Platform: PC, XOne, PS4
Publisher: Bethesda Softworks
Developer: Arkane Studios
Διάθεση: IGE Group
Κυκλοφορία: 11/11/2016

Πολλές φορές προσπαθώ να φανταστώ τα πλάνα μιας εταιρείας, τις ιδέες που έχει το ανθρώπινο δυναμικό της προτού ξεκινήσει να δουλεύει πάνω σε ένα νέο τίτλο ή στο sequel/prequel ενός υπάρχοντος τίτλου. Κατά τη γνώμη μου οι δυο αυτές διαδικασίες, είναι εξίσου δύσκολες. Η δυσκολία έγκειται σε αρκετά σημεία· κάθε προσθήκη σε μια σειρά – ειδικά όταν μιλάμε για εξ’ ολοκλήρου μετάβαση σε νέα γενιά κονσολών– πρέπει όχι μόνο να προσφέρει μια ποιοτικότερη εμπειρία, αλλά παράλληλα να διαφυλάσσει τα εγγενή χαρακτηριστικά της. Κατ’ επέκταση, πάντα υπάρχει η πιθανότητα ο πρώτος τίτλος μιας σειράς να είναι εξαιρετικός και να αποκτήσει πολυάριθμη βάση οπαδών, αλλά το sequel του να μην ανταποκριθεί στις υψηλές απαιτήσεις που έχουν δημιουργηθεί, με αποτέλεσμα να ζημιωθεί η προσπάθεια συνολικά. Η Bethesda, σε συνεργασία με τα Arkane Studios, κλήθηκε να αναλογιστεί και να υπερβεί αυτές τις δυσκολίες, προκειμένου να προσφέρει στην κοινότητα το sequel του εξαιρετικού Dishonored. Το Dishonored 2, ένας action-adventure stealth τίτλος, κυκλοφόρησε στις 11 Νοεμβρίου και έγινε διαθέσιμο για PS4, Xbox One και Windows PC. Ο προκάτοχός του, κυκλοφόρησε για PS3, Xbox 360 και Windows PC το 2012, ενώ έγινε διαθέσιμος και για PS4, Xbox One το 2015.

Στην αρχή της ιστορίας, βρισκόμαστε στο Dunwall, και υιοθετούμε το ρόλο της ηγέτιδας της πόλης, που ονομάζεται Emily Kaldwin. Πριν 15 χρόνια, συνέβησαν φριχτά γεγονότα που στοίχισαν τη ζωή πολλών ανθρώπων. Στα θύματα συγκαταλέγεται και η Jessamine Kaldwin, μητέρα της Emily και πρώην ηγέτιδα του Dunwall. Για τη δολοφονία της κατηγορήθηκε ψευδώς ο σωματοφύλακάς της, Corvo Attano, ο οποίος προκειμένου να αποκαλύψει την αλήθεια και να προστατέψει την Emily, έγινε δολοφόνος, και εξόντωσε πληθώρα εχθρών. Κατάφερε να απομακρύνει όλους τους κινδύνους, και να επαναφέρει την Emily στο θρόνο. Μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικότερα το σενάριο του Dishonored για να κατανοήσετε τι ακριβώς έχει συμβεί στο παρελθόν αν και πιστεύω πως αξίζει να παίξετε τον τίτλο για μια ακόμα καλύτερη εμπειρία. Διεξάγεται, λοιπόν, η 15η επέτειος προς τιμήν της Jessamine, η δολοφονία της οποίας σήμανε και την εδραίωση της Emily στο θρόνο. Το κλίμα φυσικά είναι περίεργο. Μια μέρα που πυροδοτεί αναμνήσεις και στην Emily και στον Corvo. Η συγκεκριμένη επέτειος όμως, παρότι αποτελεί τυπική διαδικασία, δεν θα κυλήσει ομαλά. Μια αναπάντεχη επίσκεψη διαταράσσει την ισορροπία – η Emily χάνει με τη βία την εξουσία και ο Corvo κινδυνεύει να αιχμαλωτιστεί και να τιμωρηθεί για τα εγκλήματα του παρελθόντος. Δεν θα αναφέρω τίποτα παραπάνω, ώστε να μην προδώσω βασικά σημεία της ιστορίας. Θεωρώ ότι η πλοκή του παιχνιδιού είναι εξαιρετική, ίσως από τις καλύτερες ιστορίες που έχω σε επαφή. Κατορθώνει να κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον, σε συνδυασμό με τους εξαιρετικούς χαρακτήρες· ποιοτικό σενάριο, το ακολουθείς εύκολα χωρίς παράλληλα να είναι απλοϊκό. 

Αυτό που μου έκανε θετική εντύπωση, προσωπικά, είναι η δυνατότητα επιλογής χαρακτήρα στην αρχή του παιχνιδιού. Αφού παρακολουθήσετε μια ολιγόλεπτη αναδρομή σε γεγονότα του παρελθόντος (ουσιαστικά σε όσα έκανα αναφορά προηγουμένως) και χειριστείτε για λίγα λεπτά την Emily, θα φτάσετε σε ένα κομβικό σημείο όπου θα κληθείτε να επιλέξετε μεταξύ του Corvo και της Emily. Η επιλογή αυτή δεν αλλάζει και θα σας ακολουθεί για την υπόλοιπη ιστορία. Σεναριακά δεν αλλάζουν πολλά πράγματα, ασφαλώς εντοπίζονται αρκετές αλλαγές στους διαλόγους ανάλογα με το χαρακτήρα· αν επιλέξετε τον Corvo τότε οφείλετε να σώσετε την Emily και να την επαναφέρετε στο θρόνο, ενώ αν επιλέξετε την Emily τότε θα πρέπει να διεκδικήσετε και να ανακαταλάβετε την εξουσία, σώζοντας παράλληλα τον Corvo. Αν δυσκολεύεστε να επιλέξετε, θα αναφέρω μόνο πως παρότι η Emily διαθέτει κάποιες επιπλέον δυνατότητες που θα λειτουργήσουν ως πλεονέκτημά σας αν επιλέξετε να παίξετε πιο “έξυπνα” και αθόρυβα, και οι δυο χαρακτήρες μπορούν να υποστηρίξουν τον τρόπο παιχνιδιού που επιθυμείτε. Προσωπικά, επέλεξα τον Corvo, αλλά δεν είχα κανένα πρόβλημα και έπαιζα τελείως stealth σε πολλές περιπτώσεις που έκρινα ότι χρειαζόταν. Ενδεχομένως αν θέλετε να παίξετε τελείως stealth το παιχνίδι, η Emily είναι καλύτερη επιλογή, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν μπορεί να αντιμετωπίσει δεκάδες εχθρούς αν κατορθώσουν να την εντοπίσουν.

Dishonored 2_20161209170359

Αφού, λοιπόν, έκανα ήδη μια νύξη για τις ικανότητες των χαρακτήρων, θα αναλύσω λίγο περισσότερο το gameplay του παιχνιδιού, που είναι βελτιωμένο σε σύγκριση με τον προκάτοχό του, καθώς έχουμε και νέες προσθήκες. Το εντυπωσιακό με τη σειρά, είναι πως μπορείτε να επιλέξετε όποιο τρόπο παιχνιδιού επιθυμείτε, σε οποιαδήποτε κατάσταση. Αυτό δεν αλλάζει στο Dishonored 2. Θα έλεγα πως επιβραβεύεται λίγο περισσότερο το stealth gameplay σε αντίθεση με το action gameplay που έχει δυσκολέψει αισθητά, αλλά και πάλι η τελική επιλογή είναι δική σας. Κάθε χαρακτήρας έχει ένα σύνολο ικανοτήτων πέρα από τα διάφορα όπλα που παρέχονται. Οι ικανότητες του Corvo δεν διαφέρουν από εκείνες του πρώτου τίτλου, ενώ στην Emily υπάρχουν κάποιες ίδιες και κάποιες νέες, ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες που μπορούν να σας σώσουν σε δύσκολες καταστάσεις. Οι ικανότητες αυτές ξεκλειδώνονται και βελτιώνονται σε ορισμένες περιπτώσεις. Αν επιθυμείτε να τις ξεκλειδώσετε/αναπτύξετε – και πιστέψτε με, το θέλετε – τότε θα πρέπει κατά τη διάρκεια των αποστολών να συλλέγετε και τα λεγόμενα runes, που βρίσκονται διάσπαρτα και πολλές φορές στα πιο δυσπρόσιτα σημεία. Πέρα από το προαναφερθέν σύστημα ικανοτήτων, υπάρχουν και τα bone charms, που παρέχουν ορισμένα πλεονεκτήματα, όχι πάντοτε χωρίς κόστος. Τα bone charms υπάρχουν διασκορπισμένα σε διάφορα σημεία, μπορείτε δηλαδή να τα βρείτε κατά τη διάρκεια αποστολών, ενώ μπορούν παράλληλα να δημιουργηθούν από εσάς με τη χρήση συγκεκριμένων υλικών. Φυσικά, δεν είναι αναγκαία για την ολοκλήρωση του παιχνιδιού, αλλά σαφώς διευκολύνουν την προσπάθειά σας.

Dishonored 2_20161209142153

Όταν οι ικανότητες εναρμονίζονται πλήρως με τον οπλισμό σας, τότε θα είστε σε θέση να αντιμετωπίσετε ακόμα και τον πιο δύσκολο αντίπαλο. Το πιο βασικό στοιχείο στο παιχνίδι κατά τη γνώμη μου είναι η άμυνα. Μπορείτε να αμυνθείτε όχι μόνο από τις σώμα με σώμα επιθέσεις, αλλά και από σφαίρες, χειροβομβίδες, νάρκες – αν φυσικά έχετε ξεκλειδώσει τις κατάλληλες ικανότητες. Το βασικό σας όπλο είναι το σπαθί, ενώ διαθέτετε επιπλέον, ένα πιστόλι, μια αθόρυβη βαλλίστρα, χειροβομβίδες, νάρκες και μερικά ακόμα εργαλεία. Δεν θα δυσκολευτείτε να καταλάβετε πως λειτουργεί το σύστημα μάχης. Είναι πολύ απλό και αυτό είναι που το κάνει εξαιρετικό κατά τη γνώμη μου. Υπάρχει εξειδικευμένο tutorial για το σύστημα μάχης, οπότε αν αισθανθείτε οποιαδήποτε δυσκολία, μπορείτε να το ολοκληρώσετε και θα καταλάβετε άμεσα τα πάντα. Δύο ενδείξεις θα σας απασχολήσουν, η στάθμη της ζωής σας και η στάθμη mana που αφορά τις ειδικές ικανότητες που πραγματοποιείτε. Μην ξεχνάτε πως όταν βρίσκεστε σε δύσκολη κατάσταση και τα επίπεδα ζωής σας είναι πολύ χαμηλά, μπορείτε πάντοτε να “δραπετεύετε” από το πεδίο της μάχης, ώστε να σας χάσουν οι αντίπαλοί σας και να έχετε εκ νέου την ευκαιρία να τους αιφνιδιάσετε. Μεταξύ των αντικειμένων που μπορείτε να βρείτε κατά τη διάρκεια των αποστολών, υπάρχουν και ειδικές φόρμουλες που αναπληρώνουν τα επίπεδα ζωής και τα επίπεδα mana του χαρακτήρα. Παράλληλα υπάρχουν προσωπικά αντικείμενα, χρήματαδιάφορα έγγραφα και άλλα collectibles, που πολλές φορές δεν πρέπει να προσπερνάτε, διότι από αυτά εκμαιεύετε σημαντικές πληροφορίες. Μετά την ολοκλήρωση της κάθε αποστολής, γίνεται ένας αναλυτικός απολογισμός της επίδοσής σας, όπου μπορείτε να δείτε αν προσπεράσατε κάποια αντικείμενα ή αν αγνοήσατε κάποιες δευτερεύουσες αποστολές.

Dishonored 2_20161208154252 Dishonored 2_20161209142849

Συχνό παράπονο των παικτών, σε τίτλους αυτής της κατηγορίας και όχι μόνο, είναι το A.I. Η συμπεριφορά των αντιπάλων, ιδιαίτερα σε stealth τίτλους, παίζει πολύ σημαντικό ρόλο, διότι αν δεν είναι ρεαλιστική και οι αντιδράσεις είναι ετεροχρονισμένες, χάνεται όλο το νόημα. Αρκετοί χρήστες αναφερόμενοι στο επίπεδο δυσκολίας του αρχικού Dishonored, θεώρησαν πως το A.I. του παιχνιδιού χρειαζόταν βελτίωση καθώς ήταν αρκετά προβλέψιμο και κατ’ επέκταση εύκολο. Η βελτίωση αυτή όχι μόνο εντοπίζεται στο Dishonored 2, αλλά σίγουρα μιλάμε για μια από τις καλύτερες δουλειές που έχουμε δει σε αυτό τον τομέα. Ταχύτατες αντιδράσεις, έξυπνες κινήσεις, σωστή χρήση όπλων και χειροβομβίδων, σωστές άμυνες· πραγματικά έχει γίνει τόσο καλή δουλειά, που το παιχνίδι καταντάει σε μερικά σημεία αρκετά δύσκολο, ακόμα και στις χαμηλότερες δυσκολίες. Ίσως σε μερικά σημεία να ξεπερνάει το όριο, ιδίως όταν οι αντίπαλοι κατορθώνουν να σας εντοπίσουν από πραγματικά μεγάλη απόσταση και χωρίς να έχετε τραβήξει την προσοχή τους. Αναφέρθηκαν μερικές τέτοιες περιπτώσεις που μπορούν να γίνουν ενοχλητικές, αλλά κάθε παίκτης εξοικειώνεται με τον δικό του τρόπο με τον τίτλο, οπότε αποκομίζει και τη δική του, μοναδική εμπειρία. Προσωπικά, προτιμάω να χάσω λίγες παραπάνω φορές, αλλά να αντιμετωπίζω ένα ισορροπημένο και ανταγωνιστικό A.I. από το να προσπερνάω με μεγάλη ευκολία πληθώρα αντιπάλων, ολοκληρώνοντας πανεύκολα τις αποστολές.

Η μηχανή γραφικών που χρησιμοποιήθηκε από τα Arkane Studios ονομάζεται Void και βασίζεται στην id Tech 5 της id Software, πάνω στην οποία έχουν δομηθεί αρκετά αξιόλογα παιχνίδια, όπως το Wolfenstein: The New Order. Η εταιρεία αποφάσισε, λοιπόν, να δομήσει εκ νέου το παιχνίδι σε διαφορετική μηχανή γραφικών, μιας και το αρχικό Dishonored χρησιμοποιούσε την Unreal Engine 3. Η κίνηση αυτή δείχνει πως πραγματικά θέλησαν να προσφέρουν ένα ποιοτικότερο sequel· ο art director του παιχνιδιού, Sebastien Mitton, αναφέρει σε δηλώσεις του πως χρησιμοποίησαν μόνο το 20% της αρχικής id Tech 5, προχωρώντας σε περαιτέρω βελτιώσεις και αφαιρώντας ανούσια στοιχεία. Καταρχάς, σκηνοθετικά και μόνο, έχουμε νέες πόλεις, η ιστορία δεν διαδραματίζεται κατά κύριο λόγο στο Dunwall, αλλά στην Karnaca. Η νέα μηχανή γραφικών αποδίδει εξαιρετικά το περιβάλλον σε 1080p, με μεγάλη ακρίβεια, πληθώρα χρωμάτων και με πολύ βελτιωμένο φωτισμό. Η Karnaca διαφέρει πολύ από το Dunwall, ενώ σύμφωνα με δηλώσεις οι developers εμπνεύστηκαν κατά την κατασκευή της πόλης από χώρες της νότιας Ευρώπης, όπως η Ελλάδα, η Ιταλία και η Ισπανία. Με αυτή τη λογική το περιβάλλον διαφέρει από εκείνο του αρχικού Dishonored, η πόλη είναι πιο φωτεινή, πιο ζωντανή και ίσως πιο ρεαλιστική, μιας και σου δίνει την εντύπωση πως υπάρχει πραγματικά. Η Void αποδίδει εξαιρετικά τις επιδιώξεις των προγραμματιστών σε οπτικό επίπεδο. Το παιχνίδι τρέχει σχετικά σταθερά στα 30 fps, ενώ – τουλάχιστον ακόμα – δεν υπάρχει δυνατότητα για 60 fps στο PS4 Pro. Υπάρχουν μερικές πτώσεις στο framerate, ιδίως όταν βρίσκεστε σε μικρό χώρο με πολλούς αντιπάλους, αλλά τουλάχιστον εμένα δεν με ενόχλησε πολύ. Ίσως διορθωθεί μάλιστα, σε μελλοντικά updates.

Dishonored 2_20161209162756

Κλείνοντας με τον ηχητικό τομέα, πρέπει να αναφέρω είχα ερωτευτεί το επίσημο soundtrack του παιχνιδιού πριν καν το ξεκινήσω. Μου άρεσε πολύ η λεπτομέρεια στις μουσικές επιλογές, ο ήχος δημιουργεί εξαιρετική ατμόσφαιρα. Το voice acting είναι καλό, τουλάχιστον στις περισσότερες περιπτώσεις. O Stephen Russell αποδίδει εξαιρετικά τη φωνή του Corvo, ενώ στις φωνές των χαρακτήρων συνδράμουν γενικότερα πολλοί γνωστοί και ταλαντούχοι ηθοποιοί. Απολαύστε ολόκληρο το official soundtrack, που – αν αυτό δεν έχει γίνει ήδη – θα σας βάλει στο κλίμα του εξαιρετικού Dishonored 2.

Συνοψίζοντας, όπως έχετε καταλάβει μιλάμε για ένα από τα καλύτερα παιχνίδια που έχουμε δει σε αυτή τη γενιά. Αν δεν υπήρχαν κάποιες μικρές και για πολλούς αδιάφορες πτώσεις στο framerate, τότε θα μιλούσαμε για το τέλειο παιχνίδι. Πιστεύω πως όλοι οι οπαδοί του αρχικού Dishonored, έμειναν παραπάνω από ευχαριστημένοι με το sequel της σειράς. Νομίζω πως το Dishonored 2 είναι ο ορισμός του σωστού sequel· δεν φτάνει μόνο μια πετυχημένη συνταγή για να πετύχει μια σειρά. Νέα μηχανή γραφικών, εξαιρετικό gameplay, δυνατότητα επιλογής χαρακτήρα (ασφαλώς αυξάνει το replay value του τίτλου) – το Dishonored 2 είναι ποιοτικότερο σε όλους τους τομείς. Δεν εντυπωσιάζομαι εύκολα, ούτε ήμουν die-hard οπαδός της σειράς, αλλά τολμώ να πω πως όχι μόνο με κέρδισε, αλλά η εταιρεία απέκτησε το σεβασμό μου, διότι δεν επαναπαύτηκε και προσέφερε στην κοινότητα ένα πραγματικό διαμάντι. Προτείνω αγορά ανεξάρτητα από το αν έχετε παίξει ή όχι το αρχικό Dishonored (που θα βρείτε σε πολύ καλή τιμή) – είναι παιχνίδι που δεν αξίζει να λείπει από τη συλλογή σας!