πως το δυνατό του χαρτί είναι αυτό. Οι NPCs που θα συναντήσουμε κατά τη διάρκεια της περιπέτειας μας είναι όλοι ενδιαφέροντες και γίνεται πολύ καλή δουλειά στο να ξετυλίξουν κάθε πτυχή της ιστορίας και του χαρακτήρα τους. Έτσι στο παιχνίδι έχουμε τρεις ιστορίες στην ουσία που συνδέονται μεταξύ τους. Αυτή της Zoe από την Europolis στο  κόσμο του Stark, αυτή του Kian στο κόσμο της Arcadia και αυτή της Saga που είναι και η πιο μυστήρια, αν και πιστεύω πως οι hardcore fans της σειράς θα τη καταλάβουν αμέσως. Υπάρχει πολύ ιστορία που πρέπει να ακολουθήσεις, κάτι που σημαίνει οτι θα υπάρχει και πολύ διάλογος. Όλοι οι χαρακτήρες έχουν voice overs, ακόμα και ασήμαντοι NPC’s έχουν πολλά να πουν. Έχει γίνει καταπληκτική  δουλειά σε αυτό το κομμάτι για ένα παιχνιδι με τόσο μικρό budget. Υπάρχουn διακλαδώσεις στους διαλόγους που καθορίζουν το πως θα εξελιχθεί η ιστορία ανάλογα με το πως θα αποκριθείς. Όταν βρίσκεσαι σε σημείο που πρέπει να διαλέξεις τι θα πεις, το παιχνιδι σου επιτρέπει να δεις ποια είναι η δημοφιλέστερη απόκριση άλλων παιχτών που έχουν περάσει από εκείνο το σημείο. Οι αποφάσεις που θα πάρεις δεν παίζουν ιδιαίτερο ρόλο στο πως θα καταλήξει ο κύριος κορμός της ιστορίας, αλλά ξεκλειδώνουν μονοπάτια και αλλάζουν την επίδραση των χαρακτήρων κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Να προειδοποιήσω εδώ πως το παιχνίδι, ειδικά στα πρώτα επεισόδια, είναι αρκετά πολιτικοποιημένο και μπορεί να ξενίσει αρκετούς. Είχε γίνει και μικρό θέμα αυτό στα διάφορα fora που ασχολήθηκαν με το παιχνίδι όταν κυκλοφόρησε στο PC.

Το παιχνιδι έχει τον κλασικό χειρισμό με τον αναλογικό μοχλό και κατά την κίνηση εμφανίζονται στην οθόνη τα σημεία ενδιαφέροντος, δίνοντας σου τη δυνατότητα να αλληλεπιδράσεις με αυτά. Το interface γενικά του είναι αρκετά προσεγμένο και δόθηκε αρκετή προσοχή κατά τη μεταφορά του από το PC. Όπως σε όλα τα adventure έτσι και αυτό κύριο στοιχείο του gameplay είναι οι γρίφοι. Οι γρίφοι του παιχνιδιού είναι κυρίως inventory based και story driven. Δεν συνάντησα ποτέ καποιο πρόβλημα ή καποιο κόλλημα σε κάποιον από τους γρίφους. Είναι εύκολοι και απλοί και ίσως αυτό να είναι ένα από τα αρνητικά του σημεία. Περισσότερο δύσκολο είναι να κινηθείς μέσα στον κόσμο του παιχνιδιού. Τα κύρια μέρη που κινείσαι είναι η Europolis στο κόσμο του Stark και η Marcuria στο κόσμο της Arcadia. Οι αντίστοιχοι χάρτες που έχεις από κάθε πόλη είναι βασικοί χωρίς να έχουν σημαδεμένα hotpoint ή κάποιον indicator για το που πρέπει να πας. Υπήρχαν στιγμές που γυρνούσα σαν την άδικη κατάρα μέσα στο κόσμο ψάχνοντας να βρω το επόμενο μου task.

April Ryan!
April Ryan!

Το Dreamfall Chapters αρχικά εκδόθηκε με τη μηχανή γραφικών Unity 4, ενώ κατά τη παραγωγή του τέταρτου επεισοδίου πέρασε στην Unity 5. Η παρουσίαση του κόσμου είναι πολύ καλή. Ο κόσμος του Stark μοιάζει να ξεπηδάει από το Blade Runner, ενώ ο κόσμος της Arcadia είναι ένας πιο φυσικός, μοιάζοντας αρκετά με τα RPG παιχνίδια μυθικού περιεχομένου. Οι κύριοι χαρακτήρες του είναι καλά σχεδιασμένοι, αλλά γενικά φαίνεται πως θα μπορούσε να γίνει πολύ καλύτερη δουλειά στα animation τους. Ο υπόλοιπος κόσμος και οι NPCs μπορούν να χαρακτηριστούν μέτριοι, χωρίς αυτό να σημαίνει πως χαλάνε την ατμόσφαιρα. Άλλωστε θα ξανατονίσω εδώ πως το παιχνίδι αυτό δεν φτιάχτηκε για να επιδείξει άκρας ποιότητας γραφικά, αλλά να διηγηθεί μια υπέροχη ιστορία. Πιστεύω συνολικά η γραφική απεικόνιση του κόσμου είναι αρκετά καλή ώστε να μη χαλάσει το immersion. Ένα από τα προβλήματα είναι τα αδικαιολόγητα framedrops σε ορισμένα σημεία. Ίσως χρειαζόταν περισσότερη δουλειά σε αυτό το κομμάτι. Πολύ πιθανόν να διορθωθούν με ένα patch στο μέλλον. Ένα ακόμα μελανό σημείο του παιχνιδιού είναι το loading. Ειδικά προς το τέλος έφτασε να είναι αρκετά εκνευριστικό. Κάθε φορά που άλλαζε σκηνή έπεφτε και loading screen. Όχι απλά αλλαγή level, αλλά πολλές φορές ένα transition στο ίδιο level. Χαλούσε την ατμόσφαιρα  και σε σημεία που η συναισθηματική φόρτιση ήταν μεγάλη, κατάφερνε να σε ξενερώσει (λίγο). Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να εκθειάσω το υπέροχο soundtrack του παιχνιδιού. Ευτυχώς ο τίτλος δεν χαλάει τη παράδοση που καθιέρωσαν οι προκάτοχοί του και τα μουσικά μοτίβα στα οποία κινείται είναι επικά. Με την αγορά του παιχνιδιού από το PSN έρχεται σε ξεχωριστό download και μπορείτε να το κρατήσετε για πάντα στη βιβλιοθήκη σας.

Τελειώνοντας να αναφέρω πως η διάρκεια του παιχνιδιού είναι γύρω στις  25 ώρες και για να δει κάποιος τα πάντα ίσως χρειαστούν και οι διπλάσιες. Πραγματικά χορταστικός τίτλος αν σκεφτεί κανείς πως η τιμή του είναι στα 29,99 ευρώ. Όσοι παίζουν αποκλειστικά action τίτλους μείνετε μακρυά. Το παιχνίδι απευθύνεται στους φίλους των adventure games και σε αυτούς που λατρεύουν τις υπέροχες ιστορίες στα παιχνίδια τους. Όσοι δεν έχουν ασχοληθεί με τη σειρά καλό θα ήταν να πιαστούν πρώτα με τα προηγούμενα. Σε διαφορετική περίπτωση δε θα καταλάβουν τίποτα.  Για τους φαν της σειράς ήταν απλά το κερασάκι στη τούρτα.