Ποιος δε γνωρίζει τον πολυαγαπημένο μας παιδικό -και μη- φίλο Crash Bandicoot; Κάποτε μασκότ του Playstation, ο Crash σιγά σιγά άρχισε να ”πέφτει” στα μάτια μας, με τους τελευταίους τίτλους να είναι όχι και τόσο αγαπητοί από το κοινό του. Πώς όμως ξεκίνησε αυτός ο χαρακτήρας, σήμα κατατεθέν του PS One; Μια και ανακοινώθηκαν προς μεγάλη μας χαρά τα remasters/remakes των τριών πρώτων τίτλων, ας δούμε τα πράγματα λεπτομερώς σε αυτό το αφιέρωμα. Για λόγους συντομίας αλλά και δημοτικότητας, στο αφιέρωμα θα καλύψουμε μόνο τα παιχνίδια του PS One, οπότε συγγνώμη φανς του Twinsanity και του Crash of the Titans.

Λίγο πριν την κυκλοφορία του original Playstation, οι Andy Gavin και Jason Rubin της Naughty Dog, είχαν μια ιδέα για ένα 3D action-platform παιχνίδι. Επειδή στο παιχνίδι ο παίκτης θα έβλεπε τον πισινό του χαρακτήρα, του έδωσαν χιουμοριστικά το ψευδώνυμο ”Sonic’s Ass” Game (το παιχνίδι ”ο κώ@@@ του Sonic”). Αρχικά, το όνομα του Crash ήταν Willie the Wombat, αλλά ευτυχώς όταν στο παιχνίδι μπήκε η ιδέα των κουτιών το όνομα έγινε Crash Bandicoot. Παράλληλα, η νέα τότε κονσόλα της Sony χρειαζόταν μία μασκότ. Η Nintendo είχε τον Mario, η Sega τον Sonic κι έτσι η Sony επένδυσε στο ανθρωπόμορφο Bandicoot της Naughty Dog. Το Bandicoot να αναφέρουμε εγκυκλοπαιδικά ότι είναι ένα ζώο, μαρσιποφόρο και παμφάγο, που ζει στην περιοχή της Αυστραλίας και της Νέας Γουϊνέας (βλ. παρακάτω φωτογραφία). Έτσι, το 1996 κυκλοφόρησε στο Playstation το παιχνίδι Crash Bandicoot.

western-barred-bandicoot-low-res-copyright-awc

 Crash Bandicoot (Playstation, 1996)

crashbandicoot1box

Με την κυκλοφορία του Crash Bandicoot ο Crash έγινε αμέσως αγαπητός και σήμα κατατεθέν από τους φανς του Playstation. Το 3D platforming ήταν κάτι που ”περνούσε” στο κοινό εκείνη την εποχή, σε αντίθεση με την τωρινή. Φυσικά, ένας λόγος επιτυχίας ήταν το ότι απευθυνόταν σε ευρύ κοινό, αφού έπιανε όλες τις ηλικίες, τους μικρούς από το παιδικό στυλ και τους μεγάλους για το δύσκολο και εθιστικό platforming. Το πρώτο παιχνίδι είχε αρκετά μεγάλη δυσκολία, αλλά και απλότητα, αφού χρησιμοποιούσες μόνο άλμα και σβούρα.

maxresdefault

Το σενάριο της σειράς ξεκινάει με τους γνωστούς μας τρελούς επιστήμονες Dr. Neo Cortex και Dr. Nitrus Brio, οι οποίοι κάνουν πειράματα σε διάφορα ζώα, μεταξύ αυτών και ο Crash Bandicoot. Ο Crash ξεφεύγει από το εργαστήριο, ενώ οι επιστήμονες ετοιμάζουν το θηλυκό Bandicoot ονόματι Tawna. Έτσι, το ανθρωπόμορφο Bandicoot αναλαμβάνει να τους χαλάσει τα σχέδια και να σώσει την ”κοπέλα”. Τελικά, ο Crash ξεπερνάει όλα τα εμπόδια που βρίσκει μπροστά του και αντιμετωπίζει τον Cortex στην κορυφή του κάστρου του, τον νικάει και σώζει την Tawna. Αυτή ήταν και η μοναδική εμφάνιση της Tawna στη σειρά (αν εξαιρέσουμε κάτι ξεχασμένα spin-offs στο Nintendo DS), αφού δε θεωρήθηκε και τόσο κατάλληλη για ένα παιδικό παιχνίδι και έτσι αντικαταστάθηκε με την αγαπημένη μας Coco Bandicoot, αδερφή του Crash.

maxresdefault-19-1

Το gameplay ήταν αρκετά απλοϊκό, ωστόσο ήταν αρκετό για να ευχαριστήσει δεόντως το κοινό του Playstation και να μας κάνει να αγαπήσουμε τον Crash. Η ποικιλία των επιπέδων για την εποχή του ήταν αρκετά μεγάλη, με επίπεδα όπως το Hog Wild να σπάνε τη μονοτονία από τα κλασικά επίπεδα. Τα μυστικά ήταν πολλά και δύσκολα να τα ανακαλύψεις και η απόκτηση του διαμαντιού ήταν πολύ δύσκολη σε αρκετά επίπεδα. Έτσι, θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι και ”τιμή” σου ως gamer αν γίνεις master στο πρώτο Crash Bandicoot (για μένα τουλάχιστον :P). Τα boss battles ήταν επίσης από τα αξιομνημόνευτα σημεία του παιχνιδιού, αν και για μένα είναι τα χειρότερα boss battles της σειράς.

crash-bandicoot-u1-30

Κατά τη γνώμη μου (και νομίζω και των περισσότερων από εμάς), το πρώτο Crash Bandicoot ήταν εκνευριστικό σε πολλά σημεία. Ο χειρισμός μερικές φορές δεν ήταν ακριβής, ενώ πολλά επίπεδα μου φέρνουν εφιάλτες κάθε φορά που τα θυμάμαι (Road to Nowhere, Slippery Climb). Ένα μεγάλο πρόβλημα ήταν επίσης η δυνατότητα να κάνεις save μόνο στα bonus stages. Παρ’όλα αυτά, δεν παύει να είναι ”αυτό που τα ξεκίνησε όλα” και ένα εθιστικό platformer, σημαντικό για την εποχή του. Ελπίζω το remaster/remake να βελτιώσει τα όποια προβλήματά του και να αναγνωριστεί και η αξία του από νέους gamers.

Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back (PS One, 1997)

51932-crash_bandicoot_2_-_cortex_strikes_back_e-2

Όπως όλες οι επιτυχίες, έτσι και ο Crash ήταν απαραίτητο να αποκτήσει sequel, ένα sequel που πιστεύω βελτίωσε τον προκάτοχό του σε όλους τους τομείς. Η Naughty Dog ξεκίνησε την παραγωγή του Crash Bandicoot 2 τον Οκτώβριο του 1996, η οποία διήρκεσε 13 μήνες και κόστισε 2 εκατομμύρια δολάρια. Η Tawna αντικαταστάθηκε από την Coco για ευνόητους λόγους, ενώ αρχικά μερικά επίπεδα ήταν σχεδιασμένα να έχουν ομίχλη, που όμως δεν έγινε ποτέ λόγω αρνητικής ανταπόκρισης σε άλλους developers της εποχής, κατηγορώντας τους ότι έκρυβαν πολύγωνα. Το εκπληκτικό αξιομνημόνευτο soundtrack γράφτηκε και όπως στο πρώτο παιχνίδι από τον Josh Mancell, υπεύθυνος και για άλλα soundtracks όπως αυτά της σειράς Jak and Daxter, καθώς και του Clifford the Big Red Dog.

1

Η ιστορία συνεχίζει ακριβώς μετά το πρώτο παιχνίδι. Ο ηττημένος Dr. Neo Cortex σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τη δύναμη των κρυστάλλων ώστε να εγκλωβίσει την ενέργεια από μια επερχόμενη ηλιακή έκρηξη και να ικανοποιήσει το σατανικό του ”εγώ”. Ο Cortex εξαπατά τον Crash και τον βάζει να μαζέψει στη θέση του τους 25 κρυστάλλους που χρειάζεται. Τελικά ο Crash θα χαλάσει τα σχέδια του Cortex για άλλη μία φορά, ενώ με τη βοήθεια των διαμαντιών και του Dr. Nitrus Brio θα καταστρέψει και το διαστημικό σταθμό του Cortex.

maxresdefault-1

Το gameplay του Crash Bandicoot 2 είναι σαφώς βελτιωμένο, κυρίως στο χειρισμό του. Ο Crash είναι πολύ πιο ακριβής και ανάλαφρος στις κινήσεις του, ενώ προστίθεται και το γλίστρημα, το οποίο είναι απαραίτητος μηχανισμός από εδώ και στο εξής. Η δυνατότητα για save είναι επιτέλους εδώ σε οποιαδήποτε στιγμή μετά από κάθε επίπεδο με την εισαγωγή του warp room. Επίσης, εδώ υπάρχουν και εχθροί που σκοτώνονται μόνο με γλίστρημα, κάτι που δεν υπήρχε στο Crash Bandicoot 3, αλλά βοηθούσε στα μεγαλύτερα άλματα. Στο παιχνίδι εμφανίζονται για πρώτη φορά οι γνωστοί μας κρύσταλλοι, οι οποίοι είναι απαραίτητοι για τον τερματισμό του main story, ενώ τα διαμάντια είναι απαραίτητα για το true ending, δηλαδή την καταστροφή του διαστημικού σταθμού. Τέλος, τα επίπεδα είχαν μεγαλύτερη ποικιλία και μία από τις καλύτερες προσθήκες κατά τη γνώμη μου ήταν τα δύο space levels. Τα μυστικά του 2 είναι τα αγαπημένα μου, αφού τα περισσότερα μου φάνηκαν έξυπνα και όχι και τόσο δύσκολα ώστε να μην μπορείς να τα βρεις, όπως στο 1 για παράδειγμα.

Και τα δύο παιχνίδια δέχτηκαν καλές κριτικές, ενώ το Crash Bandicoot 2 λίγο καλύτερες λόγω των βελτιώσεών του ενάντια στον προκάτοχό του. Η Naughty Dog είχε αρχίσει τη μεγάλη σταδιοδρομία της, που έμελλε να είναι ίσως η πιο επιτυχημένη στην ιστορία του Playstation. Η εταιρεία που είναι πλέον υπεύθυνη για τίτλους όπως τα Jak and Daxter, Uncharted και The Last of Us κυκλοφόρησε άλλα δύο παιχνίδια με τον Crash στο Playstation, το Crash Bandicoot 3: Warped και το Crash Team Racing, για τα οποία θα μιλήσουμε στο επόμενο μέρος του αφιερώματος, μαζί με το Crash Bash. Πάρτε και μία γεύση από το remaster/remake αν δεν το έχετε ήδη δει: