Η αλήθεια πως στο άκουσμα του Broken Age πολλοί θα αναρωτιούνται: γιατί τόσος ντόρος; Μία μικρή ανασκόπηση στο πρόσφατο παρελθόν λοιπόν και πάμε πίσω στο μαγικό 2012, εκεί όπου το Tim Schafer, ιδρυτής της Double Fine και ιστορικό πρόσωπο στην adventure σκηνή με τίτλους στο ενεργητικό του όπως Day of the Tentacle, Monkey Island, Full Throlle, Grim Fandango, Psyconauts, Brutal Legend, ανακοινώνει μέσω του Kickstarter την επιθυμία του για την δημιουργία ενός κλασσικού point & click adventure μέσω crowdfunding και όλοι οι fans των adventures τρελαίνονται (μεταξύ τους και εγώ). Στηρίζουμε την προσπάθεια του η οποία σπάει κάθε (τότε) ρεκόρ συγκεντρώνοντας 3.3 εκατομμύρια δολάρια ενώ ζητούσε μόνο 400.000$, γίνεται η πιο επιτυχημένη καμπάνια του Kickstarter και στην ουσία δίνει τεράστια ώθηση στο Kickstarter ως gaming crowdfunding πλατφόρμα, όπου πολλοί θα τρέξουν μετέπειτα να ακολουθήσουν τα βήματα του Tim. Επιστρέφουμε στο παρόν όπου τρία χρόνια ανάπτυξης μετά και την απόφαση να κυκλοφορήσει το Broken Age σε 2 Acts, μία το 2014 και η 2η παράλληλα με την κυκλοφορία του τίτλου για PS4/PSVita και mobile πλατφόρμες, έχουμε το Broken Age ολοκληρωμένο στα χέρια, έτοιμοι για το Review του, go adventure backers!

1109-4

Ξεκινώντας λοιπόν το review του Broken Age, θα αναφερθώ στο σενάριο ώστε να γνωρίζουμε λίγα πράγματα για τον κόσμο και την ιστορία του τίτλου. Οι πρωταγωνιστές του Broken Age είναι 2, τους οποίους μπορούμε να χειριστούμε εναλλάξ όποτε θέλουμε, αλλά πάντα σε ξεχωριστές πορείες που «ελάχιστα» μπλέκουν μεταξύ τους. Δύο έφηβοι λοιπόν, το αγόρι ο Shay ο οποίος φαίνεται να είναι ο μόνος «κάτοικος» σε ένα διαστημόπλοιο χειριζόμενο από μία υπερπροστατευτική μητέρα-κομπιούτερ και η Vella, το κορίτσι που προορίζεται να λάβει μέρος στην Maidens Feast, μια ιεροτελεστία όπου έφηβα κορίτσια θυσιάζονται κάθε χρόνο όταν αρπάζονται από ένα τέρας, προκειμένου να μην καταστραφεί το χωριό τους, θεωρώντας την επιλογή τους τιμή για αυτές και τις οικογένειες τους. Φυσικά η εφηβεία και η επαναστατικότητα του χαρακτήρα τους θα τους οδηγήσει σε περιπέτειες καθώς ο Shay αποφασίζει να «σπάσει» την μονοτονία της καθημερινής του ρουτίνας που ελέγχεται από τη μητέρα-υπερυπολογιστή και να ανακαλύψει τι άλλο μπορεί να κρύβει το διαστημόπλοιο του. Αντίστοιχα η Vella αποφασίζει πως πρέπει να πολεμήσει το τέρας που εδώ και εκατονταετίες αρπάζει έφηβα κορίτσια από τα χωριά και να καταφέρει να ξυπνήσει τους συμπολίτες της ενάντια σε αυτή την απειλή. Από κει και πέρα ξεκινά να ξετυλίγεται παράλληλα το νήμα για τους δυο μας ήρωες με τον καθένα να αντιμετωπίζει τελείως διαφορετικές καταστάσεις με διαφορετικούς στόχους. Μέσα από όμορφα περιβάλλοντα, κυρίως στην ιστορία της Vella, θα αντιμετωπίσουμε πολλούς έξυπνους και λογικούς γρίφους (και έναν σπαστικό που θα επανέλθω αργότερα) και θα γίνουμε θεατές μιας όμορφης και πρωτότυπης ιστορίας. Ειδικότερα το πρώτο μέρος (Act 1) είναι πανέμορφα σκηνοθετημένο και δομημένο που σε κάνει να χαίρεσαι που υπάρχουν ακόμα τέτοια adventure games. Με ένα δυνατό cliffhanger περνάει στην Act 2, που ευτυχώς στην PS4/PSVita έκδοση είναι πακέτο, γιατί δε μπορώ να φανταστώ να περίμενα ένα χρόνο για να δώ την συνέχεια.

icecreamalps

Στα γραφικά το Broken Age κερδίζει τις εντυπώσεις με την πρώτη ματιά. Ιδιαίτερο και πρωτότυπο στυλ σχεδιασμού, με απαλές γραμμές, απαλές αποχρώσεις, στην ουσία ένας πίνακας βγαλμένος από μια ρομαντική εποχή, ακριβώς τον ελαφρύ ρομαντισμό που προσπαθεί να μας περάσει ο τίτλος. Τα περιβάλλοντα και οι σκηνές μας είναι βγαλμένες από σελίδες παιδικού παραμυθιού με κόσμους πάνω σε σύννεφα, ψαροχώρια και χωριά με παράδοση στα γλυκά. Πραγματικά μέσα σε όλη αυτή την ηρεμία προκαλεί τεράστια εντύπωση και αντίθεση η ύπαρξη ενός ειδεχθούς τέρατος που καταβροχθίζει αθώα κορίτσια ως θυσία, που ακόμα και η αναπαράσταση του προκαλεί ψιλο-σοκ σε σχέση με το ύφος του τίτλου. Μουσικά το παιχνίδι εννοείται πως διακρίνεται και εκεί με όμορφα ορχηστικά κομμάτια που άλλοτε ηρεμούν και άλλοτε τονίζουν την ένταση της σκηνής, μάλιστα το soundtrack κυκλοφορεί και αυτόνομο για όποιον συλλέγει μουσική. Στο voice acting τα πράγματα δε θα μπορούσαν να είναι καλύτερα. Τον Shay «ενσαρκώνει» ο Elija Wood (Lord of the Rings), τη Vella η Masasa Moyo, ενώ σε δεύτερους ρόλους έχουμε τον Jack Black  (Tenacious D, King Kong, School of Rock) και τον Will Wheaton (The Big Bang Theory). Γενικά δυνατή δουλειά και σε αυτόν τον τομέα, κάπου έπρεπε να πάνε τόσα εκατομμύρια δολάρια!

2596155-1444716754-broke

Στα του χειρισμού του Broken Age, τα πράγματα δε θα μπορούσαν να είναι πιο απλά. Συνυπάρχουν διάφοροι τρόποι χειρισμού όπου ο κάθε παίκτης μπορεί να ακολουθήσει αναλόγως τα γούστα του. Ο πιο απλός τρόπος είναι η κίνηση του κέρσορα με τον αριστερό μοχλό μας ως ποντίκι πάνω στα σημεία ενδιαφέροντος για αλληλεπίδραση ή κίνηση του χαρακτήρα μας. Μετά με τον σταυρό του dualshock μας μπορούμε ακόμα γρηγορότερα να αλληλεπιδράσουμε με τα διάφορα σημεία ενδιαφέροντος καθώς με το δεξιά-αριστερά μεταφερόμαστε από σημείο σε σημείο. Τρίτο και ευκολότερο με το touchscreen του PSVita όπου στην ουσία το δάχτυλο μας είναι ο κέρσορας του ποντικιού. Απο κει και πέρα με το τρίγωνο ή με κλικ κάτω αριστερά ανοίγουμε το inventory μας, ενώ με κλικ πάνω δεξιά φωτίζονται για 2 δεύτερα όλα τα σημεία της οθόνης με τα οποία μπορούμε να αλληλεπιδράσουμε, ενώ απουσιάζει η επιλογή για hints (είπα παλιό κλασσικό point n click, και που «φωτίζονται» τα points πολύ είναι). Πολύ εύχρηστη και η λειτουργία cross save μεταξύ ps4 και psvita καθώς με την έναρξη του game σας ρωτάει αν θέλετε να συνεχίσετε το τοπικό save ή αυτό που είναι σωσμένο στο cloud.

Broken-Age-2

Φτάνω στο σημαντικότερο κομμάτι του review, όπου θα δούμε το Broken Age τι καταφέρνει ως μια adventure εμπειρία, τι προσφέρει και τι δεν κατάφερε όσο θα θέλαμε. Όπως προείπα το πρώτο μισό του Braken Age, η Act 1 δηλαδή, είναι το ιδανικό κομμάτι για να καταλάβει κανείς την αγάπη που υπάρχει για τέτοια games. Ονειρικοί κόσμοι διαδέχονται ο ένας τον άλλον, έξυπνοι και πετυχημένα αστείοι διάλογοι, χιούμορ, λογικοί γρίφοι που σε κάνουν να νιώθεις ικανοποίηση που το σκέφτηκες, ενδιαφέρον για να γνωρίσεις τον κόσμο και την ιστορία του τίτλου, σε κάνει να θέλεις να μάθεις την εξέλιξη της ιστορίας ανάμεσα στους δύο εφήβους και με ανατροπή που ξυπνά το ενδιαφέρον ακόμα περισσότερο. Στο 2ο μέρος είναι που μας κάνει «νερά» το παιχνίδι και δυστυχώς χάνει λίγο από τη μαγεία και τις εντυπώσεις που άφησε το 1ο μέρος. Τα περιβάλλοντα επαναλαμβάνονται κατα 95% με τον παίκτη να συνεχίζει να παίζει στα ίδια σκηνικά χωρίς να ανακαλύπτει κάτι νέο που θα τον εξιτάρει. Το backtracking είναι ανελέητο καθώς στην ουσία εξερευνούμε ξανά σχεδόν όλον τον κόσμο του παιχνιδιού απλά για να λύσουμε διαφορετικά puzzles. Η αύξηση δυσκολίας είναι αισθητή στους γρίφους που και πάλι, υπάρχει λογική σειρά και θα ξέρετε τη λύση στο μυαλό σας ήδη πριν ξεκινήσετε να τη δουλεύετε. Εξαίρεση αποτελούν οι γρίφοι με το rewiring των hexagons (μικρά ρομπότ βοηθοί που χρησιμοποιούν οι πρωταγωνιστές). Συγκεκριμένα, θα κάνουμε rewiring (θα ενώσουμε καλώδια) στα ρομποτ 3-4 φορές σε διαφορετικές περιπτώσεις και με τους δύο πρωταγωνιστές. Το κακό της υπόθεσης είναι πως δεν δίνονται εξαρχής στοιχεία για το τι pattern και πρέπει να ακολουθήσουμε και βασίζονται στην παρατηρητικότητα μας. Θα βρούμε κάποια ενσωματωμένα στο περιβάλλον (πχ ενώνεις τα καλώδια με τέτοια σειρά ώστε το ρομπότ να χορέψει ή φορτίσει κτλ) αλλά το χειρότερο είναι πως τα στοιχεία τα βρίσκεις στην ιστορία του Shay ενώ θα χρειαστεί να τα χρησιμοποιήσει η Vella, κάτι που μοιάζει ασύνδετο και μη λογικό καθώς πως μπορεί να ξέρει η Vella κάτι που δεν έχει δει ποτέ και το αντίστροφο;; Επίσης τα patterns είναι randomized, κάτι που δυσκολεύει να βρούμε την επίλυση τους στο ιντερνετ και οδηγούς. Στην ουσία θα πρέπει να στρωθείτε να σκεφτείτε και μάλιστα να πάρετε χαρτί και μολύβι ώστε να σημειώνεται τις πιθανές λύσεις και αντιστοιχήσεις, προσωπικά έπαιρνα φωτογραφίες με το κινητό και τις μελετούσα.Broken Age_20150427141700

Πέρα από ελάχιστα μη λογικά puzzles, το χειρότερο ελάττωμα που βρίσκω είναι πως το σενάριο μένει ανεκμετάλλευτο. Μετά από μία εντυπωσιακή Act 1 και πάνω που γίνονται οι πρώτες αποκαλύψεις, το σενάριο σταματά και δεν εξερευνεί ούτε νέα περιβάλλοντα (beyond the Dam) ούτε τους λόγους πίσω από τα βάσανα των ηρώων μας. Η αλληλεπίδραση των ηρώων μας για την επίλυση γρίφων και ειδικά του τελικού θα μπορούσε να χαρακτηριστεί τελείως τυχαία, καθώς δεν υπάρχει συνεννόηση ούτε καν τύχη να συμβεί κάτι τέτοιο ανάμεσα σε δύο πλευρές που λειτουργούν ανεξάρτητα μη δίνοντας σημασία ο ένας στην ύπαρξη του άλλου. Αφήνει τρύπες και αψυχολόγητες και επιφανειακές αντιδράσεις. Πως γίνεται ένα τέρας να καταβροχθίζει για εκατονταετίες τους νέους ως θυσία για εύνοια και η επιτυχής πάλη της Vella να προσπερνάτε έτσι απλά; Οι ψυχολογικές επιπτώσεις που θα είχε αυτό πάνω στις οικογένειες που χάσανε τους δικούς τους, η κατάρριψη των πιστεύω τους μπροστά στη μεγάλη αποκάλυψη; Ακόμα και η πλήρης αποκάλυψη στο τέλος του παιχνιδιού μένει ανεκμετάλλευτη, ενώ οι ώρες που ξοδέψαμε με τους πρωταγωνιστές δεν οδηγούν σε κάποια σύνδεση μεταξύ τους, στην ουσία παραμένουν άγνωστοι μεταξύ τους ακόμα και με το τέλος του παιχνιδιού. Γενικότερα πιστεύω ότι διατήρησε την ανάλαφρη ατμόσφαιρα ενώ το σενάριο δικαιούνταν μια μεγαλύτερη εμβάθυνση και δυνατότητα για προβληματισμό των gamers.

Broken Age_20150422155537

Κλείνοντας το review έχω να προτείνω το Broken Age σε όλους τους φίλους των adventures. Έχουμε την ευτυχία να βλέπουμε point n click adventures στο ps4/psvita μας και το Broken Age αποτελεί μια καθαρή επιστροφή στο είδος, με μια φρέσκια ιδέα γεμάτη χιούμορ και φαντασία, ακόμα και τα ασύνδετα puzzles είναι χαρακτηριστικό των παλιών κλασσικών adventures. Φυσικά και τέτοια παιχνίδια δεν είναι για όλους, αλλά αυτοί που ξέρουν τι θα παίξουν τότε θα περάσουν ευχάριστα πολλές ώρες μαζί του (8-10 ώρες αναλόγως το skill σας) και όλα αυτά στα 25€ με cross buy σε ps4/psvita και cross save. Μια δυνατή παραγωγή αντάξια του Tim Schafer που με λίγο παραπάνω προσοχή θα μιλούσαμε για ένα κλασσικό διαμάντι στην κατηγορία.

*fun fact: Υπάρχει trophy που θέλει να τερματίσουμε τον τίτλο σε 1 ώρα, μη μετρώντας το pause και τα loadings, προφανώς θέλει να το παίξουμε με ακρίβεια και με οδηγό από πριν, προσπερνώντας όλες τις συνομιλίες και  με fast travel. Καλή τύχη.

Το Broken Age μας παραχωρήθηκε από την Double Fine, εταιρεία ανάπτυξης του παιχνιδιού, για τις ανάγκες του Review.

https://youtu.be/OUSfHIN_4s8